Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Lite uppdatering.

    När Borelliihanen efter någon dag visade sig, så upptäckte jag att allt inte stod rätt till omkring hans mun (inlägg # 4426), jag googlade och som jag misstänkte så kan det vara columnaris - fast jag vet ju förstås inte bestämt eftersom det här med sjukdomar är svårt och jag är okunnig, men enligt bilder jag har kollat på så stämmer det exakt.
    Nu efter en vecka, så har även en av honorna drabbats .
    Känns inte så kul just nu med akvariehobbyn.



    Vad jag läst och kommit fram till, så är denna skit svår att bli av med. Enligt div. "experter", så är det lika bra att avliva dom drabbade.

    För vilken gång i ordningen, som en av våra kända grossister skickar sjuka och ganska så dyra fiskar till mig har jag tappat räkning på.
    Jag känner, att lusten att beställa "lite ovanligare" fiskar för oss som bor norr om huvudstaden avtar...tyvärr.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Fan vad träligt rent ut sagt!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Åh vad trist inger. Fattar att engagemanget dippar. Nu finns det ju också en uppsjö "vanliga" ciklider som kan vara intressanta. Men när det gäller Apor har jag samma erfarenhet själv. Många har blivit sjuka och dött. Vilka fiskar är det som verkar tåla det Norrländskt kärva klimatet?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Jesper Broman
          Fan vad träligt rent ut sagt!
          Ja, det känns väldans träligt.
          Jag har ju beställt en hel del fiskar under årens lopp, men känner att "dom som har hand om det" inte kollar igenom fiskarnas status alls innan dom skickas vidare.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Åh vad trist inger. Fattar att engagemanget dippar. Nu finns det ju också en uppsjö "vanliga" ciklider som kan vara intressanta. Men när det gäller Apor har jag samma erfarenhet själv. Många har blivit sjuka och dött. Vilka fiskar är det som verkar tåla det Norrländskt kärva klimatet?
            Johnny, denna Borelliihane var redan sjuk - Norrländska klimatet är inte orsaken i detta fall.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ok. Mera orsakat av leverantörens affärsetik med andra ord?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Ok. Mera orsakat av leverantörens affärsetik med andra ord?
                Japp, så är det tyvärr.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Men om det nu är så, vad finns det pålitligt folk närmare dig? Även om det blir mer standard?
                  För mig är en eldbuk, palettciklid etc. lika intressant som mer udda arter. Finns det något lokalt nätverk med hemmaodlare där uppe t.ex.?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Men om det nu är så, vad finns det pålitligt folk närmare dig? Även om det blir mer standard?
                    För mig är en eldbuk, palettciklid etc. lika intressant som mer udda arter. Finns det något lokalt nätverk med hemmaodlare där uppe t.ex.?
                    Jag kan säga Jonnny, att mina Sajicor som för mig är en helt ny erfarenhet är helt underbara. Gillar dom skarpt .
                    Sen är väl inte Apistogramma en så helt udda art egentligen - fast ändå, så beror det ju på vilken art/vattenvärden man har.

                    Det behöver absolut inte vara några udda arter hos mig, får nog inrikta mig på dom arter som finns i affärerna häruppe, dessa kan jag ju i alla fall kolla in efter bästa förmåga - friska eller inte...

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Roligt Inger att du trivs så mycket med dina Sajicor. Håller med att Apistogrammor ju inte är en udda art men de har aldrig fungerat och mått bra länge i mina kar.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Lite uppdatering.

                        När Borelliihanen efter någon dag visade sig, så upptäckte jag att allt inte stod rätt till omkring hans mun (inlägg # 4426), jag googlade och som jag misstänkte så kan det vara columnaris - fast jag vet ju förstås inte bestämt eftersom det här med sjukdomar är svårt och jag är okunnig, men enligt bilder jag har kollat på så stämmer det exakt.
                        Nu efter en vecka, så har även en av honorna drabbats .
                        Känns inte så kul just nu med akvariehobbyn.



                        Vad jag läst och kommit fram till, så är denna skit svår att bli av med. Enligt div. "experter", så är det lika bra att avliva dom drabbade.

                        För vilken gång i ordningen, som en av våra kända grossister skickar sjuka och ganska så dyra fiskar till mig har jag tappat räkning på.
                        Jag känner, att lusten att beställa "lite ovanligare" fiskar för oss som bor norr om huvudstaden avtar...tyvärr.

                        //Inger
                        åh, så synd kan inget som denna sjukdomen, får nog läsa på lite hur den utvecklar sig mm..

                        har du ingen möjlighet att se fisken innan du köper den eller välja ut vilka som ser finast ut?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          åh, så synd kan inget som denna sjukdomen, får nog läsa på lite hur den utvecklar sig mm..

                          har du ingen möjlighet att se fisken innan du köper den eller välja ut vilka som ser finast ut?
                          Nää tyvärr Pia, som du vet så måste jag beställa dom fiskar jag vill ha, dessa kommer i dubbla påsar från grossist till affären.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Åh, så de tar bara in det antal som du vill ha, kan de inte ta in fler så att du får lite att välja på då? Tror vi har pratat om detta innan men hittar inte svaret i tråden...
                            vad har de för övriga fiskar eftersom de inte verkar att sälja ganska "vanliga" och inte så fasligt dyra fiskar som apistogramman, jag ser dessa i var och varannan butik här i Borås?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Åh, så de tar bara in det antal som du vill ha, kan de inte ta in fler så att du får lite att välja på då? Tror vi har pratat om detta innan men hittar inte svaret i tråden...
                              vad har de för övriga fiskar eftersom de inte verkar att sälja ganska "vanliga" och inte så fasligt dyra fiskar som apistogramman, jag ser dessa i var och varannan butik här i Borås?
                              Ungefär detta utbud finns; malawi, diskus ibland, tetror, guppys, svärdbärare, guldfiskar, malar o.s.v. Det händer faktiskt ibland, att någon enstaka apisto finns i stan. Det är ju efterfrågan på fisk som gäller såklart för affärerna. Så då blir det till att beställa och köpa grisen i säcken.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ok.. så de beställer inte hem ett par stycken som du kan välja mellan eller kunna se fisken innan du betalar, det är ju synd. Hoppas det går bra med de andra fiskarna
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...