Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ok ja den där surreffekten kan vara svår De äter allt såsom alger, avfall, foder, rom etc. Men de respekterar större fiskar såsom Apistogramma och uppåt. De håller sig undan om det finns rovfisk i närheten. Är dessa rovfiskar modellen större så blir de ganska osynliga i akvariet men gör samma nytta ändå.
    Ok, tack för informationen . Eftersom du har sagt, att du aldrig får se några yngel i dina kar så kanske det är räkorna som smyger omkring nattetid och stjäl äggen.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Nja jag tror det är andra orsaker. Det enda som förökar vilt här i hemmet är körsbärsräkor, sniglar och Guppy. Har ju t.ex. lek regelbundet av både paletter, nyckelhål. Båda tror jag har yngel/sprattlisar just nu faktiskt då honorna ser slanka ut och de håller sig ängsligt till separata platser. De leker regelbundet men som sagt utan kvarvarande yngel. Det karet är ju fritt från Amanos efter min Camallanusinfektion.
      Sedan gör inte Amanos så att de tränger sig på och betar av en romkaka. De kan mer smyga fram blixtsnabbt och ta ett rom om föräldrarna är ouppmärksamma. Men tillsammans med Nyckelhålen så hade Amanon en säkerhetszon på ett par dm till nyckelhålen. Om Nyckelhålen närmade sig de största honorna såg det ut som om Amanon gjorde "utfall" mot Nyckelhålen medan de snabbt backade till säkert ställe.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Du har ju ganska så mycket fisk i karet, så kanske dom blir störda av varandra.

        Här kommer pinfärska bilder på mina gröna som just nu är i lektagen
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Inger H; 03 July 2014, 08:49.
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Oops där gick strömmen här hemma. Jag som skulle byta vatten i alla akvarium och fixa filtren innan en semester-resa.

          Ja det kan nog stämma att det är för mycket fisk i det karet och att det gör att de stör varandra. Det bara bidde så Skulle liksom titta på fisk lite och kom hem med en stor grupp Rosentetror. Så det är knökfullt i karet som ändå mår bra.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404372010.631877.jpg
Visningar: 1
Storlek: 321,5 KB
ID: 2158391
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404372030.407075.jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,0 KB
ID: 2158392
            Apropå Amano. Sköna lirare. Tyvärr oskarp bild men den bara gick på lanceolatan (häxmalen) som ligger där. Den låg i vägen och istället för att gå runt så gick den på och längs hela kroppen. Haha. Lanceolatan bara låg där och åt, helt obekymrad. Har sett amanos göra det förr också.

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404372089.796025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 307,0 KB
ID: 2158393
            En riktigt röd en, vet inte hur det kommer sig dock.

            Jag har 9 i mitt 350l. Räcker gott men kan absolut vara fler. Jag har ju en drös körsbär också.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Kul med bilderna Likan . Coola rackare verkar det som.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Likan
                [ATTACH]69792[/ATTACH]
                [ATTACH]69793[/ATTACH]
                Apropå Amano. Sköna lirare. Tyvärr oskarp bild men den bara gick på lanceolatan (häxmalen) som ligger där. Den låg i vägen och istället för att gå runt så gick den på och längs hela kroppen. Haha. Lanceolatan bara låg där och åt, helt obekymrad. Har sett amanos göra det förr också.

                [ATTACH]69794[/ATTACH]
                En riktigt röd en, vet inte hur det kommer sig dock.

                Jag har 9 i mitt 350l. Räcker gott men kan absolut vara fler. Jag har ju en drös körsbär också.
                Ja visst är de helcoola De blir så där röda efter ett tag. Så är alla mina.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Jaha, se där! Bara en av mina som är så. :/ Funderar på om fodret påverkar? Denna kanske har ätit mer av ett speciellt foder än vad de andra har.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Det roligaste är när det är matning och de kommer och hämtar en tablett, sedan simmar de iväg med den och "sätter" sig lite i avskildhet och äter.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Jag har ju fler foder som förstärker färgerna. De är helt galna i sk. Shrimpsticks. Så du kanske är inne på rätt spår där.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        På jakt efter Amanoräkor idag med noll resultat

                        //Inger
                        Det brukar finnas i affären inne i stan. Jag har köpt där några gånger. Det var visserligen ett tag sen.
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Kanske inte blir några amanoräkor ändå. Jag pratade med en tös som har ett L. Dorsigerapar, dessa har haft ägg nio gånger, men varje gång har hennes amano käkat upp rommen.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                            Jag fortsätter med min filmträning, tycker själv faktiskt att den har blivit i alla fall liiite bättre men mer träning behövs .

                            Anders, om du råkar titta in här så ser du en liten ensam pygmésvärdbärare som överlevde nematolbehandlingen. Den hade gömt sig bland en massa växter som jag då hade i lilla hörnkaret. Jag flyttade den till ett annat kar där den återhämtade sig snabbt

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Micke L
                              • December 2013
                              • 456

                              Jättefint akvarium och dito fiskar! Dessutom ser jag inte en enda alg på framrutan. "Glasklar" film helt enkelt

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Micke L
                                Jättefint akvarium och dito fiskar! Dessutom ser jag inte en enda alg på framrutan. "Glasklar" film helt enkelt
                                Du är snäll du Micke . "Glasklar film" vet i sjuttsiken - mer skärpa måste till

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...