Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Jomen här går det fortfarande långsamt. Jag ska helt klart ha amanoräkor och jag såg nyss att en kille en bit utanför stan har paletter till salu. Jag vet inte om man kan ha dom tillsammans med bolivianer men jag vill ha såna också [emoji12] Ett par svärdbärare av nåt slag och det blir nog endlers också. En eller annan ancistrus för dom gillar jag och sen har jag inte tänkt längre. Jag tror att det kommer att räcka ett tag och det blir roligt med en sån förändring mot det jag har haft förut


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • jozi81
      • January 2011
      • 917

      Ursprungligen postat av Inger H
      Håret blev för kort, luggen ska vi inte prata om - min frisör som är hur duktig som helst och som har klippt mig i många år är barnledig, så idag blev det en ny. Så Bluewing inga som helst Selfiesbilder.

      Men, jag vet ju att i alla fall att du Johnny och kanske några till gillar Flaggciklider, så några bilder på mina nya.
      "Big Papa", som nu lämnar sitt goa krypin under en rot mer å mer är den som är störst på några av bilderna

      Big Papa eller kanske Big Mama, vet faktiskt inte vilket kön, är fortfarande lite flåsig, fast eftersom det är den som har gömt sig så är det nog den som har klarat flytten sämst.
      Blir glad! Hoppas alla repar sig, tror faktiskt det, dom är relativt tuffa även om jag känner igen skvätträddheten från flyttar hemma hos mig! BP och BM är två av dom jag haft hela tiden, dom har klarat sig bland channor, dats, gars och lungfiskar, dom gillar nig att få blomma ut lite!
      Då jag fångar dom brukar den där skendödgrejen förekomma, samt att dom ibland gräver ner sig i sanden... Aldrig sett det bland andra liknande ciklider..

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Alla udda grejer med en art gör den ju mer intressant. Skendöda, gräver ned sig i sanden. Måste äga dessa teatraliska spattfiskar!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Ja riktigt fina fiskar. Och fina bilder som vanligt

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av jozi81
            Blir glad! Hoppas alla repar sig, tror faktiskt det, dom är relativt tuffa även om jag känner igen skvätträddheten från flyttar hemma hos mig! BP och BM är två av dom jag haft hela tiden, dom har klarat sig bland channor, dats, gars och lungfiskar, dom gillar nig att få blomma ut lite!
            Då jag fångar dom brukar den där skendödgrejen förekomma, samt att dom ibland gräver ner sig i sanden... Aldrig sett det bland andra liknande ciklider..
            Ja, helt klart är det ett läskigt beteende att gräva ner sig i sanden under en rot bara sådär. Tänkte ju avliva den dagen efter - hade ju aldrig sett detta tidigare, men nu har jag blivit van.
            BP/BM återvänder lite då och då till gropen under roten men inte så ofta nu. Idag har h*n varit framme mest hela dagen .

            jozi, vad brukar du ge för foder? Tyvärr går dom på svältdiet just nu, eftersom karet är så pass nystartat. Har matat lite med ciklidpellets vilket dom gillar.
            Stänktetrorna (måste flytta dessa) har minskat i antal, så lite gott förser dom sig med.

            Johnny; det är bara till att köp

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Alla udda grejer med en art gör den ju mer intressant. Skendöda, gräver ned sig i sanden. Måste äga dessa teatraliska spattfiskar!
              Har aldrig sett samma hos insignis, som jag haft tidigare, dessa är något annat, föräldrarna köptes ju som nästan vuxna VF, känns som att det är mycket vilt kvar i dessa [emoji2]

              Kommentar

              • jozi81
                • January 2011
                • 917



                Så här agerar en datnioides vid vattenbyte, första 1000 ggr blir man lite fundersam...

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Det där är ingen fisk. Nu luras du
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Ja, helt klart är det ett läskigt beteende att gräva ner sig i sanden under en rot bara sådär. Tänkte ju avliva den dagen efter - hade ju aldrig sett detta tidigare, men nu har jag blivit van.
                    BP/BM återvänder lite då och då till gropen under roten men inte så ofta nu. Idag har h*n varit framme mest hela dagen .

                    jozi, vad brukar du ge för foder? Tyvärr går dom på svältdiet just nu, eftersom karet är så pass nystartat. Har matat lite med ciklidpellets vilket dom gillar.
                    Stänktetrorna (måste flytta dessa) har minskat i antal, så lite gott förser dom sig med.

                    Johnny; det är bara till att köp

                    //Inger
                    Dom äter allt, och då menar jag allt. Nu då dom får jobba enligt 5:2 dieten kan dom säkert knapra i sig lite grönt med.. Men vanligast har varit cichlid gold och basleer samt räkor och musslor.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Det ser ju vem som helst att det är en blöt ullsocka storlek 46.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Det ser ju vem som helst att det är en blöt ullsocka storlek 46.
                        +1 på den. Ha ha

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Det ser ju vem som helst att det är en blöt ullsocka storlek 46.
                          Hahaha, precis!
                          Den ligger sådär inabsurdum länge, riktar man vattenstrålen mot den försöker den ligga på sidan utan att spolas bort, något som är relativt svårt.. Dvs vara död, men inte flytta sig då det börjar blåsa. Älskar datnioides [emoji23]

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            De låter verkligen helintressanta men det är synd att man måste ha ett helt garage och förbereda sig på skilsmässa för att få uppleva det du beskriver
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • jozi81
                              • January 2011
                              • 917

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              De låter verkligen helintressanta men det är synd att man måste ha ett helt garage och förbereda sig på skilsmässa för att få uppleva det du beskriver
                              Det där stämmer glädjande nog inte käre blåvinge
                              En new Guinea tiger (ngt) eller datnioides cambelli, blir stor, kanske 40 cm, men det tar säkert 20 år...
                              Växer extremt sakta. Jag hade en som jag ägde i 3 år, åt som en gris. Gick från 15-20 cm.
                              Skulle vilja ge den säkert 8-10 år i ett juwel 400 (modellen taget "out of the blue" såklart..) Asiatisk är den oxå...



                              Hampus hertzman har fotograferat.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Datnioides, fick googla på arten - hela ynka 50cm kan den bli .
                                Har du "vanliga" fiskar också jozi?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...