Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Ursprungligen postat av ansjo
    Kanske kan hitta lite höga cryptos till fröken med?
    Jag älskar crypton [emoji2] Den är maffig!

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Ursprungligen postat av Inger H
      Inga L-malar precis, men två av dessa köptes idag - algabstinens hade dom kan jag säga
      L-malar är snygga - men priserna är ju detsamma som på kvalitetsDiskus, som jag dessutom ser hela tiden, så nej inga L-malar för min del (låter förmodligen heltjurig nu). Men jag förstår liksom inte hur man kan lägga ner så mycket penningar på arter som knappt visar sig annat än på natten (fast kanske matte eller husse också är nattaktiva)
      Jag ser 4 av mina 6st 800kr's malar varje dag. Det du! (zebrorna) Så det finns undantag. Mina två 137or som kostade 600kr/st ser jag alltid. Så det hänger väl mycket på art, inredning och andra i karet. Men jag förstår ditt resonemang till fullo, gubben brukar påpeka det typ jämt. :P Men jag gillar när det känns som julafton titt som tätt över hela året. Att få sådana där glädjerus är bra för själen.

      Fina nykomlingar du har.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Likan
        Jag ser 4 av mina 6st 800kr's malar varje dag. Det du! (zebrorna) Så det finns undantag. Mina två 137or som kostade 600kr/st ser jag alltid. Så det hänger väl mycket på art, inredning och andra i karet. Men jag förstår ditt resonemang till fullo, gubben brukar påpeka det typ jämt. :P Men jag gillar när det känns som julafton titt som tätt över hela året. Att få sådana där glädjerus är bra för själen.

        Fina nykomlingar du har.
        Det där med julafton varje dag låter ju kul förstås

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          För tio dagar sedan så gjorde jag en omstart av mitt 125-literskar. Jag tog gojs från ett väl inkört kar, fyra koppartetror som inkörningsfiskar samt att jag har tillsatt nitriveck. Jag har kanske matat sex flingor under dessa tio dagar. För allra första gången (i alla fall vad jag kommer ihåg), så visar nitrittestet knallrött. Visst har jag haft både en och annan höjning av nitrit förut, men aldrig som det visar nu. Jag gjorde ett mindre vattenbyte idag (skulle jag förmodligen inte ha gjort), men det blev ingen skillnad alls. Tetrorna visar inga symtom på att dom mår dåligt...än.
          Så nu undrar jag förstås vad som kan orsaka denna höga nitritspik och vad kan jag göra?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Fel på reagensvätskan?

            Kommentar

            • Bobby
              • March 2002
              • 351

              Det går inte skydda sig helt mot nitriten vid omstart - det är bara att följa med på resan och göra som du har gjort, nämligen att starta försiktigt. Om du vill vara lite snäll mot dina firrar tillsätter du 1msk salt per 20L så lindrar du effekten av nitriten.
              Att byta vatten fördröjer bara cyklingsprocessen.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Bobby
                ...Att byta vatten fördröjer bara cyklingsprocessen.
                Nja, jag fick ju lite nitrit i yngelkaret när jag startade det. Då gjorde jag ett 90% vattenbyte med vatten från ciklidburken och sedan dess har nitrithalten varit omätbar!

                Kommentar

                • Bobby
                  • March 2002
                  • 351

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Nja, jag fick ju lite nitrit i yngelkaret när jag startade det. Då gjorde jag ett 90% vattenbyte med vatten från ciklidburken och sedan dess har nitrithalten varit omätbar!
                  Hur tänker du nu? Vad ska denitrifieringsbakterierna äta om du tar bort nitriten?

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Jag tänkte egentligen bara att jag absolut ville ta bort nitriten från akvariet där ynglen går, det verkade ju fungera...
                    Antar att har man väl fått nitrit så finns det nog tillräckligt med bakterier som bryter ned ammonium att nitrit aldrig lär vara en "bristvara" i den mån det behövs.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bobby
                      Det går inte skydda sig helt mot nitriten vid omstart - det är bara att följa med på resan och göra som du har gjort, nämligen att starta försiktigt. Om du vill vara lite snäll mot dina firrar tillsätter du 1msk salt per 20L så lindrar du effekten av nitriten.
                      Att byta vatten fördröjer bara cyklingsprocessen.
                      Tack, jag hade väntat mig ungefär det svaret .

                      Johan; inget fel på vätskan, jag har testat den i dom andra karen.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Lite smakprov på vad som simmar i mitt 350 sen igår
                        Inga apisar, men med ungefär samma beteende. Åhh, så jag har saknat dessa lite mer "bökiga" ciklider, som snokar runt bland rötter, grottor, växter och löv (kom just på att jag har glömt eklöven, måste åtgärdas).
                        Jag satt länge vid karet igår kväll, vilka självständig rackare. Inte det minsta konstigt att komma till ett nytt boende, hanen är nog cirkus 1dm . Känns gött i magen att ha dessa simmande i karet.

                        VF Pelvicachromis Sacrimontis. Jag har kollat väldigt noga så att det är just P.S. Vad jag kan se i alla fall så är det så. Det finns inga svarta prickar på stjärt/ryggfena, och att dom har det blåskimrande vid kinderna, stjärt och bukfenorna, som saknas på vanliga paletter. En aning svårare att hålla kanske det visar sig.
                        Sätter på blixten senare, så bilderna blir lite bättre.
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Lite smakprov på vad som simmar i mitt 350 sen igår
                          Inga apisar, men med ungefär samma beteende. Åhh, så jag har saknat dessa lite mer "bökiga" ciklider, som snokar runt bland rötter, grottor, växter och löv (kom just på att jag har glömt eklöven, måste åtgärdas).
                          Jag satt länge vid karet igår kväll, vilka självständig rackare. Inte det minsta konstigt att komma till ett nytt boende, hanen är nog cirkus 1dm . Känns gött i magen att ha dessa simmande i karet.

                          VF Pelvicachromis Sacrimontis. Jag har kollat väldigt noga så att det är just P.S. Vad jag kan se i alla fall så är det så. Det finns inga svarta prickar på stjärt/ryggfena, och att dom har det blåskimrande vid kinderna, stjärt och bukfenorna, som saknas på vanliga paletter. En aning svårare att hålla kanske det visar sig.
                          Sätter på blixten senare, så bilderna blir lite bättre.
                          Riktigt fina är dom
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av KJE
                            Riktigt fina är dom
                            Tycker jag med, men färgerna kommer inte till sin rätt på bilderna, som är snabbfotade utan blixt .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Riktigt vackra. Gillar verkligen Pelvicachromis självförtroende. Blir spännande att följa.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                Vackra fiskar, kul med en för mig ovanligare variant av en riktig klassiker.

                                EK
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...