Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Shepard
    Jo, jag har gjort det, och vet att t.ex Akvarieteknik haft en art inne, men när han har kollat har han inte sett den.
    Ok.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Men får väl ligga på honom mer
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        En sån där ensamhemmafredagskväll, så då uppdaterar jag tråden lite.

        Tyvärr, så finns inte mina (jozis) Flaggciklider kvar hos mig. Som jag har skrivit tidigare, så har dom varit väldigt skygga från dag ett. Jag adderade massor av kvistar/rötter och en hel del växter, men ingenting har hjälpt dessa skygga.
        Så fort någon har närmat sig karet på två meters håll, så har dom tagit till flyktbeteende. Ofta har dom simmat in i grenar och rötter så dom har farit all världens väg och Flaggorna har gjort sig illa.

        Jag mår så himla dåligt när fiskar beter sig så här - såklart så mår även fiskarna inget vidare.
        Diskuskaren som jag har haft, har varit placerade just på samma plats - visst har även dessa varit skygga från början, men efter cirkus en vecka så har nyfikenheten övervunnit skyggheten och dom har blivit hur tama som helst.
        Så jag vet faktiskt inte med dessa Flaggor, jag tror helt enkelt att dom inte gillade flytten från norra Norrland

        Nu finns dom i alla fall hos en kompis sen två veckor. Hennes kar är inte placerad i "centrum", så jag hoppas verkligen att det kommer funka.

        Självklart känns detta som ett misslyckande - ungefär som med mina Diskusar under årens lopp.
        Så jozi, hoppas att du inte blir alltför ledsen över mitt misslyckande.

        //Inger
        Senast redigerad av Inger H; 12 December 2014, 19:48.
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          En sån där ensamhemmafredagskväll, så då uppdaterar jag tråden lite.

          Tyvärr, så finns inte mina (jozis) Flaggciklider kvar hos mig. Som jag har skrivit tidigare, så har dom varit väldigt skygga från dag ett. Jag adderade massor av kvistar/rötter och en hel del växter, men ingenting har hjälpt dessa skygga.
          Så fort någon har närmat sig karet på två meters håll, så har dom tagit till flyktbeteende. Ofta har dom simmat in i grenar och rötter så dom har farit all världens väg och Flaggorna har gjort sig illa.

          Jag mår så himla dåligt när fiskar beter sig så här - såklart så mår även fiskarna inget vidare.
          Diskuskaren som jag har haft, har varit placerade just på samma plats - visst har även dessa varit skygga från början, men efter cirkus en vecka så har nyfikenheten övervunnit skyggheten och dom har blivit hur tama som helst.
          Så jag vet faktiskt inte med dessa Flaggor, jag tror helt enkelt att dom inte gillade flytten från norra Norrland

          Nu finns dom i alla fall hos en kompis sen två veckor. Hennes kar är inte placerad i "centrum", så jag hoppas verkligen att det kommer funka.

          Självklart känns detta som ett misslyckande - ungefär som med mina Diskusar under årens lopp.
          Så jozi, hoppas att du inte blir alltför ledsen på mitt misslyckande.

          //Inger
          Hej Inger!
          Nu är ju ditt inlägg riktat till Jozi, men jag svarar ändå.
          Jag tycker du har gjort helt rätt! Märker man att fiskarna inte kommer till sin rätt, och att de kanske inte riktigt har "hamnat rätt" så är en väl genomtänkt omplacering det bästa.
          Att man uppfattar en sån här flytt som ett misslyckande är lätt gjort - jag har gjort det själv många gånger - men flaggorna kommer säkert att få det bra där de hamnat nu!
          Allt vi gör i denna tillvaro är bara en räcka lektioner, läxläsning och prov. Du har nu skaffat dig ytterligare en erfarenhet - bara att förvalta den väl och gå mot nya spännande äventyr, Inger!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Hej Inger!
            Nu är ju ditt inlägg riktat till Jozi, men jag svarar ändå.
            Jag tycker du har gjort helt rätt! Märker man att fiskarna inte kommer till sin rätt, och att de kanske inte riktigt har "hamnat rätt" så är en väl genomtänkt omplacering det bästa.
            Att man uppfattar en sån här flytt som ett misslyckande är lätt gjort - jag har gjort det själv många gånger - men flaggorna kommer säkert att få det bra där de hamnat nu!
            Allt vi gör i denna tillvaro är bara en räcka lektioner, läxläsning och prov. Du har nu skaffat dig ytterligare en erfarenhet - bara att förvalta den väl och gå mot nya spännande äventyr, Inger!
            Mats, som alltid är du en klippa som förstår, behövs inga fler ord - tack

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Mats, som alltid är du en klippa som förstår, behövs inga fler ord - tack
              //Inger
              Det vet du, Inger!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det vet du, Inger!
                Japp, jag vet

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Åh, vad jag känner med dig. jag hade ungefär samma känslor när jag insåg och bestämde mig för att mina fina scalarer var tvungna att flytta från mig för deras egna bästa och välmående och jag vet att de har fått det så bra nu, det vet jag för jag fick en fin rapport i lördags
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Åh, vad jag känner med dig. jag hade ungefär samma känslor när jag insåg och bestämde mig för att mina fina scalarer var tvungna att flytta från mig för deras egna bästa och välmående och jag vet att de har fått det så bra nu, det vet jag för jag fick en fin rapport i lördags
                    Pia, jag visste inte om flytten av dina Scalarer, fast jag kanske har missat det i din tråd.
                    Ja fy, det är inte alls kul när man inte förstår vad som händer.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • jozi81
                      • January 2011
                      • 917

                      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      En sån där ensamhemmafredagskväll, så då uppdaterar jag tråden lite.

