Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Skickar de med heatpack nu när det är kallt?
    Jag vet inte Pia, skicka ett mail och fråga honom, men skickar han om det är minus måste han ju göra det Det var ganska så många plusgrader när jag beställde.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Det där konstiga vita "skimret" i ögonen tycks vara något dessa fiskar har - jag såg det på dom i Tyskland också.


      Här är en film (du har säkert redan sett denna) på en lek:





      Det tycks ju funka bra med åtminstone två hanar... Nu kan jag inte ett smack om regnbågsfiskar, men jag tror att det är någon variant av sådana på filmen nedan. Du kanske kan höra lite med exempelvis Johnny - jag tror han har koll på dessa - om lite tips kring vilken variant som möjligtvis skulle kunna passa som tankmates.


      Australian native Empire Gudgeon easily one of nicest fish around.A short video of the little tank with a few other natives as well.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ah, jag trodde du beställde nu Får göra detta vill ha lite mer växter i inkasten-karet, vill ha det lite mer lummigt och där har jag tvårörsramp så är där det mest ljus av alla karen
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Ah, jag trodde du beställde nu Får göra detta vill ha lite mer växter i inkasten-karet, vill ha det lite mer lummigt och där har jag tvårörsramp så är där det mest ljus av alla karen
          Har du fått bukt med HIH?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Tror det kan inte se nåt i dagsläget
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Tror det kan inte se nåt i dagsläget
              Härligt

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det där konstiga vita "skimret" i ögonen tycks vara något dessa fiskar har - jag såg det på dom i Tyskland också.


                Här är en film (du har säkert redan sett denna) på en lek:





                Det tycks ju funka bra med åtminstone två hanar... Nu kan jag inte ett smack om regnbågsfiskar, men jag tror att det är någon variant av sådana på filmen nedan. Du kanske kan höra lite med exempelvis Johnny - jag tror han har koll på dessa - om lite tips kring vilken variant som möjligtvis skulle kunna passa som tankmates.


                https://www.youtube.com/watch?v=P0ehoFCP4SM
                Häftiga fiskar!
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Häftiga fiskar!
                  Ja, de ser fantastiska ut!
                  Inget för min del i nuläget, men jag tänkte det kunde vara kul då Inger funderar på dessa...

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Precis, riktigt härliga! kul om Inger testar dessa
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Det där konstiga vita "skimret" i ögonen tycks vara något dessa fiskar har - jag såg det på dom i Tyskland också.


                      Här är en film (du har säkert redan sett denna) på en lek:





                      Det tycks ju funka bra med åtminstone två hanar... Nu kan jag inte ett smack om regnbågsfiskar, men jag tror att det är någon variant av sådana på filmen nedan. Du kanske kan höra lite med exempelvis Johnny - jag tror han har koll på dessa - om lite tips kring vilken variant som möjligtvis skulle kunna passa som tankmates.


                      https://www.youtube.com/watch?v=P0ehoFCP4SM
                      Ja, jag har kollat på dessa igen och igen..., men tack ändå. Jag har frågat Johnny om fördelning, så väntar på svar

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Precis, riktigt härliga! kul om Inger testar dessa
                        Du vet ju hur jag funkar om något fastnar i min skalle

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Ja, jag har kollat på dessa igen och igen..., men tack ändå. Jag har frågat Johnny om fördelning, så väntar på svar

                          //Inger
                          Goody! Johnny is da Man!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Hej Inger! Är ju på jobbet så jag har inte hunnit svara tidigare, men nu är det lunch och umgänge med gobisar, flavatror och regnbågar.
                            Men åter igen apropå mina påfågelsgobi så står det så här i artbeskrivningen: "Hanen har en rakare buklinje än honans något rundare. Vuxna hanar får en liten pannbula. Honans buk är mer gulaktig samt har gula sömmar på rygg- och analfenan.". På mina ungdomar så är detta fortfarande mycket otydligt. Ska jag gå på buklinjen så är det 2-3 honor och 4 hanar. Ska jag gå på de gula sömmarna så är det 4 honor och 3 hanar. Den hinnan man ser på ögonen är mera att ljuset utifrån reflekteras av nåt i ögat. I många vinklar så är pupillerna tydligt svarta. Tror du behöver en hyggligt stor grupp för att säkert få ett par samt också få se spelet när de ska imponera på varandra.

                            Vet inte om kombon regnbågar och gobis är kanon egentligen. För betraktaren är det ju kanon men Gobin närmar sig födan i ganska makligt tempo medans regnbågsfisken drar förbi i mach3 och snor maten framför munnen på gobin. Men de är orädda och "udda" på ett väldigt speciellt sätt. Det känns verkligen att de har ett helt annat rörelsemönster etc. jämfört med cichlider.
                            Så skulle jag välja om så skulle jag kanske inte ha denna mixen för gobisens skull.
                            De funkar bättre med hyggligt stillsamma kompisar. Men vi får se hur det utvecklas. Det kanske blir perfekt.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Hej Inger! Är ju på jobbet så jag har inte hunnit svara tidigare, men nu är det lunch och umgänge med gobisar, flavatror och regnbågar.
                              Men åter igen apropå mina påfågelsgobi så står det så här i artbeskrivningen: "Hanen har en rakare buklinje än honans något rundare. Vuxna hanar får en liten pannbula. Honans buk är mer gulaktig samt har gula sömmar på rygg- och analfenan.". På mina ungdomar så är detta fortfarande mycket otydligt. Ska jag gå på buklinjen så är det 2-3 honor och 4 hanar. Ska jag gå på de gula sömmarna så är det 4 honor och 3 hanar. Den hinnan man ser på ögonen är mera att ljuset utifrån reflekteras av nåt i ögat. I många vinklar så är pupillerna tydligt svarta. Tror du behöver en hyggligt stor grupp för att säkert få ett par samt också få se spelet när de ska imponera på varandra.

                              Vet inte om kombon regnbågar och gobis är kanon egentligen. För betraktaren är det ju kanon men Gobin närmar sig födan i ganska makligt tempo medans regnbågsfisken drar förbi i mach3 och snor maten framför munnen på gobin. Men de är orädda och "udda" på ett väldigt speciellt sätt. Det känns verkligen att de har ett helt annat rörelsemönster etc. jämfört med cichlider.
                              Så skulle jag välja om så skulle jag kanske inte ha denna mixen för gobisens skull.
                              De funkar bättre med hyggligt stillsamma kompisar. Men vi får se hur det utvecklas. Det kanske blir perfekt.
                              Jag vet att du jobbar Johnny, men jag är "tålmodig" och inväntar ditt svar när du har tid och lust
                              Och nu har jag just läst ditt svar. Tack för det

                              Som jag förstår är det så att, att bara gobys tillsammans, annars kanske det kan gå lite snett med mat och så. Sen känns det bra för min del att gobys verkar vara lite lugnare.

                              Jag har varit på fiskaffären idag och tagit ett impulsivt beslut som vanligt - bära eller brista, är det så man säger
                              Just nu håller jag på med att riva inredningen som jag har haft för mina dvärgciklider, nu med lite fler höga växter och annat

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Så spännande det ska bli
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...