Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Det pågår ett litet triangeldrama i mitt 125-literskar...

    För ganska så många inlägg sedan, så skrev jag att jag aldrig mer skulle skaffa fler Apistogramma (fast detta kar är inrett som ett typiskt apiskar av någon anledning). Jag gjorde det ändå, sen drygt en månad tillbaka, jag kan liksom inte låta bli eftersom dessa små ciklider ligger mig så varmt i hjärtetrakten, trots en massa misslyckanden.

    1+2 beställdes av A. Norberti VF. Jag såg inte skymten av fiskarna på drygt en vecka. När dom sedan visade sig, så var det något som inte riktigt stämde.
    Nästan som vanligt har jag fått fel firrar, grossisten har skickat 1+1 A. Norberti och en hane A. Gephyra.
    Så nu är det lite strid i karet mellan dessa bägge hannar, honan, tror jag i alla fall gillar dom bägge .

    Idag var bägge dessa hannar riktigt förbannade på varandra. Det är svårt att bara visa bildmässigt, hur förbaskade dom verkligen är. Orkar bara inte invänta YT ett halvt dygn på uppladdning av film.
    A. Norbertihannen (en ganska ung kille) spänner verkligen ut sina gälar och visar bestäm hur stor han kan bli.

    Så lite bilder.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      Tjusiga! Men trist att få fel fisk...

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Ursprungligen postat av Inger H
        Fotat nykomlingarna nu på morgonkulan Melontaenia Trifasciata.
        Lite ögongodis Johnny .
        Mycket roligt att se dina vackra regnbågar Inger.
        Melanotaenia Trifasciata är en stor grupp av regnbågsfiskar , när jag läste att du funderade på att skaffa dem tänkte jag direkt, det blir Goyder river men dina är ju definitivt inte det.
        Ursäkta denna jobbigt nördiga fråga men fick du mer info från din handlare angående ursprung?
        De är väldigt lika Trifasciata Coenriver eller Running Creek, det kan till och med vara Melanotaenia Herbertaxelrodi.

        Mvh Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Marten88
          Mycket roligt att se dina vackra regnbågar Inger.
          Melanotaenia Trifasciata är en stor grupp av regnbågsfiskar , när jag läste att du funderade på att skaffa dem tänkte jag direkt, det blir Goyder river men dina är ju definitivt inte det.
          Ursäkta denna jobbigt nördiga fråga men fick du mer info från din handlare angående ursprung?
          De är väldigt lika Trifasciata Coenriver eller Running Creek, det kan till och med vara Melanotaenia Herbertaxelrodi.

          Mvh Johan
          Din fråga är inte alls jobbig eller nördig, men jag har tyvärr ingen info om dessa, snällt av dig att du ger mig lite av den varan . Jag har beställt via min affär från Imazos fisklista och där står ingen information. Sen hade jag ingen aning om att M. Trifasciata var en stor grupp. Har googlat nu på dom nu nämner - hmm, undrar vem av dom det är?
          Idag ska googlas och läsa på, det är kul att vara nybörjare .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            Det är som sagt svårt att artbestämma vissa regnbågar, däribland Trifasciata, när du googlar på dem får du fram en uppsjö varianter, de allra flesta finns endast i Australien (till försäljning) och har aldrig kommit till Europa. De som odlas fram för akvariemarknaden, bland annat i Tjeckien kan vara ett hopkok av arter.



            Dessa regnbågar köpte jag för ca två år sedan, då som Herbertaxelrodi de är snarlika dina Trifasciata och skulle kunna vara det, då eventuellt Coen river, Running creek eller någon annan variant.
            IRG i Tyskland håller med ett stort antal sorters regnbågar som de håller renrasiga detta gör även ANGFA i Australien men här handlar det om ganska småskalig odling. Det går att beställa en mopp från dem, jag har funderat på det men inte kommit så långt. Förhoppningsvis är dina regnbågar från någon av dessa stammar.
            Jag tycker att det skulle vara intressant om du ber din handlare kontakta Imazo för mer info eller om du hör med dem själv. Lycka till med efterforskningen.

            /Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Marten88
              Det är som sagt svårt att artbestämma vissa regnbågar, däribland Trifasciata, när du googlar på dem får du fram en uppsjö varianter, de allra flesta finns endast i Australien (till försäljning) och har aldrig kommit till Europa. De som odlas fram för akvariemarknaden, bland annat i Tjeckien kan vara ett hopkok av arter.

              [ATTACH=CONFIG]74868[/ATTACH]

              Dessa regnbågar köpte jag för ca två år sedan, då som Herbertaxelrodi de är snarlika dina Trifasciata och skulle kunna vara det, då eventuellt Coen river, Running creek eller någon annan variant.
              IRG i Tyskland håller med ett stort antal sorters regnbågar som de håller renrasiga detta gör även ANGFA i Australien men här handlar det om ganska småskalig odling. Det går att beställa en mopp från dem, jag har funderat på det men inte kommit så långt. Förhoppningsvis är dina regnbågar från någon av dessa stammar.
              Jag tycker att det skulle vara intressant om du ber din handlare kontakta Imazo för mer info eller om du hör med dem själv. Lycka till med efterforskningen.

              /Johan
              Johan, jag kan inte öppna din länk?
              Aha, så du menar, att jag kan ha köpt icke "renrasiga" firrar? Har ju googlat en hel del idag, och förstår nu att du kan ha rätt .
              Jag ska kolla, om det går att kontakta Imazo eller om affären kan göra det - jag är ju redan en "besvärlig" återkommande beställningskund . Fast jag gillar min affär, och jag tror att dom gillar mig också...kanske
              Återkommer!

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                Ursprungligen postat av Inger H
                Johan, jag kan inte öppna din länk?
                Aha, så du menar, att jag kan ha köpt icke "renrasiga" firrar? Har ju googlat en hel del idag, och förstår nu att du kan ha rätt .
                Jag ska kolla, om det går att kontakta Imazo eller om affären kan göra det - jag är ju redan en "besvärlig" återkommande beställningskund . Fast jag gillar min affär, och jag tror att dom gillar mig också...kanske
                Återkommer!

                //Inger
                Jag gör ett nytt försök.
                Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,2 KB
ID: 2166715

                Det kan vara så att de är av blandras men det behöver inte vara så. Personligen har jag inget emot lite blandning men som sagt det är alltid intressant att så långt som möjligt söka ursprunget. Det kanske är som med hundar, gatukorsningar brukar vara lite starkare.
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Hoppas att du har rätt ang. gatukorsning - om det nu är så .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    Framförallt är de förbaskat snygga!

                    / Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Marten88
                      Framförallt är de förbaskat snygga!

                      / Johan
                      Ja verkligen .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        En bild på min apishanne, som har fått lite hull och blivit riktigt fin . Han håller på allt vad han kan för att försöka få honan på "fall", men hon verkar inte vara riktigt redo för sånt än .
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Jättesnygg [emoji2][emoji106]

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            En bild på min apishanne, som har fått lite hull och blivit riktigt fin . Han håller på allt vad han kan för att försöka få honan på "fall", men hon verkar inte vara riktigt redo för sånt än .
                            Riktigt fin, gillar färgmönstret
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Alltid lika roligt, när någon tittar in i tråden - och dessutom håller med mig om det jag skriver .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                Urfin ju!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...