Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Så bra att du skrev här Mats så vi andra kan få lära oss nåt med

    hade du inte bott så långt ifrån så skulle du kunna få titta på min , enligt Gobben, gigantiska rotsamling eller syréngrenarna som är perfekta att lägga på ytan så att dess smågrenarna sträcker sig nedåt...
    Hade varit kul att rota runt bland dina rötter och grenar. Finns säkert en guldgruva där!
    Med lite fin inredning i ytmiljön dämpas även ljuset, som jag tror kan vara en aspekt i Ingers kar. Lite dämpad belysning kan nog göra susen också!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Hade varit kul att rota runt bland dina rötter och grenar. Finns säkert en guldgruva där!
      Med lite fin inredning i ytmiljön dämpas även ljuset, som jag tror kan vara en aspekt i Ingers kar. Lite dämpad belysning kan nog göra susen också!
      Tror jag med, det med belysningen jag inredde ett kar som var på mässan i Malmö och det var ett juwel (tror jag) och det gick inte att ta bort ena lysröret för att dämpa belysningen så jag klädde det röret med alufolie, funkade bra faktiskt

      Min rotsamling är anpassad för små kar dock Mats, den dagen du skall starta ett litet så får du komma och kika
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Mats, vi pratade ju även om belysningen. Som jag skrev i vårat PM-maraton, så tycker jag att belysningen är för stark
        Så jag tänker pussla lite idag med rören, och bara ha två av fyra tända - ett colour i bakkant och ett i framkant.
        Skrev också, att förmodligen blir det då skit med växterna, men då får det väl bli en massa grenar/rötter i stället - och kanske Scalarer

        Det är inte så svårt att förstå varför jag gillar långa inlägg väldigt mycket

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av piajo
          tror jag med, det med belysningen jag inredde ett kar som var på mässan i malmö och det var ett juwel (tror jag) och det gick inte att ta bort ena lysröret för att dämpa belysningen så jag klädde det röret med alufolie, funkade bra faktiskt

          min rotsamling är anpassad för små kar dock mats, den dagen du skall starta ett litet så får du komma och kika
          ok!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Tror jag med, det med belysningen jag inredde ett kar som var på mässan i Malmö och det var ett juwel (tror jag) och det gick inte att ta bort ena lysröret för att dämpa belysningen så jag klädde det röret med alufolie, funkade bra faktiskt

            Min rotsamling är anpassad för små kar dock Mats, den dagen du skall starta ett litet så får du komma och kika
            de kommer att annars att se ut som småpinnar i din stora balja

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            ok!
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Inger H
              Mats, vi pratade ju även om belysningen. Som jag skrev i vårat PM-maraton, så tycker jag att belysningen är för stark
              Så jag tänker pussla lite idag med rören, och bara ha två av fyra tända - ett colour i bakkant och ett i framkant.
              Skrev också, att förmodligen blir det då skit med växterna, men då får det väl bli en massa grenar/rötter i stället - och kanske Scalarer

              Det är inte så svårt att förstå varför jag gillar långa inlägg väldigt mycket

              //Inger
              Aha, du kan tända och släcka dem individuellt, så bra!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Mats, vi pratade ju även om belysningen. Som jag skrev i vårat PM-maraton, så tycker jag att belysningen är för stark
                Så jag tänker pussla lite idag med rören, och bara ha två av fyra tända - ett colour i bakkant och ett i framkant.
                Skrev också, att förmodligen blir det då skit med växterna, men då får det väl bli en massa grenar/rötter i stället - och kanske Scalarer


                Det är inte så svårt att förstå varför jag gillar långa inlägg väldigt mycket

                //Inger
                Bra! Kolla vad som händer om du reducerar ljuset!
                Men växter som trivs i svag belysning kan du ju ha - kolla bara på mitt 112 (som skal rensas imorgon) - växer ju så det knakar, med bara ett litet sketlysrör ovanpå. Tror att växtjultomten kommer med paket i slutet av veckan!

                Kommentar

                • jozi81
                  • January 2011
                  • 917

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Kloka ord! Då föräldrarna till dessa flyttades till ett 670 med jordätare, scalarer, sorgmantlar men även starkare ljus... Då gjorde dom vänster 180 i beteendet, från det Inger upplever till en nyfiken framåt om än lite försiktig grupp individer, förvandlingen var i princip ögonblicklig. Så ni är på rätt spår, även om jag tror det är viktigare med tankmates än belysningen!
                  Senast redigerad av jozi81; 21 October 2014, 11:46. Anledning: h

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Höger och vänster sida på karet. Några ganska långa red-moore har åkt åt fanders när flaggorna har blivit rädda, så dessa ligger lite huller om buller nu. Sen är förhoppningen förstås att vallisarna ska växa på sig så att det inte ser så tomt ut på v. sida.
                    Speglingar som vanligt i dagsljus.

