Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Oj här har det hänt mycket på kort tid. Som jag sa till Woods, elliotisar då? Gillar högt pH och fungerar i rätt små kar för att vara mellanstora då de har små revir.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ja dom är fina, fast just nu har jag bara en sån där blahakänsla...igen. Bäst att den känslan får lägga sig innan jag tar något beslut som jag kommer att ångra.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Du vet lika väl som mig hur det går upp och ner i akvaristikens värld. Det är inte ens säkert att det alltid är motgångar i akvarierna som gör att man tappar lite sugen och intresset, som nog händer de flesta någon gång. Det är dessa gånger man ser folk försvinna och akvarierna läggs ut på Blocket, och genom åren har man sett detta alldeles för ofta, tyvärr.
        Nu är det andra lite mer oflyts tillfällen som kanske har dragit ner din lusta inom hobbyn, men det är bara att bita ihop och ta det lugnt ett tag för att sedan komma igen.

        Inger, jag tror du skulle behöva träffa lite likasinnade och även kanske ha gott kul att se fram emot. Fundera starkt på att åka söderöver vid tillfälle, sedan om det bara blir en rundtur runt västkusten eller ända ner till Tyskland kan bara du bestämma.
        De resor vi gör till Tyskland är riktiga nördresor, som du säkert förstått. Tänk dig att bara åka på en liten kortsemester som egentligen bara handlar om dig och din hobby, ihop med andra dårar som är precis lika insnöade inom detta...
        Det finns säkert fler än du som gärna vill åka på en sådan resa, och att dra ihop ett par bilar tror jag inte är något större problem!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Inger, Svärdbärare är generellt en tålig art och ditt vatten är ju helt rätt för dessa. Alla fiskar är väl känsliga om förhållandena inte matchar dem optimalt. Det är en självsäker, orädd art som behöver bra blandad kost. Tror du kommer att stortrivas med dem
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av ansjo
            Du vet lika väl som mig hur det går upp och ner i akvaristikens värld. Det är inte ens säkert att det alltid är motgångar i akvarierna som gör att man tappar lite sugen och intresset, som nog händer de flesta någon gång. Det är dessa gånger man ser folk försvinna och akvarierna läggs ut på Blocket, och genom åren har man sett detta alldeles för ofta, tyvärr.
            Nu är det andra lite mer oflyts tillfällen som kanske har dragit ner din lusta inom hobbyn, men det är bara att bita ihop och ta det lugnt ett tag för att sedan komma igen.

            Inger, jag tror du skulle behöva träffa lite likasinnade och även kanske ha gott kul att se fram emot. Fundera starkt på att åka söderöver vid tillfälle, sedan om det bara blir en rundtur runt västkusten eller ända ner till Tyskland kan bara du bestämma.
            De resor vi gör till Tyskland är riktiga nördresor, som du säkert förstått. Tänk dig att bara åka på en liten kortsemester som egentligen bara handlar om dig och din hobby, ihop med andra dårar som är precis lika insnöade inom detta...
            Det finns säkert fler än du som gärna vill åka på en sådan resa, och att dra ihop ett par bilar tror jag inte är något större problem!
            Appropå resa som Anders skriver Inger så kommer ju det att vara en Ciklidstämma i Norrköping i mars 2015 antingen så träffas vi där om du inte vill åka så långt eller så kommer ner till oss på västkusten och sammanstrålar med nördarna hade varit så kul att träffa dig och alla andra som läser detta för det är inte bara riktat till Inger
            Senast redigerad av PiaJo; 13 November 2014, 12:40.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Inger, Svärdbärare är generellt en tålig art och ditt vatten är ju helt rätt för dessa. Alla fiskar är väl känsliga om förhållandena inte matchar dem optimalt. Det är en självsäker, orädd art som behöver bra blandad kost. Tror du kommer att stortrivas med dem
              Japp och precis
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj Inger!
                Vill bara chima in med vad Anders skriver!
                Lusten till akvariehobbyn, specifikt då att "fixa och dona" med sina kar går, som vi nog alla känner till, upp och ned.

                För min del går det som i sirap med nya bygget (jodå, vi strävar på sakta men säkert) och själva akvariehållningen ligger i en djup dalgång just nu - jag har inte ens lust att medverka speciellt frekvent på forumet.
                Men, jag tror att det behövs små break ibland, att man stannar upp och helt enkelt inväntar ny inspiration till kommande idéer.
                Att, som Anders skriver, träffas, kanske åka på någon nördig akvarietripp o.s.v. är faktiskt väldigt uppfriskande.
                Nu när vi var i tyskland senast, hade jag inget kar att handla till, men jädrar vad vi snackade, kikakde och smidde planer sinsemellan - bara detta fick lusten till att dra igång karet att stiga sjufallt!

                Så, Inger, låt bara "blaha-blahakänslan" få ha sin gång, du behöver inte göra några drastiska åtgärder - låt karen puttra en tid, så får du ny lust snart. Under perioder som denna kan man, utan att hetsa fram beslut, bestämma sig för vilka fiskar man kan vara sugen på, vilka inredningsvyer man kan vilja bygga - istället för att snabbt, snabbt fylla något eller flera kar utan tanke, idé eller... lust!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Peptalkare är ni allihopa allihopa...

