Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ingen ovanlig fisk alls, men den verkar inte finnas i speciellt många kar nu för tiden. Nu finns i alla fall sex stycken hos mig. Jag tycker att den är jättefin och gillar deras leende - dessutom gillar dom kameran efter bara ett dygn i karet Lite bleka än, men vem skulle inte vara det efter en lång resa.

    Dom nya Boreliisarna så små, håller sig än så länge bakom rötter, blad och stenar och är inte fotovilliga än

    Laetacara Curviceps efter ett dygn i deras nya hem.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Fina, men inga curviceps

      Här har du den du har köpt: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1601&SOK=1

      Och här är curviceps (kurvciklid): https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=191&SOK=1
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        Ursprungligen postat av Inger H
        Ingen ovanlig fisk alls, men den verkar inte finnas i speciellt många kar nu för tiden. Nu finns i alla fall sex stycken hos mig. Jag tycker att den är jättefin och gillar deras leende - dessutom gillar dom kameran efter bara ett dygn i karet Lite bleka än, men vem skulle inte vara det efter en lång resa.

        Dom nya Boreliisarna så små, håller sig än så länge bakom rötter, blad och stenar och är inte fotovilliga än

        Laetacara Curviceps efter ett dygn i deras nya hem.
        Vilken tur jag läste tråden... Kom på att jag har 4 dorsigera i en påse i garaget... Sen klockan 1600.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Inger H
          Ingen ovanlig fisk alls, men den verkar inte finnas i speciellt många kar nu för tiden. Nu finns i alla fall sex stycken hos mig. Jag tycker att den är jättefin och gillar deras leende - dessutom gillar dom kameran efter bara ett dygn i karet Lite bleka än, men vem skulle inte vara det efter en lång resa.

          Dom nya Boreliisarna så små, håller sig än så länge bakom rötter, blad och stenar och är inte fotovilliga än

          Laetacara Curviceps efter ett dygn i deras nya hem.
          Dessa är mycket fina Inger, tycker inte att det gör nåt alls att det inte blev curvor
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Shepard
            Fina, men inga curviceps

            Här har du den du har köpt: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1601&SOK=1

            Och här är curviceps (kurvciklid): https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=191&SOK=1
            Neej, jag tror inte att det är sant, är du helt säker? Jag har ju sett att teckningarna inte stämmer, men har tänkt att ok, dessa har inte fått sin rätta färg ännu Tur att någon har koll - jag har det ju inte alls tydligen .
            Hur fanken kan grossister skicka fel fiskar trots att jag själv fyller i artikelnr. för att det ska bli rätt - grrrr...
            Har jag sagt förr, det här med att köpa grisen i säcken...
            Fast det kan ju trots allt bli bra ändå...kanske. Måste läsa på lite!

            //Inger
            Senast redigerad av Inger H; 06 November 2014, 21:14.
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Dessa är mycket fina Inger, tycker inte att det gör nåt alls att det inte blev curvor
              Varför skriver du så, när du ser att det INTE är curvisar, själv trodde jag det i min vanliga okunskap.
              Usch jag skäms faktiskt, att jag inte har mer koll. Nu dröjer det nog ett tag innan det blir fler bilder från mig.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Killis75
                • September 2013
                • 118

                Ursprungligen postat av Inger H
                Neej, jag tror inte att det är sant, är du helt säker? Jag har ju sett att teckningarna inte stämmer, men har tänkt att ok, dessa har inte fått sin rätta färg ännu Tur att någon har koll - jag har det ju inte alls ntydligen .
                Hur fanken kan grossister skicka fel fiskar trots att jag själv fyller i artikelnr. för att det ska bli rätt - grrrr...
                Har jag sagt förr, det här med att köpa grisen i säcken...
                Fast det kan ju trots allt bli bra ändå...kanske. Måste läsa på lite!

