Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Inga L-malar precis, men två av dessa köptes idag - algabstinens hade dom kan jag säga
    L-malar är snygga - men priserna är ju detsamma som på kvalitetsDiskus, som jag dessutom ser hela tiden, så nej inga L-malar för min del (låter förmodligen heltjurig nu). Men jag förstår liksom inte hur man kan lägga ner så mycket penningar på arter som knappt visar sig annat än på natten (fast kanske matte eller husse också är nattaktiva)
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Dom där ser fräsiga ut Vad heter dom?

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Fina! Sådana skulle jag vilja ha nån gång i ett riktigt strömt kar
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Är inte det där Vietnampleco?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Dvs. Sewellia Lineoata
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Strömt vatten, stor vattenrörelse, gärna över flatare stenar med massor av möjligheter till gömställen undertill.
              Riktigt fräna fiskar detta!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Inger H
                Inga L-malar precis, men två av dessa köptes idag - algabstinens hade dom kan jag säga
                L-malar är snygga - men priserna är ju detsamma som på kvalitetsDiskus, som jag dessutom ser hela tiden, så nej inga L-malar för min del (låter förmodligen heltjurig nu). Men jag förstår liksom inte hur man kan lägga ner så mycket penningar på arter som knappt visar sig annat än på natten (fast kanske matte eller husse också är nattaktiva)
                Visst är jag nattaktiv, men det räcker att vara kvällsaktiv och runda av dagen med lite mysbelysning i karet!
                Jag har mal-battle varje kväll vid matningen, till och med de små 134:orna är framme och trängs. Därför har jag inga problem att hosta upp några hundra för rätt mal, ett tu tre sitter de fastsugna någonstans helt synligt mitt på dagen också, och då blir man ju så glad!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Inga L-malar precis, men två av dessa köptes idag - algabstinens hade dom kan jag säga
                  L-malar är snygga - men priserna är ju detsamma som på kvalitetsDiskus, som jag dessutom ser hela tiden, så nej inga L-malar för min del (låter förmodligen heltjurig nu). Men jag förstår liksom inte hur man kan lägga ner så mycket penningar på arter som knappt visar sig annat än på natten (fast kanske matte eller husse också är nattaktiva)
                  Dina Sewellia är jättefina men skulle skaffa en streamer för mer vattenrörelse och några till så att de trivs ännu bättre. De är ju som mina Garror sociala.
                  Vet inte om du låter surig, tänker mer att du har fel. Några kan väl gömma sig, men det gäller ju ciklider också. I rätt miljö med rätt innevånare och rätt mat så blir de allt aktivare. Det som gör att de flesta av oss blirmycket fästa vid dem och fascinerade är ju inte för att de är osynliga utan att de är vackra med mycket intressanta beteenden. Många av dem är när de är vuxna lite egensinnigare än många andra arter vilket gör dem till personligheter på ett lite udda sätt. Visst finns det dyra arter men flera ligger på runt 300:-
                  De är ju inte lättodlade och då blir priset därefter.
                  Sedan funkar ju flera arter ensamma så du behöver ju inte en grupp som diskus.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Dom där ser fräsiga ut Vad heter dom?
                    Ser ut som: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267

                    Jag hade 2 små som tyvärr dog. de är dock roliga och snabba och syns mycket. Grabben kallade dem rockmalar :-)

                    Ska köpa såna igen men vill hitta dem lite större så de kanske överlevar bättre. Mina var 3-4 cm stora och jag köpte dem i Danmark.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                      Nix Webo. Kolla mönstret så ser du att det är Sewellia som Inger har och de kräver fart på vattnet som också ska vara mycket rent, men det har ju flera redan nämnt.
                      Senast redigerad av Bluewing; 23 January 2015, 23:32.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Nix Webo. Kolla mönstret så ser du att det är Sewellia som Inger har och de kräver fart på vattnet som också ska vara mycket rent, men det har ju flera redan nämnt.
                        Du har rätt. Beaufortia leveretti har mindre mönster/prickor än Sewellia Lineoata.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Nejdå Johnny jag är inte surig alls, skriver som jag tänker bara . Vet att dom gillar strömt vatten, så en streamer finns i karet likaså stenar, så jag hoppas att dom kommer att trivas.
                          Dom såldes som Beaufortia leveretti, men det kanske är fel.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            En lite bättre bild, Sewellia helt klart .
                            Bifogade filer
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • tonpet
                              • February 2008
                              • 469

                              *gillar*
                              Grattis Inger till ditt nya inköp, väldigt fina. Har aldrig sett dessa tidigare. Lycka till
                              Juwel Rio 300, Diskus
                              "Sluta vara den du var och bli den du är"

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av tonpet
                                *gillar*
                                Grattis Inger till ditt nya inköp, väldigt fina. Har aldrig sett dessa tidigare. Lycka till
                                Tack, jag önskar dig lycka till också med ditt nya projekt. (Psst, välj Diskus )

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...