Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    MYCKET vackra!
    Visst är dom .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Dom blir ju stora dom där. Hur många bör man ha i stimmet?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mu(sic)
        Dom blir ju stora dom där. Hur många bör man ha i stimmet?
        Jag vet inte riktigt hur många man "bör" ha. Jag har 8+5, som funkar jättebra tillsammans just nu i 180L. Sen får man ha i åtanke, att dom växer fort - sen, vill jag fylla på med några till, så ett lite större kar måste till när dom har vuxit på sig.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          För stim generellt brukar man säga minst 7 men gissar att regnbågar stimmar lite över artgränserna så jag tror man kan mixa stimmen i viss mån.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Inger H
            Puh, vilken rysarstafett! Grattis Norge, men ännu mer Grattis till Sverige, som gjorde ett kanonlopp tack vare Olsson. Bara ifall någon inte vet, så bor både Kalla och Olsson i Sundsvall .

            Här är dom Johnny...snyggingarna .
            så snygga! Desa skulle passa utmärkt på jobbet
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Ursprungligen postat av Bluewing
              För stim generellt brukar man säga minst 7 men gissar att regnbågar stimmar lite över artgränserna så jag tror man kan mixa stimmen i viss mån.
              Skulle jag med andra ord kunna ha ett stim i mitt ca 160 liters då?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                Skulle jag med andra ord kunna ha ett stim i mitt ca 160 liters då?
                Japp Cathrin .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Det kanske blir nån form av regnbåge i Lidot då förutom paletterna.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Det kanske blir nån form av regnbåge i Lidot då förutom paletterna.
                    Vete fasiken om jag hade släppt paletter tillsammans med regnbågar - nej det skulle jag inte göra vid närmare eftertanke.
                    Paletter är tuffa vid lek och yngelvård, så det kanske blir ett evigt jagande efter regnbågarna.
                    I mitt 180, så har jag bara corysar och regnbågar, tycker att det funkar utmärkt .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Vete fasiken om jag hade släppt paletter tillsammans med regnbågar - nej det skulle jag inte göra vid närmare eftertanke.
                      Paletter är tuffa vid lek och yngelvård, så det kanske blir ett evigt jagande efter regnbågarna.
                      I mitt 180, så har jag bara corysar och regnbågar, tycker att det funkar utmärkt .

                      //Inger
                      Javisstja... jag hade redan glömt bort det. Tack för att du påminner mej Inger

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Känns lite deppigt nu . Jag/vi är i samma situation som Jesper med flytt framöver (vet inte när), så idag har jag tömt mitt största kar (350L). Jag har funderat över flytten ganska så länge, med allt vad det innebär med att flytta fyra kar+fiskar.

                        Det känns som det skulle ha blivit alldeles för jobbigt med att flytta allt...
                        Mina fina Sajicor har jag gett bort, P.Sacrimontes, som jag var för impulsiv (tyvärr en av mina dåliga sidor) att köpa har jag sålt. Tetrorna har jag placerat ut i karen som finns kvar, och just nu känner jag mig som en jäkligt usel fiskägare.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Men du är ingen dålig fiskägare, snarare tvärt om. Jag tycker att du gjorde helt rätt!

                          Men jag förstår vad du menar, jag vill egentligen inte göra mig av med cikliderna men har varken rygg eller ork till att flytta allt annars.
                          Det kommer kännas bättre när flytten är klar och du märker att du gjorde rätt

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Men du är ingen dålig fiskägare, snarare tvärt om. Jag tycker att du gjorde helt rätt!

                            Men jag förstår vad du menar, jag vill egentligen inte göra mig av med cikliderna men har varken rygg eller ork till att flytta allt annars.
                            Det kommer kännas bättre när flytten är klar och du märker att du gjorde rätt
                            Tänker lite i banorna, att jag behåller två utav karen, och behåller dom mest robusta fiskarna som förhoppningsvis pallar för flytten. Jag låter dessa "robusta/tåliga" fiskar få testa på det nya vattnet, funkar det, så blir det ett eller annat kar till.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Låter som en bra plan tycker jag

                              Själv har jag dåligt samvete för att jag ska flytta på rockan. Men jag har en månad på mig att flytta, så jag flyttar 660-litaren först och kör igång den i nya lägenheten. Sen flyttar jag alla inkörda filter och rockan till 660litaren och stänger ner det som rockan går i nu. Så borde det bli bra. Det blir många fördelar vid en flytt om man har lite tomma akvarier känner jag

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                                Låter som en bra plan tycker jag

                                Själv har jag dåligt samvete för att jag ska flytta på rockan. Men jag har en månad på mig att flytta, så jag flyttar 660-litaren först och kör igång den i nya lägenheten. Sen flyttar jag alla inkörda filter och rockan till 660litaren och stänger ner det som rockan går i nu. Så borde det bli bra. Det blir många fördelar vid en flytt om man har lite tomma akvarier känner jag
                                Ja, det är ju det där med planeringen som ska stämma in, men jag tror att vi fixar det till slut Jesper .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...