Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ja, ibland så händer det att jag får till ett favoritkar med fiskar som verkar trivas och kivas tillsammans .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Som jag skrev i Bluewings tråd, så har även jag Diskusar som inte mår så bra. Den senaste tiden har några börjat med att dra sig undan samt mörknat, två har fått tillbaka sina hudproblem. Jag förstår inte alls varför, men känner att något är helt fel trots samma rutiner hela tiden.

      Jag drar mig för att salta igen, eftersom jag fick ersätta alla växter sen förra gången och jag fick en obalans som jag inte har kunnat styra över.
      Samtidigt känner jag mig väldigt ledsen - tror helt enkelt inte att Diskusar trivs i vårat vatten.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det är ju detta som är grejen med Diskus att man går en vandring med dem på slak lina. Så länge inget tippar över så kan man ju få för sig att detta går alldeles utmärkt.
        Vad jag förstår har både du och jag relativt högt PH och flera i södra Sverige ligger lägre än oss. Här är ju PH 7,5-7,8 ur kranen. Möjligen kan vårt höga PH att vi har smalare marginaler. Men spånar bara fritt. För egen del så kommer jag inte att ge mig utan köra detta så långt det går och hur som helst så har det gått bättre än förväntat. Du har krångel med några som jag, men har också en fin grupp som verkar må bra. Stämmer det? Hos mig är det ju så att resten av gruppen aldrig mått bättre. Vi får hjälpas åt och stötta varandra så gott det går
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Det är ju detta som är grejen med Diskus att man går en vandring med dem på slak lina. Så länge inget tippar över så kan man ju få för sig att detta går alldeles utmärkt.
          Vad jag förstår har både du och jag relativt högt PH och flera i södra Sverige ligger lägre än oss. Här är ju PH 7,5-7,8 ur kranen. Möjligen kan vårt höga PH att vi har smalare marginaler. Men spånar bara fritt. För egen del så kommer jag inte att ge mig utan köra detta så långt det går och hur som helst så har det gått bättre än förväntat. Du har krångel med några som jag, men har också en fin grupp som verkar må bra. Stämmer det? Hos mig är det ju så att resten av gruppen aldrig mått bättre. Vi får hjälpas åt och stötta varandra så gott det går
          Johnny, jag återkommer lite senare, vi håller just på att grilla middag

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jag får försöka stå ut Ska själv grilla senare.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Håller tummarna för dig med Inger, hoppas att du får bukt med discusens prickar

              ...här det räkor och nåt glas vitt vin, mumsssss
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Och här vankas förutom sanslöst underhållande Diskusumgänge strax grillad Entrecote, Oppigårds Double Thorbo IPA (Öl ). Har paddlat i 2 timmar idag så jag har 1100 kalorier extra att bara mufsa i mig. Har man varit smart eller har man. Jag bara säger det.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Och här vankas förutom sanslöst underhållande Diskusumgänge strax grillad Entrecote, Oppigårds Double Thorbo IPA (Öl ). Har paddlat i 2 timmar idag så jag har 1100 kalorier extra att bara mufsa i mig. Har man varit smart eller har man. Jag bara säger det.

                  Hahaa, aha, smart drag där.. en annan har sprungit i affärer för att leta 15 års present till sonen som fyller imorgon så jag har väl inte bränt så mycket kalorier men några extra gick nog åt i värmen
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    IPA står väl för indian pale Ale och APA är väl american pale Ale eller?
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Apropå mat... Detta står på spisen nu revben kokas till grillen imorgon när gästerna kommer, doftar mycket gott redan nu
                      Bifogade filer
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Jaha, nu är middagen avslutad. Diverse dryck har intagits, b.l.a. något bubbligt fruktvin som var så otroligt gott där procenten inte alls kändes av...tyvärr. Det verkar som om tangenterna är där dom inte borde vara för tillfället .

                        Så till mina Diskusar igen. Det känns som om jag är tillbaka till mina två tidigare misslyckade Diskuskar. Kanske inte ändå till samma problem, fast det kanske är så ändå att Diskusarna visar olika symtom på otrivsel.

                        Såklart är någonting helt fel, jag försöker att skylla på mitt höga PH, men vet ju förstås inte om det är orsaken till deras beteende.
                        Deras lekbeteende har helt upphört sedan i vintras, bara det är inte sunt. Ja, jag vet att lekarna brukar ha ett uppehåll, men inte under en så pass lång tid.

                        Hudproblem har kommit tillbaka, men jag tänker inte salta igen. Orkar bara inte med att ersätta alla växter igen för hundratals kronor.
                        Nu får tiden utvisa hur det kommer att gå, jag fortsätter med samma rutiner som jag har gjort nu under ett år. Funkar det inte, så kommer detta kar att köras på tippen och jag kommer aldrig någonsin att skaffa Diskusar igen.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Inger....nu skriver du ord som jag reagerar starkt på och jag måste få lätta mitt hjärta om detta, du får ta det som du vill..Orden är misslyckade och tippen, dessa ord tycker jag är för "hårda", bara för hudproblemen har kommit tillbaka och att de inte leker betyder ju inte att de är misslyckade discusar i mina ögon.
                          Klart är det ju att det är nåt som stör dem iom att de får tillbaka hudproblemen och att du inte kan fundera ut varför så är det säkert inte är nåt som ligger i din skötsel utan det är nåt virus eller nåt som ligger latent och ploppar upp då och då typ som munherpes hos oss människor. Vad vet jag men detta är mina funderingar.
                          Sen att de inte leker kan ju ha med dessa hudproblem att göra eller så är det vara så att det blev en längre paus för de lekte väl lite väl ofta ett tag eller minns jag fel? Då kanske de behövde en längre vila och inte hittat gnistan igen.

