Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Halloj Kristian och tack för visat intresse .

    Du skall veta att jag hade en ganska så hög saltmängd sist (saltlake typ) och inte så speciellt hög temp.
    Alla mina växter fick en chock och bara dog av en efter en. Crypton bara smälte ner, men har kommit tillbaka väldigt bra konstigt nog. Alla andra "enkla" växter fick ersättas.

    Självklart så är inte växterna det viktigaste, men känner just nu som om jag inte orkar börja om en gång till - det liksom bara fortsätter om och om igen...

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Juni
      Grillen värmer än och jag sitter med ett glas rött och njuter av kvälls solen och dammen som fått nya växter, näring och ännu ett fisktorn! Nu är det riktigt fint! Akvariet håller sig i schack och inga fiskar har gått hädan på länge, så jag passar på att njuta av stillheten och friden både i "utekar" och innekar. Väntar på rom från en guldfisk och man kan nästan tro jag lagt den själv med denna otroliga förväntan! känner med dig Inger, så trist kär det är svaj i akvariet och nian inte riktigt hittar varken felet eller lösningen. När jag tidigare har gjort allt som bara gick att göra, för att hitta fisken död på botten är det motsträvigt. Jag bara hoppas det vänder. Pias teori om tid tror jag på! Även på det fruktiga vinet, till dig, så känns det bättre med Discusarna! Hoppas de kammar te sig!
      Ja, det är så jäkla trist när man inte vet vad som sker. Tack för att du bryr dig

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av PiaJo
        IPA står väl för indian pale Ale och APA är väl american pale Ale eller?
        Du verkar ha detta klart för dig, Pia. Helt korrekt. Sedan kallade jag min syrra för apa när hon retades som lite, men det är ju en helt annan historia.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Inger H
          Pia, jag gillar dig också väldigt mycket, så din kritik tar jag bara som så att du bryr dig, så den uppskattas .

          Men det är väldigt få fiskar som visar så i sin tydlighet som just Diskusar att dom inte mår bra.
          Dom mörknar, drar sig undan, matvägrar o.s.v.

          Det blir så, att är man en observant husse eller matte, så märker man direkt om något är helt galet så som jag har observerat hos mina under en tid. Några mår bra andra inte.
          Att hudproblemen återkommer är också ett "misslyckande", varför kommer den skiten tillbaka kan man fråga sig?

          Förmodligen skulle jag behöva osmosvatten och en hel del annat också för att lyckas.

          //Inger
          Vad bra Inger, att Pias kloka ord landade så bra. Rent psykologiskt är Diskusarna jobbigare på detta sätt än de flesta andra arter jag mött. De kommunicerar mycket om hur de mår, både uppåt och nedåt. De som inte haft Diskus kan nog inte fullt ut förstå hur detta kommunicerande från deras sida involverar ens känsloliv på ett överraskande intensivt sätt. Precis som det i min Diskustråd ibland står olika kärleksförklaringar till Diskusen som art och det denna gång i denna tråd står att det aldrig mer ska..., karet åker på tippen.... etc. är fullständigt begripligt. Så jag tror jag fattar fullständigt Ingers berg och dalbanekänslor kring Diskusen.
          Om det går åt skogen med mina egna så kommer jag också att drabbas av dessa känslostormar som kan låta på både det ena och andra sättet. Arten lindar ens hjärtas runt fingret med sina kommunikativa beteenden. Det blir som att ens älskade hund blir obegripligt sjuk och veterinären fattar noll. Ingen medicin eller bot finns. Undra på att man blir förtvivlad. För mig har jag köpt detta och är villig att försöka med arten så långt mitt känsloliv orkar.

          Tror man kan närma sig denna art på olika sätt. För en del tekniskt skickliga akvarister så kan detta vara en utmaning där just vattenkvalité etc. blir så nära det naturliga som möjligt med mycket avancerade rutiner. Dessa avancerande diskusanpassade rutiner skapar kanske de absolut bredaste marginalerna i Diskushanteringen. Eller annars så kanske man i första hand sköter Diskusen med hjärta och erfarenhet i första hand. Då blir det mer en noggrann lite kinkig, vanlig fiskhantering egentligen. Så där är det för mig och troligen för dig, Inger också.
          Om man då som jag och Inger bor i krokar med högt PH så tror jag vi har mycket små marginaler gällande våra Diskusar och att det måste vara perfekt hela tiden egentligen. Bor man i delar av landet då ett hyggligt/bra Diskusvatten egentligen finns i kranen, ja då blir Diskusarna marginaler för hälsa/ohälsa något bredare. Men ändå smalare än de flesta arter.
          Läser man trådar från folks första bekantskap med Diskus så är ju död och dramatik ganska vanliga avslut på deras Diskustest.
          Så Diskusen är ju svår, är personlig, underbar när de är friska och helt förtärande jobbiga när de är sjuka.

