Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ja just detta att så få satsar på regnbågsfiskar är ett rent mysterium Inger. Många fiskar vi har i våra kar bara "hänger" på samma ställe eller simmar runt lite planlöst och lojt. Här är det stora maffiga, fartfyllda fiskar, som är precis överallt, speciellt om man har dem i en stor grupp. Flera arter har färger som är så vackra att det nästan drar åt salthållet. De är tåliga om vattenkvalitén är bra. De äter allt i foderväg. Här kan man inte fundera på att fodret ska gå åt på 2 minuter utan det är nästan lite pirajavarning. 2-10 sekunder. Sedan är det rent i mitt kar.
    Fattar inte varför sånt motstånd. Att jag själv inte haft dem tidigare är ju bara för att ingen berättar om dem. Varför tog det emot för dig innan du skaffade dessa, Inger?
    Detta är ju sötvattensgeparder. Blixtsnabba och vackra.
    Kanske just det som är problemet?, dvs att för få känner till dem och deras egenskaper. Upplever att utbudet av regnbågar är väldigt skralt i zooaffärerna i min omgivning.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Ja just detta att så få satsar på regnbågsfiskar är ett rent mysterium Inger. Många fiskar vi har i våra kar bara "hänger" på samma ställe eller simmar runt lite planlöst och lojt. Här är det stora maffiga, fartfyllda fiskar, som är precis överallt, speciellt om man har dem i en stor grupp. Flera arter har färger som är så vackra att det nästan drar åt salthållet. De är tåliga om vattenkvalitén är bra. De äter allt i foderväg. Här kan man inte fundera på att fodret ska gå åt på 2 minuter utan det är nästan lite pirajavarning. 2-10 sekunder. Sedan är det rent i mitt kar.
      Fattar inte varför sånt motstånd. Att jag själv inte haft dem tidigare är ju bara för att ingen berättar om dem. Varför tog det emot för dig innan du skaffade dessa, Inger?
      Detta är ju sötvattensgeparder. Blixtsnabba och vackra.
      Jag har faktiskt tittat på regnbågsfiskar lite då och då under årens lopp. Sen har tankarna gått lite hur som helst varför så få har dessa fiskar i sina kar, dessa har ju inte så stor status på Zoopet. Trodde ett tag, att dom var svåra som akvariefiskar - tvärtom skulle jag vilja säga. Dom mest lättskötta fiskar jag har haft någonsin .
      Sedan har jag läst att regnbågar finns i akvarier på många kontor, kanske för deras färgprakt - vet inte så noga. Visst, färgglada är dom ju, men sitter man och studerar så kommer lite annat kuligt fram också.

      Efter att ha läst Johans tråd, sedan skaffade du dessa skönheter - sen slog även jag till . Ångrar mig inte en sekund.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Kanske just det som är problemet?, dvs att för få känner till dem och deras egenskaper. Upplever att utbudet av regnbågar är väldigt skralt i zooaffärerna i min omgivning.
        Skälet till att de sällan finns i butiken är beroende av det andra skälet till att få har dem: regnbågsfiskar är i det närmaste helt färglösa som ungfisk och ser då ut som gråa sillar och de vackra färgerna kräver att de börjat färga ut. I det läget är de dessutom för stora för de små försäljningskaren. Så det blir som en ond cirkel: fisken ser så himla tråkig ut att ingen köper dem på look så det gör att handlarna får dem osålda tills dess rätt köpare kommer som vet hur de kommer att se ut så småningom. Det gör att få handlare tar in dem. Men flera av de vanliga arterna finns regelbundet i inköpslistorna. Så man måste oftast beställa dem.

        Jag hade tur då min handlare på ZooHoo ibland tar in arter för att folk med specialintressen kan få sitt.
        Men på jobbet där jag har dem så reagerar alla positivt på dem. De har ju lika vackra färger som Malawi men fyller karet på ett helt annat sätt. Mina 30 st. i ett 450 fyller ut karet med råge. Har bara min Garra-grupp i karet förutom dem.
        Senast redigerad av Bluewing; 01 May 2015, 22:44.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Skälet till att de sällan finns i butiken är beroende av det andra skälet till att få har dem: regnbågsfiskar är i det närmaste helt färglösa som ungfisk och ser då ut som gråa sillar och de vackra färgerna kräver att de börjat färga ut. I det läget är de dessutom för stora för de små försäljningskaren. Så det blir som en ond cirkel: fisken ser så himla tråkig ut att ingen köper dem på look så det gör att handlarna får dem osålda tills dess rätt köpare kommer som vet hur de kommer att se ut så småningom. Det gör att få handlare tar in dem. Men flera av de vanliga arterna finns regelbundet i inköpslistorna. Så man måste oftast beställa dem.

          Jag hade tur då min handlare på ZooHoo ibland tar in arter för att folk med specialintressen kan få sitt.
          Men på jobbet där jag har dem så reagerar alla positivt på dem. De har ju lika vackra färger som Malawi men fyller karet på ett helt annat sätt. Mina 30 st. i ett 450 fyller ut karet med råge. Har bara min Garra-grupp i karet förutom dem.
          Det förklarar varför jag så sällan stöter på dem, kunnig som vanligt Johnny
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Inger H
            Mina regnbågsfiskar växer så det knakar . Den där Parkinsoni är en riktig tuffing, som vill kivas lite snällt med dom flesta kompisarna i karet .

            Det är känns väldigt tomt med bara två kar som är igång .
            Riktigt fina bilder och fiskar, får tummen upp!
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Riktigt fina bilder och fiskar, får tummen upp!
              Tack Pia .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Fortsätter med att göra lite reklam. Varför inte dessa blåögda små regnbågar i stället för någon art av tetra .
                Det blev 33 bilder innan jag fick till i alla fall en någorlunda skärpa, svårfotade som attan.
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Uvvaligen, vad vackra! Vad hette dessa?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Uvvaligen, vad vackra! Vad hette dessa?
                    Pseudomugil furucatus (gaffelstjärt-regnbåge).

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Noterat. Går det bra för snickar-Håkan med renoveringen?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Noterat. Går det bra för snickar-Håkan med renoveringen?
                        Ja, det går kanon med snickeriet. Jag är liksom bara lite steget före (otålig som jag är), du vet med bänkskivor, tapetsering, golv och resten av inredningen. Håkan säger att vi ska ha en våtrumsmatta i mitt hobbyrum, förstår inte alls varför .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Låter som om Håkan är en klok och framsynt person Sätter han in golvbrunn när han ändå är på G?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Låter som om Håkan är en klok och framsynt person Sätter han in golvbrunn när han ändå är på G?
                            Jag ska ta upp det med honom när han vaknar, han lade in om sovmorgon idag, som beviljades av undertecknad .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Vackra bilder på vackra fiskar

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                                Vackra bilder på vackra fiskar
                                Ja visst är dom vackra Cathrin .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...