                      Tyvärr, så finns inte mina (jozis) Flaggciklider kvar hos mig. Som jag har skrivit tidigare, så har dom varit väldigt skygga från dag ett. Jag adderade massor av kvistar/rötter och en hel del växter, men ingenting har hjälpt dessa skygga.
                      Så fort någon har närmat sig karet på två meters håll, så har dom tagit till flyktbeteende. Ofta har dom simmat in i grenar och rötter så dom har farit all världens väg och Flaggorna har gjort sig illa.

                      Jag mår så himla dåligt när fiskar beter sig så här - såklart så mår även fiskarna inget vidare.
                      Diskuskaren som jag har haft, har varit placerade just på samma plats - visst har även dessa varit skygga från början, men efter cirkus en vecka så har nyfikenheten övervunnit skyggheten och dom har blivit hur tama som helst.
                      Så jag vet faktiskt inte med dessa Flaggor, jag tror helt enkelt att dom inte gillade flytten från norra Norrland

                      Nu finns dom i alla fall hos en kompis sen två veckor. Hennes kar är inte placerad i "centrum", så jag hoppas verkligen att det kommer funka.

                      Självklart känns detta som ett misslyckande - ungefär som med mina Diskusar under årens lopp.
                      Så jozi, hoppas att du inte blir alltför ledsen över mitt misslyckande.

                      //Inger
                      Jag blir glad!

                      Det du gjort är ju att du brytt dig och anpassat dig efter fiskens behov!

                      Sen, varför det blev som det blev är ju ett mysterium. Men det är väl oftast det som är charmen, att se olika arter visa helt olika beteende, samt även att samma art kan göra helt om och bli annorlunda i beteendet utan synbar förklaring!

                      Tror nog mest på att transporten genom Skellefteå lämnade oläkbara sår

                      Hoppas dom kommer mera till sin rätt hos sin nya ägare!
                      Senast redigerad av jozi81; 12 December 2014, 19:54. Anledning: h

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Pia, jag visste inte om flytten av dina Scalarer, fast jag kanske har missat det i din tråd.
                        Ja fy, det är inte alls kul när man inte förstår vad som händer.

                        //Inger
                        ingen fara Inger, man kan inte hålla koll på allt
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av jozi81
                          Jag blir glad!

                          Det du gjort är ju att du brytt dig och anpassat dig efter fiskens behov!

                          Sen, varför det blev som det blev är ju ett mysterium. Men det är väl oftast det som är charmen, att se olika arter visa helt olika beteende, samt även att samma art kan göra helt om och bli annorlunda i beteendet utan synbar förklaring!

                          Tror nog mest på att transporten genom Skellefteå lämnade oläkbara sår

                          Hoppas dom kommer mera till sin rätt hos sin nya ägare!
                          Känns himla skönt att du tar det så, det är ju trots allt dina uppfödingar
                          Man önskar ibland, att man kunde "läsa" sig till vad som kanske har gått snett.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Igår kväll var jag ensam hemma, så vad passar bättre då än att dona lite med något av karen. Så blev det, jag flyttade över fiskarna som fanns i mitt 180L Juwel (inte corysarna och ancistrusarna) till 350L Juwelkaret, så där är just nu en fisksoppa som består av div. tetror, Sajicor, Bolivianska fjärilsciklider och en ensam Apistogrammahane. Konstigt nog så verkar det fungera perfekt. Bolivianerna fick en så himla fin färg helt plötsligt och Sajicorna verkar gilla dessa nya kompisar - peppar peppar...

                            Jag har formligen slukat alla sidor som finns att läsa, om vilka arter som gillar (detta omtalade) högt Ph.
                            Så slutligen bestämde jag mig för regnbågsfiskar (har aldrig provat på dessa snygga), impulsiv som jag är på gott och ont . Så det är anledningen till att mitt 180L nu nästan är tomt på fiskar.

                            Åtta regnbågsfiskar är beställda, dessa är runt 4cm, men blir betydligt större som vuxna. Tanken är, att när dom har vuxit på sig, så kommer dom att flyttas till det större Juwelkaret. Förhoppningsvis så växer dom inte så fort - så när det blir flytt nästa höst och om allt kommer att fungera så blir det lite omflyttningar i mina fyra kar

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Åh så spännande det låter. Vad blev det för regnbågar du fastnade för till slut?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ja Johnny, jag vet ju egentligen inte vad jag ger mig in på - men känner att detta kommer att bli kul. Jag har ju redan fattat tycke för svärdbärarna - granna som få och hur kul som helst att kolla på

                                Jag har beställt M. Parkinsoni (olika stavningar överallt), efter att ha kollat på massor av filmer på YT - bära eller brista, men så får det bli .

                                I går kväll höll denna Svärdbäraredam på att spricka - i morse var hon smal igen. Ser inte ett endaste yngel, men tjocka magar på en del invånare
                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...