Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    [QUOTE=Inger H;1714833]
    Ursprungligen postat av c90368
    Då jag köpte dessa var det under namnet Laetacara sp. nytt och spännande för fyra år sedan.






    C90, jag kanske minns helt fel nu, men var det inte dessa ciklider som du hade som var så himla aggressiva? Minns att du skrev något på NCS för några år sedan. Förmodligen surrar jag helt i nattmössan nu - och kanske helt fel ciklid

    //Inger
    Kan inte ha varit dessa, för de var hur lugna som helst.

    Men jag kan ha skrivit om Bågciklid "Nannacara" för det var helt enorm hur de jagade skiten ur varann trots att de var i ett 540 kar med massor av gömställen.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      [QUOTE=c90368;1715011]
      Ursprungligen postat av Inger H

      Kan inte ha varit dessa, för de var hur lugna som helst.

      Men jag kan ha skrivit om Bågciklid "Nannacara" för det var helt enorm hur de jagade skiten ur varann trots att de var i ett 540 kar med massor av gömställen.
      Ja kanske det var så det var. Känner väldigt väl igen Bågciklidens (honan) temperament

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Dom senaste dagarna så har jag analyserat mina fiskval.
        Förra onsdagen fick jag hem fem beställda Apistogramma Borellii, jag var himla förväntansfull eftersom jag har haft dessa tidigare, med ganska så lyckade resultat. En efter en har jag nu plockat upp dom som har dött under en vecka, nu i kväll vid VB så hittade jag den sista och femte i en grotta stendöd den också.
        Jag fattade redan från dag ett, att detta kommer inte att gå bra - så små och undernärda och så jäkla tråkigt

        Jag har sagt det förut, men detta var min sista beställning - tills vidare kommer jag att handla i affär, så jag kan se hur kommande fiskar ser ut.

        Jag har ju faktiskt en hel del fiskar som verkar trivas i mina kar trots ett högt PH, men känner just nu, att jag ska satsa på arter som verkligen kanske passar mitt vatten enl. artbeskrivning och som jag jag se IRL.

        Så idag har jag läst allt jag kommit över om svärdbärare, jag har aldrig haft dessa men tycker att dom är fina.
        Så antingen avslutar jag detta 220 eller så blir det levandefödare som gillar ett högt PH-värde.
        Inredningsmässigt, så hittar jag inte så mycket annat än att dom vill ha ganska så mycket växter, men då undrar jag om "kaosinredningen", som skapades till apisarna - kan jag låta den vara kvar?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Jag är jätteglad att jag köpte svärdbärarna! Dom livar upp utan att fara runt som tokiga. Det går att hålla koll på dom i motsats till dom småfiskarna jag hade förut [emoji2] Dom jag valde är inte överdrivet färggranna heller och det gillar jag

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Ursprungligen postat av Inger H
            Har skickat mejl, men inget svar ännu. Just den här grossisten har stängt fredagar.

            //Inger
            Fått svar angående de så kallade curviceps? Har de gjort sig hemmastadda?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mu(sic)
              Jag är jätteglad att jag köpte svärdbärarna! Dom livar upp utan att fara runt som tokiga. Det går att hålla koll på dom i motsats till dom småfiskarna jag hade förut [emoji2] Dom jag valde är inte överdrivet färggranna heller och det gillar jag
              Jo, fast jag vill ändå veta lite mer "djupare" för att få till "det" riktigt

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Shepard
                Fått svar angående de så kallade curviceps? Har de gjort sig hemmastadda?
                Japp, dessa icke kurvciklider verkar trivas ypperligt

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jo, fast jag vill ändå veta lite mer "djupare" för att få till "det" riktigt

                  //Inger
                  Ja de så klart [emoji2]

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Japp, dessa icke kurvciklider verkar trivas ypperligt

                    //Inger
                    Ingen ursäkt från grossisten för att de skickade fel? Låter bra att de trivs Några parbildningar på gång?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Shepard
                      Ingen ursäkt från grossisten för att de skickade fel? Låter bra att de trivs Några parbildningar på gång?
                      Jadå, vi har haft mejlkontakt.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Dom senaste dagarna så har jag analyserat mina fiskval.
                        Förra onsdagen fick jag hem fem beställda Apistogramma Borellii, jag var himla förväntansfull eftersom jag har haft dessa tidigare, med ganska så lyckade resultat. En efter en har jag nu plockat upp dom som har dött under en vecka, nu i kväll vid VB så hittade jag den sista och femte i en grotta stendöd den också.
                        Jag fattade redan från dag ett, att detta kommer inte att gå bra - så små och undernärda och så jäkla tråkigt

                        Jag har sagt det förut, men detta var min sista beställning - tills vidare kommer jag att handla i affär, så jag kan se hur kommande fiskar ser ut.

                        Jag har ju faktiskt en hel del fiskar som verkar trivas i mina kar trots ett högt PH, men känner just nu, att jag ska satsa på arter som verkligen kanske passar mitt vatten enl. artbeskrivning och som jag jag se IRL.

                        Så idag har jag läst allt jag kommit över om svärdbärare, jag har aldrig haft dessa men tycker att dom är fina.
                        Så antingen avslutar jag detta 220 eller så blir det levandefödare som gillar ett högt PH-värde.
                        Inredningsmässigt, så hittar jag inte så mycket annat än att dom vill ha ganska så mycket växter, men då undrar jag om "kaosinredningen", som skapades till apisarna - kan jag låta den vara kvar?

                        //Inger

                        Så tråkigt på borellisarna... Men köp svärdbärare och njut av dessa ett tag nu så kanske du får sen nån härlig lite ciklid senare som hade passat bra
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          Har ju oxå blivit väldigt förjust i svärdbärare. Är fina o pigga! Och mina rör sig verkligen i heela akvariei. Är ju iof tre ensamma i tvåhundra liter. Kaos tror jag passar bra. Precis så jag kallar min inredning

                          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            Men så tråkigt Inger! När du får leveranserna, går det inte att då säga ifrån att du inte tar emot så undernärda fiskar? Och nog måste väl affären ge dig ngt annat i utbyte när de dött så snart? När det hänt här ngn enstaka gång så har affären erbjudit nya/andra fiskar som ersättning. Det är ju så uppenbart inte ditt fel.

                            Svärdbärare är fina! Mkt växter, tätt i botten för ynglen, annars inte så stora krav. Gräver inte eller silar sand som ciklider. Ganska känsliga dock, blir lätt sjuka enligt min erfarenhet - men de var bland de första jag hade så jag gjorde säkert en massa fel!


                            Skickas från min iPad via Tapatalk
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Visst får jag ersättning för fiskarna, så det är inget problem.
                              Idag snurrar tankarna som så, att det räcker gott och väl med tre kar. Så kanske ändå att jag tömmer detta kar.
                              Anne skriver att svärdbärare är känsliga och det känns inte så kul.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Jag har för mej att svärdbärare platy och guppy var nybörjarfiskar förut. Min grabb hade guppyodling kommer jag ihåg nu.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...