Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Verkar som om de är lika Diskusar på fler sätt än ögonen. Som att testa mattes nerver
    Ja, vilken himla tur att jag har varit med förr.... Fast faktiskt inte denna "uppståndelse", men jag får se hur det ser ut i morgon med den "uppstående" - tar inget för givet

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Skönt att surra med någon om sina bekymmer Shepard och Bluewing

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

        Mycket bättre att surra med vänner än att snurra i huvet Men Shepards info var helt ny för mig också. Har aldrig hört det innan. Men tycker det verkar logiskt.

        Sedan tycker jag det verkar lovande. Ju mer komplexa beteenden en fisk har desto större personlighet och desto mer "hyss" kan de ju hitta på. Blir jätteintresserad
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Inger H
          Skönt att surra med någon om sina bekymmer Shepard och Bluewing

          //Inger
          Ja, att surra är bättre än att be nå'n sticka

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Mycket bättre att surra med vänner än att snurra i huvet Men Shepards info var helt ny för mig också. Har aldrig hört det innan. Men tycker det verkar logiskt.

          Sedan tycker jag det verkar lovande. Ju mer komplexa beteenden en fisk har desto större personlighet och desto mer "hyss" kan de ju hitta på. Blir jätteintresserad
          Har ju inte direkt skrivit nå'n vetenskaplig avhandling i ämnet Men vad jag minns, och som jag tolkade deras beteende då, så har de en tendens att bete sig så när de blir skrämda.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Har ju inte direkt skrivit nå'n vetenskaplig avhandling i ämnet Men vad jag minns, och som jag tolkade deras beteende då, så har de en tendens att bete sig så när de blir skrämda.[/QUOTE]

            Att tänka och iaktta själv är ju nödvändigtvis inte sämre. Lite som Skalarer som kan bli paralyserade när de är skrämda och flyta upp till ytan som om de är döda?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Att tänka och iaktta själv är ju nödvändigtvis inte sämre. Lite som Skalarer som kan bli paralyserade när de är skrämda och flyta upp till ytan som om de är döda?[/QUOTE]

              Det har däremot jag aldrig sett
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                För länge sedan så läste jag om indianer som jagade Skalarer genom att slå en paddel hårt mot vattnet. Blev Skalarerna tillräckligt rädda så blev de paralyserade och blev liggande på ytan. Tror det var en artikel i min dåvarande favorittidning Akvariet. Sent 60 tal eller tidigt 70 tal. Men det är klart. Det kan ju också vara en skröna, men det är ju samma beteende som du beskriver. Eftersom jag ännu inte är senil så funkar långtidsminnet bra. Glömmer däremot var jag lägger mobilen hela tiden......
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Det är ju lite som att diskutera något på en fest och inse att värden/värdinnan gått och lagt sig. Inger har tydligen slocknat framför akvariet. Anspänningen att fått ny fisk har kanske tagit ut sin rätt
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Kanske kan vara så att paddelslaget i ytan bedövade dem?

                    Hehe, ja, men det finns väl värre saker än att somna framför akvariet Har man bara en bekväm stol att sitta i, så är det nog närmast terapeutiskt att sitta och studera fiskarna som rör sig i sin undervattensvärld, det mysiga ljuset från karet, det svaga surret från pumpen... Och så
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Sådär gjorde ju mina nyckelhål när jag köpte dem. Föll rakt ner på botten och låg helt orörliga i många timmar. Rörde sig inte ens om man petade på dem. Trodde alla stendog. Men de lever fortfarande ett år senare.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Snart kommer det att se ut så här Inger

                        Saknar faktiskt mitt par, som jag fick av Mats. Ångrar lite att jag gjorde mig av med dem.
                        Bifogade filer
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          Vilket stiligt par, det är något visst men ciklider som vallar sina yngel.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Tack för alla trevliga kommentarer

                            Å du Johnny, jag har inte slocknat framför karet, två hundar har rastats och fått sin kvällsskorpa=nu är det natti och alla aktiviteter är slut för idag, vilket både Zamba och Lykke förstår . Dom rasar ihop bägge (i våran säng) och rör sig inte förrän tidigt i morgon bitti

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Dom är jäkligt lika diskus. Bara plattare. På höjden, eller mindre platta, beroende på från vilket håll man ser det. Jag har snurrat till det. Stannar nog här. Pass!
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Dom är jäkligt lika diskus. Bara plattare. På höjden, eller mindre platta, beroende på från vilket håll man ser det. Jag har snurrat till det. Stannar nog här. Pass!
                                Tror uttrycket du söker är att de mer långsträckta
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...