                          Till tippen behöver du väl inte köra karet bara för att det inte funkar just nu? Avvakta som du säger och gör allt som du brukar, så om det nu inte skulle funka så hittar du på nåt annat i detta karet, finns ju oändliga möjligheter att hitta nåt annat som funkar, eller hur?

                          gillar dig mycket Inger så jag hoppas att du tar denna "kritiken" och orden på rätt sätt och att vi förblir vänner.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            Grillen värmer än och jag sitter med ett glas rött och njuter av kvälls solen och dammen som fått nya växter, näring och ännu ett fisktorn! Nu är det riktigt fint! Akvariet håller sig i schack och inga fiskar har gått hädan på länge, så jag passar på att njuta av stillheten och friden både i "utekar" och innekar. Väntar på rom från en guldfisk och man kan nästan tro jag lagt den själv med denna otroliga förväntan! känner med dig Inger, så trist kär det är svaj i akvariet och nian inte riktigt hittar varken felet eller lösningen. När jag tidigare har gjort allt som bara gick att göra, för att hitta fisken död på botten är det motsträvigt. Jag bara hoppas det vänder. Pias teori om tid tror jag på! Även på det fruktiga vinet, till dig, så känns det bättre med Discusarna! Hoppas de kammar te sig!
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Inger....nu skriver du ord som jag reagerar starkt på och jag måste få lätta mitt hjärta om detta, du får ta det som du vill..Orden är misslyckade och tippen, dessa ord tycker jag är för "hårda", bara för hudproblemen har kommit tillbaka och att de inte leker betyder ju inte att de är misslyckade discusar i mina ögon.
                              Klart är det ju att det är nåt som stör dem iom att de får tillbaka hudproblemen och att du inte kan fundera ut varför så är det säkert inte är nåt som ligger i din skötsel utan det är nåt virus eller nåt som ligger latent och ploppar upp då och då typ som munherpes hos oss människor. Vad vet jag men detta är mina funderingar.
                              Sen att de inte leker kan ju ha med dessa hudproblem att göra eller så är det vara så att det blev en längre paus för de lekte väl lite väl ofta ett tag eller minns jag fel? Då kanske de behövde en längre vila och inte hittat gnistan igen.

                              Till tippen behöver du väl inte köra karet bara för att det inte funkar just nu? Avvakta som du säger och gör allt som du brukar, så om det nu inte skulle funka så hittar du på nåt annat i detta karet, finns ju oändliga möjligheter att hitta nåt annat som funkar, eller hur?

                              gillar dig mycket Inger så jag hoppas att du tar denna "kritiken" och orden på rätt sätt och att vi förblir vänner.
                              Pia, jag gillar dig också väldigt mycket, så din kritik tar jag bara som så att du bryr dig, så den uppskattas .

                              Men det är väldigt få fiskar som visar så i sin tydlighet som just Diskusar att dom inte mår bra.
                              Dom mörknar, drar sig undan, matvägrar o.s.v.

                              Det blir så, att är man en observant husse eller matte, så märker man direkt om något är helt galet så som jag har observerat hos mina under en tid. Några mår bra andra inte.
                              Att hudproblemen återkommer är också ett "misslyckande", varför kommer den skiten tillbaka kan man fråga sig?

                              Förmodligen skulle jag behöva osmosvatten och en hel del annat också för att lyckas.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                Jag bläddrade tillbaka lite i din tråd för att titta på vad du hade för växter i ditt discus kar eftersom du sa att dom hade dött/blivit fula sist du saltade.
                                Jag har väl lite övertro till salt men av dom växterna jag såg på dom bilderna (sidan 208 om man kör med standardantalet poster per sida) så ser det inte ut som att dom är saltkänsliga...
                                Det kan inte ha varit värmen som tog dina växter sist? Växter brukar ofta börja krokna när man går över 30grader, och gör man det i längre perioder så kanske det blir svårt att rädda dom i slutändan.

                                Jag har ju bara lite växter kvar i mitt stora akvarium nu men jag har anubias, svärdplanta, en crypto av något slag och jätte valle. Jag körde nyligen en saltkur på drygt 2dl/100l pga en brännskada på enda rockan. Men jag höjde inte temperaturen nämnvärt (27 grader istället för 25 typ) och jag har inte märkt något på mina växter.
                                Det man ska tänka på däremot är att sänka salthalten ganska långsamt efter behandlingen för att inte lägre osmotiskt tryck utanför fisken än i fisken (salt kommer vilja pressas ur fisken med gälsprängning som risk) för att jämna ut salthalten mellan vatten och fisk.

                                Så för att summera det hela så tycker jag att du ska salta upp ditt kar om det hjälpte sist. Man kan även "fuska" lite och mata med typ röda mygg för att få upp aptiten på dom. Det är ju inte det bästa fodret men kan man hålla fisken vid liv genom en svår period så är det ju klart värt att "fuska" lite...
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...