Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    När ni pratar högt pH vad har ni för värden då?
    I Stockholm har vi också högt pH direkt ur kranen men eftersom det är dåligt buffrat (lågt KH) så sjunker det ganska snabbt när det väl kommer ner i karet och har fått en ordentlig genomkörare genom filter osv.
    Ett KH värde skulle vara väldigt intressant att få se.

    På tal om osomos. Det är ju faktiskt inte något jättedyrt om man köper det från tyskland. En komplett anläggning på aquaristic.net kostar 67 eurosar ( http://fish.aquaristic.net/en/R-O-Sy...d721c4a3115ca1 ) sen får man väl kanske komplettera med lite kopplingar.
    Sen är det ju givetvis en löpande kostnad för nya filterpatroner men en uppsättning verkar räcka till ca 3-4000L vatten.
    Kanske kan vara något att överväga för att få en nytändning
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Jag har läst ifatt nu och försöker komma på något bra och peppande att säga men jag kommer inte på något nytt som inte har sagts innan.
      Men jag håller tummarna för att du får det att vända denna gången också.
      Men jag förstår hur du känner och att det är frustrerande.

      Kristians tips om osmos tycker jag låter som ett bra alternativ. Trodde att det var mycket dyrare med sådana maskiner.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Kristian, vi har ett PH strax över 8, och KH ligger på 7 (djupborrad brunn). Inte alls ett optimalt Diskusvatten med andra ord.

        Sen kan jag säga, att osmos inte är aktuellt för min del. Känner bara, att det liksom bara blir lite för mycket. Självklart respekterar och beundrar jag alla som gör allt för att deras Diskusar skall må bra .

        //Inger
        Senast redigerad av Inger H; 25 May 2014, 18:29.
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          Har man egen borrad brunn förstår jag att man väljer bort osmos (även om det inte är anledningen i ditt fall) eftersom man får ut ungefär 1l rent vatten av 3l råvatten.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            Så här skriver Stendker om deras vattenvärden:
            "Our discus fish, however, have been used to harder water (tap water) for generations. The values for the water in our system are as follows: overall hardness 15, carbonate hardness 8, pH value 7, conductance value 800 µS, with a water temperature between 29°- 30°C."

            Dina vattenvärden, Inger, sticker alltså inte ut speciellt mycket om man jämför med Stendker och många andra odlare.

            Den första åtgärden jag skulle göra är ökade vattenbyten. Jag hade bytt minst 30% åtminstone var annan eller var tredje dag. Oftare och mer om tid finns. Salt är inte fel i heller men jag förstår att du är rädd om fina växter.

            Förbättras inte läget inom en vecka eller om andra symptom tillstöter så får situationen omvärderas och andra åtgärder sättas in.

            Hoppas att det vänder för dig, Inger.
            Discus for life

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av lofstrog
              Så här skriver Stendker om deras vattenvärden:
              "Our discus fish, however, have been used to harder water (tap water) for generations. The values for the water in our system are as follows: overall hardness 15, carbonate hardness 8, pH value 7, conductance value 800 µS, with a water temperature between 29°- 30°C."

              Dina vattenvärden, Inger, sticker alltså inte ut speciellt mycket om man jämför med Stendker och många andra odlare.

              Den första åtgärden jag skulle göra är ökade vattenbyten. Jag hade bytt minst 30% åtminstone var annan eller var tredje dag. Oftare och mer om tid finns. Salt är inte fel i heller men jag förstår att du är rädd om fina växter.

              Förbättras inte läget inom en vecka eller om andra symptom tillstöter så får situationen omvärderas och andra åtgärder sättas in.

              Hoppas att det vänder för dig, Inger.
              Roger, jag byter vatten 30% var tredje dag.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Låter bra Inger! Trodde du bytte lite mindre😉
                Discus for life

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av lofstrog
                  Låter bra Inger! Trodde du bytte lite mindre
                  Vet inte om det är någon skillnad på Stendker och andra Diskusar?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Generellt brukar odlade diskusar inte ha problem med högre pH, kH och gH.
                    Vid lek kan det bli sämre kläckning i hårt vatten men annars inga problem.
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Jag har läst ifatt nu och försöker komma på något bra och peppande att säga men jag kommer inte på något nytt som inte har sagts innan.
                      Men jag håller tummarna för att du får det att vända denna gången också.
                      Men jag förstår hur du känner och att det är frustrerande.

                      Kristians tips om osmos tycker jag låter som ett bra alternativ. Trodde att det var mycket dyrare med sådana maskiner.
                      Jesper, det repris på behandling som du vet, så dina tummar gillas återigen .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        Inger du har min sympati. Jag känner igen det hela och har själv gått igenom det. Min frustration var nog lika stor som din. Man gör allt man kan men inget inget hjälper. Den ena teorin avlöser den andra och råden strömmar in, men fiskarna begriper ingenting utan eländet bara fortsätter med små pauser när man tror man kommit rätt. Slutresultat blir inga diskus. Jag har slagit tankarna på diskus ur huvudet även om jag fortfarande tycker att det är underbara fiskar. Det finns som tur är andra fiskar som är fina och roliga och akvarier är ju inte heller bara fiskar. Det är ett helt komplex med växter och djur som är intressant att studera med dess utveckling. Ibland går det som man vill och ibland går det andra vägar, men intressant är det hela tiden. Vår värld är föränderlig och så är även den lilla världen i akvariet.
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                          Inger du har min sympati. Jag känner igen det hela och har själv gått igenom det. Min frustration var nog lika stor som din. Man gör allt man kan men inget inget hjälper. Den ena teorin avlöser den andra och råden strömmar in, men fiskarna begriper ingenting utan eländet bara fortsätter med små pauser när man tror man kommit rätt. Slutresultat blir inga diskus. Jag har slagit tankarna på diskus ur huvudet även om jag fortfarande tycker att det är underbara fiskar. Det finns som tur är andra fiskar som är fina och roliga och akvarier är ju inte heller bara fiskar. Det är ett helt komplex med växter och djur som är intressant att studera med dess utveckling. Ibland går det som man vill och ibland går det andra vägar, men intressant är det hela tiden. Vår värld är föränderlig och så är även den lilla världen i akvariet.
                          Ja, jag vet ju att du också har haft Diskus.

                          Det känns som om man kommer in i en ond cirkel när man måste börja att medicinera, som du säger så blir det lugnt ett tag, men allt börjar om igen ...
                          Nu på morgonen har jag som Johnny skrev i sin tråd börjat att "medicinerat med hjärtat". Blir den ingen reaktion på dom sjuka nu efter en vecka, så kommer jag att avliva dessa.
                          Tack för din sympati .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Idag har jag vaknat på den positiva sidan. Jag tänker så här, att jag gör vad jag kan nu för mina kära Diskusar, jag kan inte påverka det som händer och sker i karet. Det är bara så himla tråkigt, att kanske misslyckas ännu en gång, jag får både hjärt och magsnurp (ett nytt påhittad ord av mig) när jag tänker på det. Jag önskar bara, att jag var lite mer hårdhudad.

                            Det händer faktiskt roliga saker i dom andra karen. Igår hämtade jag kolglödstetror, som nu finns i borelliikaret, Corydoras Zygatus albino (jättepigga små filurer), som finns i Bolivan/Ap. Agassizikaret och fem jättesöta små Sajicor som håller på att bekanta sig med rosentetrorna i 220karet .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Jag har försökt att fota mina nya, men lyckas inget vidare. Dom här små grisskära corysarna är ju inte stilla en sekund, men skam den som ger sig

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ser framemot bilderna så fortsätt snälla du
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...