Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Jodå visst har vi mygg, men inte speciellt mycket. Vi har knott som man kan bli galen på i stället, i alla fall där vi bor.
    Nej Mats såg inte till en minsta lilla loppa heller - kanske bytte jag vatten för ofta

    //Inger
    Nja, byta vatten i sådana utomhuskärl är ingen hit, påfyllnad sköter naturen om via regn.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Nja, byta vatten i sådana utomhuskärl är ingen hit, påfyllnad sköter naturen om via regn.
      Där har jag felet då kanske, det där med vattenbyten är liksom inpräntat

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av RoffePoffe
        Hej, jag har testat saltbad någon gång med bra resultat. Körde enligt anvisning på Ektozon fast med vanligt salt. Fångade den angripna fisken och la i en balja. Tog sedan motsvarande 2 teskedar salt på 5 liter vatten. Firren ska vara i detta bad i ca tre timmar. Ställ gärna mörkt och avskiljt så blir det lugnare för den. Kolla med jämna mellanrum, så fisken ser ok ut. Sedan bara tillbaka i akvariet. Upprepa sedan nästa dag.
        /RoffePoffe
        Kanske jag testar ditt "recept" senare om det inte sker någon förbättring i karet

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • RoffePoffe

          • August 2012
          • 88

          Ursprungligen postat av Inger H
          Kanske jag testar ditt "recept" senare om det inte sker någon förbättring i karet

          //Inger
          Värt ett försök

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Kör man fler än två gånger?
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ser på Stänktetrorna nu ikväll att det vita eländet runt munnarna har minskat, hoppas att det fortsätter så på dessa snygga

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Håller tummarna [emoji4]


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • RoffePoffe

                  • August 2012
                  • 88

                  Ursprungligen postat av HWH
                  Kör man fler än två gånger?
                  Jag körde två ggr och det svampen försvann vid bägge tillfällena. Kommer dock inte riktigt ihåg hur lång tid det tog, något dygn efter kanske

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Ser på Stänktetrorna nu ikväll att det vita eländet runt munnarna har minskat, hoppas att det fortsätter så på dessa snygga

                    //Inger
                    Så bra! håller tummarna! tur att du inte dömde ut dem där och då, ibland är det bra att vänta lite ( vet själv hur svårt det kan vara )
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Så bra! håller tummarna! tur att du inte dömde ut dem där och då, ibland är det bra att vänta lite ( vet själv hur svårt det kan vara )
                      Jepp, tyvärr är jag en av dessa som tar lite alltför impulsiva beslut ibland, men jag jobbar på detta "impulsiva beteende" som drabbar mig lite då å då

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Ser på Stänktetrorna nu ikväll att det vita eländet runt munnarna har minskat, hoppas att det fortsätter så på dessa snygga

                        //Inger
                        Kul att höra att det går åt rätt håll!
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Mina tummar hålls här med!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Tummar uppskattas alltid, bara så att ni vet

                            Fick faktiskt en tankeställare i det som Johnny skrev tidigare gällande det ganska så höga PH:t som vi har i vårat vatten. Jag försöker att blunda för det - eftersom jag "tror på" att i alla fall dom flesta fiskar förhoppningsvis kan vänja sig - rätt eller fel vet jag inte.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Nu kommer jag inte ihåg vad du har ur kranen, men runt 8 kanske? Häll upp vattnet i ett glas och mät det efter ett dygn, det skulle vara kul att höra vad det då ligger på...egen brunn om jag inte minns fel?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Ursprungligen postat av HWH
                                Jag är allt annat än less på dina inlägg, Mats.

                                Funderar ibland på att skapa en tråd som kallas Matz Bz guldkorn. Där man helt enkelt kopierar in alla dessa extraordinära inlägg du har skrivit om hur man tänker lite mer naturligt om akvariehållning. Jag har ju börjat snegla (ja snegla, inte mer) på diskus och plöjer Johnnys tråd från början igen. Och du är ju som Zoopets egen Mary Poppins med dina Supoeroptimistiskt topp i pang fenominaliska inlägg.
                                Vilken toppenidé Helena! Do it!
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...