Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Ursprungligen postat av Inger H
    Finns en till här som brukar kalla mig för Ingrid, fast han har lärt sig nu...

    //​INGER
    FÖRLÅT!!!!

    Jag vet ju.... Shame on me!. Får man skylla på mycket i huvudet ? ...

    Fast jag reagerade på det när jag skrev det men ja.
    Senast redigerad av Likan; 20 November 2014, 19:02.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Inger H
      Finns en till här som brukar kalla mig för Ingrid, fast han har lärt sig nu...

      //​INGER
      Vet att jag gjort det några ggr, förlåt
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Nähej, jag skojar ju bara, jag vet ju ändå, att det är INGER ni menar Jag bryr mig inte det minsta, kul att retas lite bara

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Vilka fina fiskar i filmen, men vad dom ser skumma ut på ögonen (eller är det mina ögon som är skumma)?!
          Vad kul att växtbutiken levererar fina växter, men det var kanske förväntat
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj Inger!
            Det var skönt att Tommy tog på sig namngoofandet, då slipper jag skämmas vidare... Har ju skrivit ditt namn fel några gånger...

            Kejsargoby har jag aldrig haft, men däremot såg vi dessa i Tyskland senast vi var där. Det fanns två hanar i det kar som vi såg dessa vackra fiskar i, och dom var ganska upptagna med att spänna sig inför varandra, typ hela tiden. Ingen rast och ro där inte!
            Jag snackade med killen i affären och han berättade att Kejsargobyn lever i vattenflöden mellan söt- och saltvatten runt vissa kuststräckor i Australien. Kan tidvis gå i ganska varmt vatten, en bit över 30 grader och dessutom med högt ph-värde.
            Leken sker i sötvatten och ynglen tar sig sedan till saltare vatten där de utvecklas till könsmogen ålder, och återvänder senare åter till sötvattensflödena för fortplantning. Lite knepigt lekbeteende för ett konventionellt kar, men man behöver ju inte alltid optimera för lek.
            Inredningen bör vara tät med mycket växtlighet, sten o.s.v. så att det finns ordentligt med gömställen. Ja, ungefär så...

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av heba
              Vilka fina fiskar i filmen, men vad dom ser skumma ut på ögonen (eller är det mina ögon som är skumma)?!
              Vad kul att växtbutiken levererar fina växter, men det var kanske förväntat
              Ja, jätteknepiga ögon, så det är inte alls dina ögon som är skumma
              Tänk ändå vad i alla fall jag, blir förväntansfull när jag prickar in på en för mig ny fiskart.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Halloj Inger!
                Det var skönt att Tommy tog på sig namngoofandet, då slipper jag skämmas vidare... Har ju skrivit ditt namn fel några gånger...

                Kejsargoby har jag aldrig haft, men däremot såg vi dessa i Tyskland senast vi var där. Det fanns två hanar i det kar som vi såg dessa vackra fiskar i, och dom var ganska upptagna med att spänna sig inför varandra, typ hela tiden. Ingen rast och ro där inte!
                Jag snackade med killen i affären och han berättade att Kejsargobyn lever i vattenflöden mellan söt- och saltvatten runt vissa kuststräckor i Australien. Kan tidvis gå i ganska varmt vatten, en bit över 30 grader och dessutom med högt ph-värde.
                Leken sker i sötvatten och ynglen tar sig sedan till saltare vatten där de utvecklas till könsmogen ålder, och återvänder senare åter till sötvattensflödena för fortplantning. Lite knepigt lekbeteende för ett konventionellt kar, men man behöver ju inte alltid optimera för lek.
                Inredningen bör vara tät med mycket växtlighet, sten o.s.v. så att det finns ordentligt med gömställen. Ja, ungefär så...

                Ja det var ju dig jag menade ang. "Ingrid", du klarade ju dig trots allt

                Japp Mats, jag har läst på om allt vad du skriver i ett par dagar, faktiskt så finns det inte så väldigt mycket att läsa om arten tycker jag.
                Vad tror du, vill du avråda mig om ev. köp - dessa kostar en slant.
                Jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få. Försöker att med ljus och lykta hitta arter som ska trivas i vårat vatten - fast då inte malawi.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Ja det var ju dig jag menade ang. "Ingrid", du klarade ju dig trots allt

                  Japp Mats, jag har läst på om allt vad du skriver i ett par dagar, faktiskt så finns det inte så väldigt mycket att läsa om arten tycker jag.
                  Vad tror du, vill du avråda mig om ev. köp - dessa kostar en slant.
                  Jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få. Försöker att med ljus och lykta hitta arter som ska trivas i vårat vatten - fast då inte malawi.

                  //Inger
                  Jag tycker gott att du kan testa dessa vackra fiskar, får du tag på några - så varför inte?
                  Jag kan tänka mig att det borde gå hyfsat enkelt att fixa till en bra miljö för dessa; tät växtlighet, några "grottor" av sten - ja, du vet, en massa gömställen o.s.v.
                  Hur dessa fiskar beter sig aggressivitetsmässigt vet jag inte, men de två hanar jag såg var ordentligt i luven på varandra, men får de chans att simma undan och hålla sig osedda inför varandra kanske det inte blir så intensivt.
                  Nu har jag inte läst på, så jag vet inte hur man bör fördela könen - om det bara skall vara ett ensamt par, eller om man skall blanda flera..? Hanarnas otroliga färgprakt tycks ju förstärkas vid "fajter" och uppvisning för honor, men som sagt, jag vet inte hur könsfördelningen bör se ut.

                  Har du lite flyt kanske det finns någon här på forumet som haft, eller har dessa fina fiskar. Jag skulle vilja veta lite mer jag också!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ja, varför inte testa, man kan ju inte annat än misslyckas - vanan finns ju redan...

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Ja, varför inte testa, man kan ju inte annat än misslyckas - vanan finns ju redan...

                      //Inger
                      Njaeee... Nu tycker jag allt att du är orättvis mot dig själv - jag tror det går toppenfint med Kejsargoby i något av dina härliga kar! Kolla bara noga upp vilka parametrar dom trivs i, och gör en saftig inredning som passar dom, så skall det gå bra!
                      Kanske kan det vara så att du hittar en ny underbar nisch för din akvaristik med dessa gobys?

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Retas på du! Ett skratt förlänger livet sägs det.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Eller ett fult spratt förlänger kivet
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Njaeee... Nu tycker jag allt att du är orättvis mot dig själv - jag tror det går toppenfint med Kejsargoby i något av dina härliga kar! Kolla bara noga upp vilka parametrar dom trivs i, och gör en saftig inredning som passar dom, så skall det gå bra!
                            Kanske kan det vara så att du hittar en ny underbar nisch för din akvaristik med dessa gobys?
                            Ja, det är så jag tänker lite - att hitta en ny nisch, fast det vet jag ju inte förstås innan jag har provat. Jag ska tänka ett par dagar till. Är lite peppad nu faktiskt Ska se om jag hittar lite mer att läsa.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Likan
                              Retas på du! Ett skratt förlänger livet sägs det.
                              Hur menar du Likan med "att ett skratt förlänger livet"?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Har du hårt vatten Inger?
                                Vad sägs om dessa? Jag är helt såld! Otroligt snälla och trevliga, men endlershanarna strök med...

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 201120143364.jpg
Visningar: 2
Storlek: 160,0 KB
ID: 2164776 Klicka på bilden för större version

Namn: 201120143367.jpg
Visningar: 4
Storlek: 162,1 KB
ID: 2164777

                                Kommentar

                                Arbetssätt...