Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Ursäkta korkad fråga men har du testat att knacka lite hårt på pumpen eller rent utav skaka om den ordentligt? Det har hänt mig ett antal ggr efter vattenbyte att Juwel pumpen inte startat efter att den stått till efter just VB. Skakar om den ordentlig och då går den igång.
    Det finns ingen luft i filtret, men jag har shaking all over ändå utan resultat. Det här är inget nytt, utan filtret har tjafsat länge.
    Men nu har jag sån "tur", att jag kan använda filtret från 125:an tills det nya anländer.
    Ibland har jag lite tur ändå.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bobby
      • March 2002
      • 351

      Ursprungligen postat av Inger H
      Det finns ingen luft i filtret, men jag har shaking all over ändå utan resultat. Det här är inget nytt, utan filtret har tjafsat länge.
      Men nu har jag sån "tur", att jag kan använda filtret från 125:an tills det nya anländer.

      //Inger
      Ibland har jag lite tur ändå!

      //Inger
      Det beror inte på att du fått luft i pumpen - det beror oftast på att impellern eller axeln har blivit sliten.
      Hålet brukar bli lite ovalt med tiden och då fastnar impellern i ett läge och hoppar inte igång när du pluggar i kontakten.
      Avhjälps med en ny impeller/axel.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Inger, det finns inget vettigt i Ehimdjungeln mellan 2217 och 2250/2260, om du inte vill köra på deras proffessionalserie. Om du vågar?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bobby
          Det beror inte på att du fått luft i pumpen - det beror oftast på att impellern eller axeln har blivit sliten.
          Hålet brukar bli lite ovalt med tiden och då fastnar impellern i ett läge och hoppar inte igång när du pluggar i kontakten.
          Avhjälps med en ny impeller/axel.
          Jodå, impellern hoppar ingång, men flödet är nästan lika med noll. Hålet är inte ovalt alls, utan ser helt ok ut. Det här filtret har jag kanske haft i två år och borde inte funka som det har gjort den sista tiden. Jag är dessutom väldigt noga med att göra rent impellern med tillbehör.
          Nu har jag i alla fall bytt till det lite mindre fluval, som har funkat klockrent i sex år, gammalt är bäst

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av ansjo
            Inger, det finns inget vettigt i Ehimdjungeln mellan 2217 och 2250/2260, om du inte vill köra på deras proffessionalserie. Om du vågar?
            Anders, jag har redan "vågat" proffessionalserien, du varnade mig då - men tänkte att det händer inte mig, men det hände mig.
            Jag köper ett 2217 som jag är jättenöjd med, det räcker till i 220

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Perfa det där!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Nu äntligen, så har mina Kejsargobys vågat sig fram till frontrutan och blivit riktigt sociala efter många veckor. Dom har till slut även insett, att kameran liksom bara hör till
                Kanske jag måste skaffa fler honor och en hane till, för att dom ska visa sig i sina granna färger som man ser på alla bilder.
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Riktigt riktigt snygga Inger! Tummen upp för dessa
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Riktigt riktigt snygga Inger! Tummen upp för dessa
                    Blixt på

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Blixt på

                      //Inger
                      Ser det
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Ser det
                        Tungt med blixt på

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          näää eller joo, det är tungt när man skall ligga på topp
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            näää eller joo, det är tungt när man skall ligga på topp
                            Sällan man ligger på topp, måste bero på blixtlöst

                            Från det ena till det andra, tips på vad jag ska befiska 125:an med när penselalgerna har torkat ut och är bortskrubbade?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bobby
                              • March 2002
                              • 351

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Jodå, impellern hoppar ingång, men flödet är nästan lika med noll. Hålet är inte ovalt alls, utan ser helt ok ut. Det här filtret har jag kanske haft i två år och borde inte funka som det har gjort den sista tiden. Jag är dessutom väldigt noga med att göra rent impellern med tillbehör.
                              Nu har jag i alla fall bytt till det lite mindre fluval, som har funkat klockrent i sex år, gammalt är bäst

                              //Inger
                              Kolla bussningarna med - de behöver också bytas ibland.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jag tror nog att de färgar ut senare, de är väl inte fullvuxna ännu?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...