                  Förmodligen så är det kanske inte alla motgångar som gör att jag blir så jäkla trött på mina kar ibland, i så fall hade jag nog slutat för länge sen, efter allt skit som har hänt och händer i mina kar. Det är faktiskt lite konstigt ändå, jag som inte ens äger speciellt mycket av det där berömda tålamodet. Självklart så är det intresset som tar över, jag älskar ju den här hobbyn.
                  Samma tålamod har jag haft under åren då jag har tävlat lydnad med mina hundar - jag gav mig aldrig om något moment blev fel, bara att börja om igen... den hobbyn är avslutad nu, men inte på grund av dåligt tålamod

                  Fast jag får ändå en tankeställare - Johnny har varit inne på det, att kanske ändå så är det PH:t som ställer till det med vissa fiskarter. Vissa arter klarar det höga värdet, andra inte (om det nu är anledningen). Det är faktiskt konstigt, att mitt Agassiiziipar (stavning) fortfarande lever. Dom flesta/alla små ciklider som jag gillar vill ha ett ganska så lågt PH tyvärr.
                  Så jag tror att jag får tänka om lite.

                  Som Johnny skriver har jag ett "perfekt" vatten för svärdbärare, Helena nämner elliotisar så himla fina.
                  Det kanske skulle bli lite av en nytändning att testa dessa? Vi får se.

                  Anders, jag har likasinnade - faktiskt en . Vi träffas en gång varannan månad ungefär och bara surrar fisk, hon är lika nördig som vad jag är.

                  Det skulle förstås vara jättekul att träffas och bara få njuta av er alla och dessa härliga affärer som ni har på västkusten, men tror inte att det finns någon tid till det 2015.

                  Så nu lite OT.
                  Vi har köpt ett paradis, eller köpt å köpt - inget är klart förrän det har skrivits, och det händer den 1/12.
                  Stugan/åretruntboende ligger två mil norröver mellan Sundsvall och Härnösand.
                  Personer som trivs med nära grannar och affärer skulle absolut inte trivas, men vi bara älskar det. Huset ligger på en liten kulle, som sluttar mot sjön som är tre km lång med egen strand.
                  Så mycket snurrar i skallen just nu

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Undrar om det inte är med svärdbärare lite som med guppy... De som ligger närmare det vilda, och inte är så sönderodlade, kanske är tåligare? Den "förädlade" guppyn, som förr väl räknades som en nybörjarfisk, kan numera vara rätt känslig, kanske lite beroende på var de kommer ifrån. Kanske är den gröna, som liknar urtypen, tåligare än t.ex röda, svarta, och wagtail?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Shepard
                      Undrar om det inte är med svärdbärare lite som med guppy... De som ligger närmare det vilda, och inte är så sönderodlade, kanske är tåligare? Den "förädlade" guppyn, som förr väl räknades som en nybörjarfisk, kan numera vara rätt känslig, kanske lite beroende på var de kommer ifrån. Kanske är den gröna, som liknar urtypen, tåligare än t.ex röda, svarta, och wagtail?
                      Du har säkert rätt, jag är inte så påläst

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Du har säkert rätt, jag är inte så påläst

                        //Inger
                        Inte jag heller Men det känns rätt logiskt, med tanke på att odlingsformer av guppy ofta är känsligare än de som är närmare vildformen, som Endlers. Se'n så spelar det kanske som sagt en viss roll var de är odlade, verkar som att butiker hellre köper in fisk från en del ställen mer än andra.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Kul med stugan, du får visa bild när det ät ert
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Appropå resa som Anders skriver Inger så kommer ju det att vara en Ciklidstämma i Norrköping i mars 2015 antingen så träffas vi där om du inte vill åka så långt eller så kommer ner till oss på västkusten och sammanstrålar med nördarna hade varit så kul att träffa dig och alla andra som läser detta för det är inte bara riktat till Inger
                            Vad roligt att läsa Pia [emoji2] Jag känner mej ofta ensam i det här fast nu har jag träffat i alla fall ett par tre personer som också har akvarier så det kanske lossnar lite. Jag är så glad att ni alla finns här och svarar på frågor och peppar när det är motigt. Ja inte bara för minegen del utan jag läser ju alla möjliga trådar och tycker det är fantastiskt egentligen hur mycket stöd och pepp som ges [emoji2]
                            Senast redigerad av Mu(sic); 13 November 2014, 17:48.

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              Ja visst kan det känmas ensamt med en sån här hobbby! Och fprumet är verklig toppen med allt stöd och inspiration!

                              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Massor att läsa här Inger! Det verkar vara "up's and down's" för många just nu..
                                Varför tvekar du vad gäller svärdbärare? Om dom passar dina förhållande och du gillar det du läser om dom, tycker jag du ska prova
                                Stugan låter härlig - avsides och vid vattnet, kan det bli bättre!? Ska ni bo där permanent?
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...