          Därför blir Diskusen lätt en fixering. Oavsett hur de går så glömmer man dem inte. Nu blev detta långt som 17. Sorry att jag tog så mycket plats i din tråd Inger, men vill visa att jag känner med dig och det du kämpar med. Och jag förstår dig. Fullständigt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Snälla Johnny be absolut inte om ursäkt för långt inlägg, jag gillar ju när dom är långa - dessutom ett "mitt i prick" inlägg.

            Ibland så önskar jag att dessa Diskusar kunde bete sig som Apistogramma gör ibland - ena dagen äter den med hur god aptit som helst, andra dagen hittar man samma fisk död. Det är hur sorgligt som helst, när man ser att några av fiskarna blir magrare och magrare och drar sig undan. Det är ju inte något bra fiskliv precis.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              En Diskus som är sjuk i en bra miljö kan ju överleva i månader innan den till slut dör och det blir ju som att ha ett Hospice i karet. Men jag väljer ändå att se det omvänt. Att jag har några månader på mig att leta lösningar. Eftersom en del av de förklaringar jag läst är att precis som mage och tarm kan vara en samlingsplats för sjukdomar så kan ju gälarna på Diskusen också vara det. Flera av de sjukdomarna påstås kunna Multicura påverka. Jag är inte vän av medicin alls, men lutar åt att dra igång en kur med detta för att se vad det kan ha för effekt på mina. Men först VB var 3:e dag i 2 veckor.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Fast blir den sjuk i människans tycke en "bra miljö", så är den ju för fisken ändå inte bra eftersom den blir sjuk.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Med bra miljö menar jag att de andra i Diskusgruppen signalerar att det är ok. Då kan ju grundförutsättningarna inte vara rent usla?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Nu är vi ute på lite djupt vatten, men du har säkert rätt .
                    Jag tror att jag också skall testa en Multicura-kur, något måste jag ju göra. Kanske hjälper den mot hudproblemen i alla fall.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Jag har läst ikapp några sidor nu och det var verkligen känslosamt. Jag önskar att det löser sej med dina fina diskusar Inger

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mu(sic)
                        Jag har läst ikapp några sidor nu och det var verkligen känslosamt. Jag önskar att det löser sej med dina fina diskusar Inger
                        Det hoppas jag med .
                        Hur går det med din bakgrund?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Det står tyvärr helt stilla nu. Renoveringen gör att det inte finns plats att jobba på. Jag är förpassad till vardagsrummet med större delen av mitt bohag

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Nu är vi ute på lite djupt vatten, men du har säkert rätt .
                            Jag tror att jag också skall testa en Multicura-kur, något måste jag ju göra. Kanske hjälper den mot hudproblemen i alla fall.

                            //Inger
                            Vi är väl alltid ute på djupt vatten
                            Jag har ju själv en av mina som i perioder har både prickar, tussar och fläckar. Vet inte om det kan bero på att just han har ett slemskikt som är lite stört/inflammerat/skadat? I perioder har han inget alls men det är mera ovanligt. Om han får det av irritation och det inte är infekterat så kanske medicinen kan reta huden också? Ingen aning.
                            Läser man om Multicura står det ju:
                            Medicin mot över 20 olika Sjukdomssymptom.

                            Botar bla, Svampsjukdom, hud & gäl parasiter,
                            bakteriella infektioner, sårläkning , skyddar
                            slemhuden, munsvamp, blå svamp,
                            hudavlagringar, hudmask, hudgrumling,
                            balanssjuka, vita munnar, bukvattensot,
                            neonsjuka, fenröta,hud&gäl inflamationer.

                            Går att kombinera ihop med Easylife Antispot.

                            Men så får man väl se om det stämmer i verkligheten. Men enligt Tony så använder han detta själv med mkt goda erfarenheter.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Vi är väl alltid ute på djupt vatten
                              Jag har ju själv en av mina som i perioder har både prickar, tussar och fläckar. Vet inte om det kan bero på att just han har ett slemskikt som är lite stört/inflammerat/skadat? I perioder har han inget alls men det är mera ovanligt. Om han får det av irritation och det inte är infekterat så kanske medicinen kan reta huden också? Ingen aning.
                              Läser man om Multicura står det ju:
                              Medicin mot över 20 olika Sjukdomssymptom.

                              Botar bla, Svampsjukdom, hud & gäl parasiter,
                              bakteriella infektioner, sårläkning , skyddar
                              slemhuden, munsvamp, blå svamp,
                              hudavlagringar, hudmask, hudgrumling,
                              balanssjuka, vita munnar, bukvattensot,
                              neonsjuka, fenröta,hud&gäl inflamationer.

                              Går att kombinera ihop med Easylife Antispot.

                              Men så får man väl se om det stämmer i verkligheten. Men enligt Tony så använder han detta själv med mkt goda erfarenheter.
                              Ja jag säger då det, vilken dundermedicin det måste vara.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Precis. Hjälper säkert mot vårtor och svullna örsnibbar också
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...