Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ja Johnny, hoppas nu bara att det kommer att funka .

    EK, jag har haft andra lite "ädlare" paletter förut, men det har inte gått så bra. Nu inbillar jag mig att dessa är lite robustare, jag vill tro det i alla fall .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      Fint du har fixat! Roliga fiskar, har ju också nyss inrett ett 350 och funderar på vad jag ska ha för roligt i det. Har ju fisk redan som begränsar urvalet lite. När det kom till kritan kunde jag inte göra mig av med några av "gamlingarna" de är ju familjemedlemmar . Men ngt Ciklidpar och mal som är rolig att titta på ska det väl bli. Men inga grävare då jag har Tropicas bottentjofräs underst, glömde vad det kallas. Hittade en JÄTTErot på Arken Zoo för en billig peng med ett naturligt grottsystem inbyggt, under den inget Tropica. Så om de som vill gräva lite håller sig där gör det ju inget förstås. Sewellian är ju fin likaså Paletter, får se vad det blir.
      // Annicka

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Inger H
        Lite smakprov på vad som simmar i mitt 350 sen igår
        Inga apisar, men med ungefär samma beteende. Åhh, så jag har saknat dessa lite mer "bökiga" ciklider, som snokar runt bland rötter, grottor, växter och löv (kom just på att jag har glömt eklöven, måste åtgärdas).
        Jag satt länge vid karet igår kväll, vilka självständig rackare. Inte det minsta konstigt att komma till ett nytt boende, hanen är nog cirkus 1dm . Känns gött i magen att ha dessa simmande i karet.

        VF Pelvicachromis Sacrimontis. Jag har kollat väldigt noga så att det är just P.S. Vad jag kan se i alla fall så är det så. Det finns inga svarta prickar på stjärt/ryggfena, och att dom har det blåskimrande vid kinderna, stjärt och bukfenorna, som saknas på vanliga paletter. En aning svårare att hålla kanske det visar sig.
        Sätter på blixten senare, så bilderna blir lite bättre.
        Fina Inte heller alla vanliga paletter (P. pulcher) har fläckar i fenorna, men de där ser klart ut som sacrimontis.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Shepard
          Fina Inte heller alla vanliga paletter (P. pulcher) har fläckar i fenorna, men de där ser klart ut som sacrimontis.
          Ja så kanske det är. Det man läser stämmer kanske inte alltid, med det är vad jag har läst mig till ang. Sacrimontis i alla fall .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Rufus
            Fint du har fixat! Roliga fiskar, har ju också nyss inrett ett 350 och funderar på vad jag ska ha för roligt i det. Har ju fisk redan som begränsar urvalet lite. När det kom till kritan kunde jag inte göra mig av med några av "gamlingarna" de är ju familjemedlemmar . Men ngt Ciklidpar och mal som är rolig att titta på ska det väl bli. Men inga grävare då jag har Tropicas bottentjofräs underst, glömde vad det kallas. Hittade en JÄTTErot på Arken Zoo för en billig peng med ett naturligt grottsystem inbyggt, under den inget Tropica. Så om de som vill gräva lite håller sig där gör det ju inget förstås. Sewellian är ju fin likaså Paletter, får se vad det blir.
            Klart du ska ha några roliga ickegrävande små ciklider, du har ju en grotta klar i alla fall .
            det ska bli kul att se vad du hittar på .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Inger H
              Ja så kanske det är. Det man läser stämmer kanske inte alltid, med det är vad jag har läst mig till ang. Sacrimontis i alla fall .

              //Inger
              Avsaknad av fläckar behöver inte betyda sacrimontis, men alla sacrimontis saknar fläckar vad jag vet Hade själv ett par för ett antal år se'n, som såldes som Pelvicachromis sp. "green" men som jag se'n har listat ut att det måste ha varit sacrimontis. Tror det finns olika färgformer, med olika färgnyanser på gällocken. En skillnad mellan pulcher och sacrimontis syns på honan, pulcherhonor har ofta gulsvart ryggfena med fläckar i, medan sacrimontishonor har en ryggfena där främre halvan är svart, och bakre är genomskinlig. Färgbandet på överdelen av hanarnas stjärtfenor verkar också skilja sig åt, hos pulcher är det rött/orange, medan hos sacrimontishanar är bandet blått/rött.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Shepard; 29 January 2015, 21:41.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Shepard
                Avsaknad av fläckar behöver inte betyda sacrimontis, men alla sacrimontis saknar fläckar vad jag vet Hade själv ett par för ett antal år se'n, som såldes som Pelvicachromis sp. "green" men som jag se'n har listat ut att det måste ha varit sacrimontis. Tror det finns olika färgformer, med olika färgnyanser på gällocken. En skillnad mellan pulcher och sacrimontis syns på honan, pulcherhonor har ofta gulsvarta ryggfena med fläckar i, medan sacrimontishonor har en ryggfena där främre halvan är svart, och bakre är genomskinlig. Färgbandet på överdelen av hanarnas stjärtfenor verkar också skilja sig åt, hos pulcher är den röd/orange, medan hos sacrimontishanar är bandet blått/rött.
                Tack för den informationen .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Tack för den informationen .

                  //Inger
                  Hehe, välkommen till avdelningen för värdelöst vetande Men dina verkar ju stämma in på den beskrivningen.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Vad gäller mina paletter så har honan gulsvart ryggfena med svarta fläckar medan hanen har svart och gulorange både stjärt och ryggfena utan svarta fläckar. Hanen är inte lika knall cerise på buken som honan heller. Det ser ut som olika sorter men jag har ju ingen koll [emoji6]

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Mu(sic)
                      Vad gäller mina paletter så har honan gulsvart ryggfena med svarta fläckar medan hanen har svart och gulorange både stjärt och ryggfena utan svarta fläckar. Hanen är inte lika knall cerise på buken som honan heller. Det ser ut som olika sorter men jag har ju ingen koll [emoji6]
                      Dina är säkerligen vanliga pulcher Om jag inte missminner mig, räknades sacrimontis som en variant av pulcher förut, men är numera sedd som en egen art.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Ja för mej spelar det ju inte så stor roll vilken sort det är. [emoji4]

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mu(sic)
                          Ja för mej spelar det ju inte så stor roll vilken sort det är. [emoji4]
                          Nej, alla paletter är ju fina Men det är alltid kul att ha nå't lite ovanligare, och just den här är nog en av mina favoriter.
                          Bifogade filer
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Shepard
                            Hehe, välkommen till avdelningen för värdelöst vetande Men dina verkar ju stämma in på den beskrivningen.
                            Du har missat en grej Shepard . Jag har läst på ännu mer. PS, har lite trubbigare huvud än vad P.P. har, vilket jag även jag kan se om man kollar på en massa bilder .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mu(sic)
                              Ja för mej spelar det ju inte så stor roll vilken sort det är. [emoji4]
                              Cathrin, du pratar helt sunt. Om man nu gillar dessa snygga paletter, så spelar det egentligen ingen roll vilken typ av paletter man har - alla har "det". Samma beteende finns hos samtliga, men om jag nu går till mig själv, så vill jag liksom "tänja på gränserna lite", som dessvärre brukar bli helt fel, eftersom mjukare vatten fodras till dom mer lite "ädlare" varianterna.
                              Så Cathrin - spelar roll .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Jag är ju nybörjare på ciklider över huve taget så än så länge funkar vad som helst. Det kanske är så att man ser mer nyanserat på det ju längre man håller på [emoji2]

                                Kommentar

                                Arbetssätt...