Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av bossep
    Hej,
    Jag tycker det ser ut som staghorn av något slag (Compsopogon sp.) Dom kan vara lite luriga att ta bort men oftast slår de till på ett eller ett par ställen och stannar sedan där. Dom brukar också breda ut sig till en viss gräns och stannar sedan. Då kan man förska få bort dom mekaniskt eller kemisk. Sitter de på sådant man kan ta upp funkar det att stoppa dom i en klorlösning någon minut, 2 delar klor 5 delar vatten. Man kan också doppa växter i sådan lösning i ca 5-10 sekunder. Men en del växter tar stryk av det. Själv använder jag väteperoxid i en spruta och duschar algerna försiktigt på alger jag inte kan lyfta ut.
    Mina Oreochromis mossambicus käkar dessa och trådalger med god aptit men är inget man vill släppa ned i ett planterat akvarium.
    Unga siameser käkar också dessa men tycks tröttna efter ett tag.

    Så låt dom sitta tills de slutat breda ut sig. Behandla sedan.
    Förövrigt tycks de trivas i rent vatten med bra ljus och låg CO2 nivå. Ungefär samma som trådalger.
    Tänk också på att klor och väteperoxid ar frätande blekmedel..... Kemikalier skall man bara ta till i sista hand.

    Jag gillar också den här typen av alger. Tycker de är fina och jag är rädd om dem när jag får dom. Gör absolut ingen skada utom för ögat för en del.
    Hejsan bossep så kul att du kikar in
    Jag anser ju dig som en algexpert sen länge, måste googla på den alg du nämner.
    Som du säger, så tänker jag låta den här algen vara ifred ett tag i alla fall - karet startades i april så det kanske går till sig så småningom.

    // Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Har googlat nu bossep, men det är inte den alg du nämner.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Jag tycker dina alger påminner om mina
        I mitt växtkar med CO2 har jag tampats med dessa - som jag tolkat som tofsalger/penselalger - en tid. Dom har växt flitigt i "strömmen" från utblåset från filtret från ena sidan till den andra i akvariet, på både växter och rötter. En rot som jag haft mycket påväxt på har jag möjlighet att ta upp, och har så gjort några gånger och hällt kokande vatten över dom algbevuxna ställena. Algen har då dött, men kommit tillbaka efter ett tag.
        I dagsläget (jag vågar knappt säga det) verkar det vara på tillbakagång, peppar, peppar
        Det jag läst mig till ang denna älg så handlar det ofta om svängande näringsnivåer, vilket kan stämma i mitt kar med mäsk, men hur ser det ut med sådant i ditt kar?
        Mina små siameser äter mycket bl.a är fuzzalgerna borta, och dom döda penselalgerna tar dom, men dom levande penselalgerna får vara ifred
        Hoppas du får fason på detta, men jag tror på en stadig regim (vad det än är - gödning, vattenbyten osv) och sedan kanske algerna ger med sig av sig själv.
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Helene, jag använder ingen gödning i detta kar, rätt eller fel vet jag inte . Jag har inga ljuskrävande växter, så kanske jag har för mycket ljus i förhållande till dessa växter, jag är helt kass på detta med ljus, näring m.m. Borde väl ha lärt mig efter så pass lång tid men icke.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Jag tror att siameserna äter upp sporerna från dessa alger och förhindrar spridning. Har haft algen flera gånger och har alltid kört med samma kur; massor av snabbväxande växter som fått flyta runt, täta vattenbyten, ca 50% mer än normalt samt ett gäng siameser. Jag gillar siameserna när de är små och stimmar, men inte sedan. Då tar jag upp dem och ger bort dem.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Jag har ju provat på det mesta, även att odla toffsalger i kubik

              Orsak och verkan: Min analys var då att mycket mat till några "skitgrisar" och få snabbväxande växter gav toffsarna fritt spelrum.

              Rätt eller fel, vet inte?

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av c90368
                Jag har ju provat på det mesta, även att odla toffsalger i kubik

                Orsak och verkan: Min analys var då att mycket mat till några "skitgrisar" och få snabbväxande växter gav toffsarna fritt spelrum.

                Rätt eller fel, vet inte?

                Hejsan Maths, det var en snygg odling du hade där, dessutom fulsnygga fiskar .
                Rätt eller fel - rätt egentligen det är ju naturligt och vackert .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Nu har jag suttit och läst Mats stugtråd i över en timme med ett leende på läpparna på jakt efter inlägg om bågfenscikliden, hittade inläggen till slut . Läsningen stannade inte där, utan jag fortsatte sida efter sida fortfarande leende efter alla roliga inlägg som har skrivits

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag hade ju tänkt filma mitt N.a-par, men väntar ett tag eftersom honan bara verkar ha "ett i sin lilla skalle" just för tillfället. Det ser ut som om hon verkligen vill mörda sin snygga partner - har väl aldrig någonsin varit med om en sån ettrig hona förut. Hon ägnar faktiskt mer tid åt att jaga sin kille, än att vakta det som förmodligen finns i hennes grotta.
                    Hanen har massor av gömställen, men honan letar upp honom var han än befinner sig - ganska så intressant att titta på men funderar nästan på att flytta hanen till ett annat kar.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Jag hade ju tänkt filma mitt N.a-par, men väntar ett tag eftersom honan bara verkar ha "ett i sin lilla skalle" just för tillfället. Det ser ut som om hon verkligen vill mörda sin snygga partner - har väl aldrig någonsin varit med om en sån ettrig hona förut. Hon ägnar faktiskt mer tid åt att jaga sin kille, än att vakta det som förmodligen finns i hennes grotta.
                      Hanen har massor av gömställen, men honan letar upp honom var han än befinner sig - ganska så intressant att titta på men funderar nästan på att flytta hanen till ett annat kar.

                      //Inger
                      Kan vara en god tanke att flytta killen ett litet tag, om du får ur honom. När jag hade mitt par i 540-burken var det ett jädra jagande, men jag fick aldrig fatt i killen. Han klarade sig förvisso men fick några rejäla omgångar mellan lekarna.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Lite trasslig Javamossa på några ställen kan fungera som tillflyktsort?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Jepp Mats, tror kanske att hanen uppskattar en flytt, vad tror du om boende hos bolivianer och Ap, agassizii?

                          Hmm Johnny, tror inte att javamossa hindrar den lilla bitchen .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Jepp Mats, tror kanske att hanen uppskattar en flytt, vad tror du om boende hos bolivianer och Ap, agassizii?

                            Hmm Johnny, tror inte att javamossa hindrar den lilla bitchen .

                            //Inger
                            Nä, jag tror inte heller att en tuss java hindrar tjejen från att jaga skiten ur killen.
                            Får du ur honom så går han säkert lugnare en tid hos de andra, än hos argbiggan.

                            Kommentar

                            • Apistojohan
                              • January 2014
                              • 262

                              Inger, då mindes jag rätt. N. anomala-hona med ägg/yngel är livsfarlig för hanen. En så'n enveten brutalitet kan jag inte minnas från någon Apistogramma-hona.
                              Haninge akvarieförening

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Apistojohan
                                Inger, då mindes jag rätt. N. anomala-hona med ägg/yngel är livsfarlig för hanen. En så'n enveten brutalitet kan jag inte minnas från någon Apistogramma-hona.
                                Ja, du mindes helt rätt. Jag visste ju att honan kunde bli brutal, men inte så här hemsk. Jag ska försöka att flytta honom idag.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...