Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Ursprungligen postat av Inger H
    Hejsan Johan, så kul att du kikar in i tråden Denna art är ju helt ny för mig, så det är himla kul att du berättar om dina regnbågar.
    Jag är lite osäker inrednignsmässigt, så några bilder på hur du har inrett för att dom ska komma till sin rätt skulle uppskattas.

    //Inger
    De råd jag ger dig känner du nog redan till men de kräver ett öppet akvarie då de är aktiva simmare och trivs i cirkulerande vatten. De hittar sin föda på ytan där och i den främre delen av akvariet trivs de. Mörk botten får dem att bättre färga ut, gärna en bakgrund eller att akvariet placeras mot en vägg för att de skall känna sig trygga. Växter är ett mer eller mindre måste för lek det funkar också med tunna rötter, jag har mestadels anubias och vindelöv, den ststnämnda för leken annars funkar javamossa förträffligt. Det är bra med någon eller fler avgränsningar då dominanta hanar kan gå hårt åt honor men kanske främst rivaliserande jämnstora hanar. För regnbågar är grottor mer eller mindre överflödiga. Undvik att ställa akvariet i ett rum där barn spelar Xbox, detta gjorde mina Maccullochi som till naturen är nyfikna fiskar, skygga och bleka, de har fått flytta ut i mitt snickeri för rekreation.
    Jag skall försöka få fram lite bilder inom kort.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Intressant läsning. Regnbågar kanske kunde va nåt. Om ett år eller två [emoji6]

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Marten88
        De råd jag ger dig känner du nog redan till men de kräver ett öppet akvarie då de är aktiva simmare och trivs i cirkulerande vatten. De hittar sin föda på ytan där och i den främre delen av akvariet trivs de. Mörk botten får dem att bättre färga ut, gärna en bakgrund eller att akvariet placeras mot en vägg för att de skall känna sig trygga. Växter är ett mer eller mindre måste för lek det funkar också med tunna rötter, jag har mestadels anubias och vindelöv, den ststnämnda för leken annars funkar javamossa förträffligt. Det är bra med någon eller fler avgränsningar då dominanta hanar kan gå hårt åt honor men kanske främst rivaliserande jämnstora hanar. För regnbågar är grottor mer eller mindre överflödiga. Undvik att ställa akvariet i ett rum där barn spelar Xbox, detta gjorde mina Maccullochi som till naturen är nyfikna fiskar, skygga och bleka, de har fått flytta ut i mitt snickeri för rekreation.
        Jag skall försöka få fram lite bilder inom kort.

        /Johan
        Ja, det som du beskriver är ungefär vad jag läst mig till .
        Lite fler växter planterades innan fiskarna kom, så förhoppningsvis blir det fart på växterna och det blir lite avskärmningar.
        Inga grottor finns längre i detta kar.
        Vad menar du med "tunna" rötter tro (jag gillar ju rötter) - att dom bryter ytan uppifrån, eller?
        Xbox nej, min dotter är väldigt vuxen och flyttade hemifrån för "hundra" år sedan .
        Det ska bli kul att få se lite bilder

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          Med små rötter tänkte jag på tunna, blottade och strandnära rötter. Naturligt är det ofta en lekplats, verkligheten är ju inte alltid lika tillrättalagd som våra akvarie, med perfekt växtlighet för lek. Det kan vara rötter från Anubias (se bild)eller plockade utifrån naturen och som du säger hängande ner i karet.

          .Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,0 KB
ID: 2165252Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,2 KB
ID: 2165253Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 211,0 KB
ID: 2165254Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,5 KB
ID: 2165255Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 211,0 KB
ID: 2165254Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,9 KB
ID: 2165256Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,0 KB
ID: 2165257Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 238,7 KB
ID: 2165258

          De två sista bilderna är på en redtail och vanlig Boesemani, dessförinnan Melanotaenia Splendida.

          /Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Marten88
            Med små rötter tänkte jag på tunna, blottade och strandnära rötter. Naturligt är det ofta en lekplats, verkligheten är ju inte alltid lika tillrättalagd som våra akvarie, med perfekt växtlighet för lek. Det kan vara rötter från Anubias (se bild)eller plockade utifrån naturen och som du säger hängande ner i karet.

            .[ATTACH=CONFIG]73262[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73263[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73264[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73265[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73264[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73266[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73267[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73268[/ATTACH]

            De två sista bilderna är på en redtail och vanlig Boesemani, dessförinnan Melanotaenia Splendida.

            /Johan
            Tack för dom fina bilderna på karen och fiskarna
            Retail och vanlig Boesemani ser ganska så lika ut färgmässigt.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Ursprungligen postat av Inger H
              Tack för dom fina bilderna på karen och fiskarna
              Retail och vanlig Boesemani ser ganska så lika ut färgmässigt.

              //Inger
              Båda har sina "lulla runt i karet färger", den vanliga har utfärgad mycket distinkta färger, Redtaillen är inget prakt exemplar varken nu eller utfärgad, de kan vara betydligt rödare, något randiga. Jag tror att det är en odlingsvariant.
              Det lönar sig att kolla runt bland handlare (de som finns, i Göteborgstrakten är vi ganska bortskämda)innan man slår till med regnbågsköp olika odlingsstammar kan färgmässigt variera kraftigt.

              /Johan.
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Marten88
                Båda har sina "lulla runt i karet färger", den vanliga har utfärgad mycket distinkta färger, Redtaillen är inget prakt exemplar varken nu eller utfärgad, de kan vara betydligt rödare, något randiga. Jag tror att det är en odlingsvariant.
                Det lönar sig att kolla runt bland handlare (de som finns, i Göteborgstrakten är vi ganska bortskämda)innan man slår till med regnbågsköp olika odlingsstammar kan färgmässigt variera kraftigt.

                /Johan.
                Jag får nog vackert beställa mina regnbågar och hoppas på tur

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jag antar att det är samma här. En butik i hela jämtland. Men dom har bra service och är kunniga åtminstone.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Jag antar att det är samma här. En butik i hela jämtland. Men dom har bra service och är kunniga åtminstone.
                    Då är det mer synd om dig

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Synd om och synd om... Det vet jag inte [emoji6] men jag har ju inte så stora krav på variation i utbudet som ni andra har. Kör ju mest på standard jag [emoji12]

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mu(sic)
                        Synd om och synd om... Det vet jag inte [emoji6] men jag har ju inte så stora krav på variation i utbudet som ni andra har. Kör ju mest på standard jag [emoji12]
                        Variationerna kommer krypande allt eftersom, bara så att du vet

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Jodu Inger jag märker det [emoji2] Har nog uppslag så det räcker till två kar till. Minst!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Jodu Inger jag märker det [emoji2] Har nog uppslag så det räcker till två kar till. Minst!
                            Nä... Tänk vad tråkigt det skulle bli då
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Ja usch och fy! Hålla på och starta kar och plantera och köpa fisk. Näe de e bara jobbigt [emoji12]

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                                Ja usch och fy! Hålla på och starta kar och plantera och köpa fisk. Näe de e bara jobbigt [emoji12]
                                Ja.. Guu så tråkigt hahhaha
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...