                //Inger
                Jag skulle vilja säga att det blev till det bättre denna var ju grymt snygg, så jag säger grattis och hoppas du blir nöjd!
                Akvariehuset på 112L

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Neej, jag tror inte att det är sant, är du helt säker? Jag har ju sett att teckningarna inte stämmer, men har tänkt att ok, dessa har inte fått sin rätta färg ännu Tur att någon har koll - jag har det ju inte alls ntydligen .
                  Hur fanken kan grossister skicka fel fiskar trots att jag själv fyller i artikelnr. för att det ska bli rätt - grrrr...
                  Har jag sagt förr, det här med att köpa grisen i säcken...
                  Fast det kan ju trots allt bli bra ändå...kanske. Måste läsa på lite!

                  //Inger
                  Japp, tyvärr är jag säker. Pia har dessa, och det är hon som tagit bilden i artbeskrivningen. Hade också ett par för några år se'n. Man kan tyvärr inte alltid lita på butiker och grossister. Det är väl inte du som har den dåliga kollen, utan grossiten/butiken, som skickat fel, eller kanske t.o.m sålde dem som curviceps. Vad som förvånar mig är att de tar fel på en gammal klassiker som kurvcikliden. Den är inte så vanlig numer kanske, men den har hängt med ett tag, och i alla fall jag kände till kurvcikliden innan t.ex Laetacara dorsiger.

                  Araguaiae är också en trevlig ciklid, tror du kommer att gilla dem ändå.
                  Senast redigerad av Shepard; 06 November 2014, 21:21.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Killis75
                    Jag skulle vilja säga att det blev till det bättre denna var ju grymt snygg, så jag säger grattis och hoppas du blir nöjd!
                    Du är snäll du Killis, jag tycker också att dessa är snygga men blir smått frustrerad när andra ser det inte jag ser

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Du är snäll du Killis, jag tycker också att dessa är snygga men blir smått frustrerad när andra ser det inte jag ser

                      //Inger
                      Mest frustrerande är det väl ändå att få nå't annat än det man beställt Skulle jag tycka i alla fall.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Mest frustrerande är det väl ändå att få nå't annat än det man beställt Skulle jag tycka i alla fall.
                        Japp så är det, ska prata med affären i morrn så får dom kontakta grossisten, någon j***a ordning får det allt vara eftersom jag är ett kap för grossisterna
                        Fast självklart behåller jag skönheterna

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          ...läser "något aggressiva inom arten", ja det visar sig väl så småningom kan jag tänka.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Japp så är det, ska prata med affären i morrn så får dom kontakta grossisten, någon j***a ordning får det allt vara eftersom jag är ett kap för grossisterna
                            Fast självklart behåller jag skönheterna

                            //Inger
                            Ja, tycker du ska behålla dem Vad jag förstår var kurvcikliden vanligare förr, se'n känns det som den ersattes lite av L. dorsiger, och nu har araguaiae blivit populär. De "gamla klassikerna" tycks glömmas bort lite när nya arter dyker upp.

                            Hade faktiskt kurvciklid för några år se'n.
                            Bifogade filer
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Japp så är det, ska prata med affären i morrn så får dom kontakta grossisten, någon j***a ordning får det allt vara eftersom jag är ett kap för grossisterna
                              Fast självklart behåller jag skönheterna

                              //Inger
                              Det lustiga är, att L. Araguaiae inte ens finns på den här grossistens fisklista - man förväntar sig att personalen borde ha mer koll på vad dom stoppar i påsarna.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Varför skriver du så, när du ser att det INTE är curvisar, själv trodde jag det i min vanliga okunskap.
                                Usch jag skäms faktiskt, att jag inte har mer koll. Nu dröjer det nog ett tag innan det blir fler bilder från mig.

                                //Inger
                                Nu tror jag du missuppfattar mig Inger.. hade jag kunnat välja mellan dessa två sorter så hade jag valt araguianen utan tvekan så för mig blev detta köpet bättre oavsett vad du hade beställt. Sen om butiken/grossisten har tabbat sig är ju en helt annan sak och att du inte såg att det var dessa är väl inte hela världen. Ingen som "klankar ner" på dig för att du inte såg det, det är ju svårt när de är stressade och inte fullt utfärgade.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...