                    Bild 1 är höger sida.
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Inger H; 21 October 2014, 11:53.
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Höger och vänster sida på karet. Några ganska långa red-moore har åkt åt fanders när flaggorna har blivit rädda, så dessa ligger lite huller om buller nu. Sen är förhoppningen förstås att vallisarna ska växa på sig så att det inte ser så tomt ut på v. sida.
                      Speglingar som vanligt i dagsljus.

                      Bild 1 är höger sida.
                      Japp, den inredningen går helt klart att optimera! Du ser att halva karet, överdelen är helt tom - bara vatten. I detta tomrum kan du med några enkla grepp förändra det hela så att det bildas massor av fina ställen för flaggorna att uppehålla sig i.
                      Kolla ut några långa rotdelar - (du får väl mätta dessa på något sätt, kan ta lite tid) - och sätt dom så att grenarna pekar upp mot ytan - eller tvärtom, häng dom så att grenarna kommer uppifrån och sträcker sig ner. Oavsett vilket du väljer att göra kan du även addera några grenar som du helt sonika bara ställer i karet så att de bryter ytan.
                      Om du gör desa förändringar tror jag flaggona kommer att trivas finfint.

                      Kommentar

                      • jozi81
                        • January 2011
                        • 917

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Japp, den inredningen går helt klart att optimera! Du ser att halva karet, överdelen är helt tom - bara vatten. I detta tomrum kan du med några enkla grepp förändra det hela så att det bildas massor av fina ställen för flaggorna att uppehålla sig i.
                        Kolla ut några långa rotdelar - (du får väl mätta dessa på något sätt, kan ta lite tid) - och sätt dom så att grenarna pekar upp mot ytan - eller tvärtom, häng dom så att grenarna kommer uppifrån och sträcker sig ner. Oavsett vilket du väljer att göra kan du även addera några grenar som du helt sonika bara ställer i karet så att de bryter ytan.
                        Om du gör desa förändringar tror jag flaggona kommer att trivas finfint.
                        Började skriva nästan samma sak! Mina lekte på grenar och anubias bara centimetrar under vattenytan, sen gillar dom att hänga högt i karen, ligger generellt högre upp och närmare ytan än någon annan ciklid jag haft. Då vill dom känna närheten till skydd på den nivån dom vill ligga på. Fixa det och annan modig fisk i lite size så är du hemma!!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Kanske jag måste sänka cirkulationen lite också, det blåser på rätt bra däruppe, dels från Juwels interna filter och Eheims ytterfilter med strilrör Blir nog bra till slut!

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av jozi81
                            Började skriva nästan samma sak! Mina lekte på grenar och anubias bara centimetrar under vattenytan, sen gillar dom att hänga högt i karen, ligger generellt högre upp och närmare ytan än någon annan ciklid jag haft. Då vill dom känna närheten till skydd på den nivån dom vill ligga på. Fixa det och annan modig fisk i lite size så är du hemma!!


                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Kanske jag måste sänka cirkulationen lite också, det blåser på rätt bra däruppe, dels från Juwels interna filter och Eheims ytterfilter med strilrör Blir nog bra till slut!

                            //Inger
                            Ja, eller så fixar det där sig av sig självt om vattnet från filtren får brytas upp i mindre flöden av rötter och grenar vid ytan.
                            Klart det kommer att bli bra!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Inger , kan du inte plocka lite grenar i naturen om du inte har några andra? Se om du kan få fatt i typ som dessa som är till vänster, de har jag bara "satt" ner för att minska pumpflödet.
                              Bifogade filer
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • jozi81
                                • January 2011
                                • 917

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Kanske jag måste sänka cirkulationen lite också, det blåser på rätt bra däruppe, dels från Juwels interna filter och Eheims ytterfilter med strilrör Blir nog bra till slut!

                                //Inger
                                Mina flaggor lekte 5 cm i sida från utblåset på en fx5a som var moddad i utblåset så att allt vatten kom genom en liten slangstump, ungefär samma tryck i vattnet som under niagarafallet... Tror du kan lugna dig med sänkningen [emoji2]

                                Kommentar

                                Arbetssätt...