Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Säkert en korkad fråga, du kan säkerligen detta betydligt bättre än vad jag kan men är du säker på att det är döda amano du hittat och intre bara deras "skal" efter det att de gjort ett byte?
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av ansjo
      Konstigt, det brukar de inte vara känsliga mot utan snarare tvärtom...
      Japp jag vet, tycker också att det är konstigt?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Säkert en korkad fråga, du kan säkerligen detta betydligt bättre än vad jag kan men är du säker på att det är döda amano du hittat och intre bara deras "skal" efter det att de gjort ett byte?
        Tommy, inga frågor är korkade, men tyvärr har det inte varit deras skal...

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Då blir det bara en liten räkmacka ikväll då...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av ansjo
            Då blir det bara en liten räkmacka ikväll då...
            Japp, med massor av dill, ägg och majonäs + lite gott i glaset - det är smällar man får ta...

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Du är bra duktig på att fota - dina Agassizii-bilder var ju helläckra Vill se fler "skrutt-bilder" (vad sjutton är då mina )!
              Tråkigt att höra om dina amanos, dom är inte bara gamla och har passerat "bäst-före-datum"?
              Hur gick det med tetrorna och den ev svampen, eller du kanske inte har utvärderat det än?
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Fascinerande att du nämner att mina tetror har haft så med tanke på att jag hade det problemet med mina neoner/kardinaler/koppartetror för lääääänge sen. I starten av mitt akvarieliv, så typ 2012 eller vad det blir. Bra minne Inger!

                Jag provade då att medicinera mot svamp och mot något annat men inget av det hjälpte. Vissa avlivade jag och vissa fick gå sådär, och då det blev varken bättre eller sämre. Minns inte om de självdog tillslut eller om jag avlivade dem.
                Men det var iaf lite vitt ludd på över eller underkäken. Påminde om svamp men var inte svamp uppenbarligen.

                Fina bilder! Flaggorna har verkligen ett eget utseende. och de gula var riktigt fina.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Nu har du ju saltat karet, men i land får jag för mig att saltbad verkar vara mer effektivt.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Helene, det är bara ett par dagar sen jag saltade, så ingen utvärdering än

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Nu har du ju saltat karet, men i land får jag för mig att saltbad verkar vara mer effektivt.
                      Jag vet inte hur det funkar med saltbad, har aldrig prova på det.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Jag vet inte hur det funkar med saltbad, har aldrig prova på det.

                        //Inger
                        Inte jag heller, men antar att man fiskar upp de som ska behandlas, låter dem vara på spa en stund och sedan tillbaka igen.

                        Men jag tror man kommer långt med vattenbyten och levande foder.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Inte jag heller, men antar att man fiskar upp de som ska behandlas, låter dem vara på spa en stund och sedan tillbaka igen.

                          Men jag tror man kommer långt med vattenbyten och levande foder.
                          Levande foder är säkert jättebra, men jag är för lat

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Mest att jag får för mig att det liksom fettar på fiskarna så att de blir mer motståndskraftiga och booztar immunförsvaret. Ett bra sätt att lätt ha levande foder är ju att ha ett gäng körsbärsräkor då de ynglar som galningar.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Är det OK om jag hoppar in i tråden och ställer en fråga om just foder? Jag ger mina diskusar torrfoder endast och då i form av Discus Bio-Gold. Ser ni några problem med detta? Kan den det ge negativa effekter att ge endast detta foder? Andra för och nackdelar som jag bör känna till? De allra flesta verkar ge levande foder.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Är det OK om jag hoppar in i tråden och ställer en fråga om just foder? Jag ger mina diskusar torrfoder endast och då i form av Discus Bio-Gold. Ser ni några problem med detta? Kan den det ge negativa effekter att ge endast detta foder? Andra för och nackdelar som jag bör känna till? De allra flesta verkar ge levande foder.

                                När jag hade Diskus, så varierade jag mellan torr/frysfoder och ibland fick dom skalade räkor som jag delade i småbitar.
                                Varierande kost tror jag är bra

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...