Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Här kommer bilder Pia.
    Kolla på Borelliins underläpp om det är något som jag behöver vara orolig för. Kan det vara en skada från "förr" tro - eller är det svamp eller något annat?
    Borelliihanen fick en helt underbar färg, när nya kompisar kom (kolglödstetra).

    Dom små "corygrisarna" är helt underbart pigga och roliga, har faktiskt aldrig haft så roliga corysar
    Agassiziihanen cirklar runt en kokosnöt och kör bort alla som kommer i närheten - honan finns därinne och pysslar med något, men tittar fram då och då.

    Sajicorna är pigga och underbart söta med sina klara blå ögon, gillar dessa
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Wow, det där är riktigt fina grejer, Inger!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Härliga bilder Inger, så fina fiskar du har!

        borellihannen en ser ut som att han nästan haft en gammal skada som läkt kan bli vita partier då, är hans hela underläpp vit?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Åh, du har också drabbats av påssjukan (och tänk - det finns ingen bot, kul va' )!
          Jättefina nytillskott du fått tag i! Jag är så sugen på att köpa ett par av Agazissi eller Cacatuoides till min kub där det nu går en ensam Hongsloihane (honan gick bort)....
          Jag håller tummarna för dina discusar och beundrar ditt "tålamod" med dessa fiskar som hela tiden sätter ägaren på prov
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jättefina fiskar med stor spännvidd. Känns som en nytändning Inger Sedan blir jag så himla glad att du bestämmer dig att ta kommandot över vår Diskusångest Tycker du, som @heba, att du kämpar på bra!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Jättefina fiskar med stor spännvidd. Känns som en nytändning Inger Sedan blir jag så himla glad att du bestämmer dig att ta kommandot över vår Diskusångest Tycker du, som @heba, att du kämpar på bra!
              Japp, det är en liten nytändning Johnny och det känns faktiskt riktigt kul - eller som tröst kanske.

              Idag har jag tagit bort tre av mina olyckliga Diskusar. Jag orkade bara inte vänta på att "naturen får ha sin gång". Kunde inte se dessa stackare bara bli magrare, mörkare och mer apatiska. Jag tror att jag gjorde dom en tjänst.
              Det är som dom hundar jag haft genom åren, är inte livet hund/fiskvärdigt, så måste jag som deras matte ta detta hemska vedervärdiga beslut. Det var hemskt, och det känns som ett väldigt misslyckande och jag grät floder .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Usch Inger. Det låter hemskt. Fattar inte att du fixade detta. Men förstår varför och är imponerad att du trots allt klarade av att hjälpa dina Diskusar.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Usch Inger. Det låter hemskt. Fattar inte att du fixade detta. Men förstår varför och är imponerad att du trots allt klarade av att hjälpa dina Diskusar.
                  Anledningen till att jag fixade detta beror på, att jag inte kan se djur lida. Det är liksom bara att bita ihop vilket djur det än gäller. Jag klarar bara inte av att se dessa granna fiskar liksom bara tyna bort.
                  Fast jag kan ändå säga, att jag nästan har förstått hela händelseförloppet från dag ett. Har man Diskus och vet hur dom uttrycker sig, så kollar man ju extra mycket, man ser ju hela tiden hur dom mår, eftersom dom visar det på sitt speciella sätt

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Starkt av dig Inger och jag är säker på att du tog rätt beslut. Du känner ju dina fiskar bäst.

                    Hoppas att det går bra i fortsättningen, och roligt att få se fina bilder på de nya fiskarna.

                    Sajicorna gillar jag allra mest

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Oj vad det händer grejer när man inte är inne och läser på Zoopet!

                      Det är bara att beklaga vad som hänt med dina diskusar, men du har ju mycket annat att glädjas åt!

                      Jag har själv haft en trevlig utveckling här hemma! Tio stycken C. panda fick flytta in! En av dem dog tyvärr efter en vecka men resten ser ut att må bra. Riktigt roligt med corys igen!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av heba
                        Åh, du har också drabbats av påssjukan (och tänk - det finns ingen bot, kul va' )!
                        Jättefina nytillskott du fått tag i! Jag är så sugen på att köpa ett par av Agazissi eller Cacatuoides till min kub där det nu går en ensam Hongsloihane (honan gick bort)....
                        Jag håller tummarna för dina discusar och beundrar ditt "tålamod" med dessa fiskar som hela tiden sätter ägaren på prov
                        Ja Helene, det är alltid lika spännande och roligt att komma hem med nya påsar . Sajica är en ny bekantskap, så det ska bli kul att följa dessa.
                        Tack för dina tummar

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Johnny, kom just på att du frågade om jag använder vattenberedning, svar nej.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Att jag själv kör med vattenberedningsmedel beror enbart på att jag hittade en flaska med sånt hos mig. Körde med det i Diskuskaret och märkte då att prickarna minskade i antal på den som är ansatt av detta. Så jag kommer att testa detta under en längre period nu.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Jag har en flaska med JBL Biotopol, kanske ska testa jag med. Det kan väl knappast skada i alla fall. Det jag har lagt märke till på dom två drabbade, är att dom släpper slemhud. Och varför får dom helt plötsligt tillbaka detta? Det har ju gått nästan fem månader sen sist. Dom här två äter allt, och har gjort det hela tiden.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Jag tror vi nog stört mycket med medicineringen och att det efter att tag återgår till det normala om vi kör på.
                                När mina "slemmat" så är de i övrigt helt opåverkade.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...