Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Usch, jag tog åt mig väldigt av det som Johnny skrev i Mats tråd. Minns inte riktigt hur han uttryckte sig, men ungefär "att många gör sig av med sina fiskar för att dom tröttnar".

    När det gäller mina "sessor" så tröttnade jag inte - kände bara att jag inte riktigt kunde hantera alla dessa kullar som föddes i mitt kar. Dessa fiskar - om man nu ska kunna följa hela deras beteende behöver ett mycket större kar än det jag kunde erbjuda. Som jag skrev tidigare, det är inte min grej att suga upp en massa yngel för att karet blir överbefolkat, sånt känns liksom i hjärtat.

    //Inger
    Inger! Jag uppfattade inte det Johnny skrev som riktat till dig, och själv hade jag inte en tanke på dina sessor när jag läste hans inlägg! Jag är övertygad om Johnny på intet vis syftade på dig.
    Men du kanske tog det så heller, utan bara fick en känsla..?
    Ös på med nya grejer nu bara!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Inger! Jag uppfattade inte det Johnny skrev som riktat till dig, och själv hade jag inte en tanke på dina sessor när jag läste hans inlägg! Jag är övertygad om Johnny på intet vis syftade på dig.
      Men du kanske tog det så heller, utan bara fick en känsla..?
      Ös på med nya grejer nu bara!
      Jag får lite knäppa känslor lite då å då. Sorry, har lite för lätt att ta åt mig ibland .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det var inte menat åt någon speciell egentligen alls utan det var mer ett allmänt reflekterande över mitt eget och mina vänners agerande under alla mina år som akvarist. Och jag gillar ju att fundera och förstå och liksom tänka högt i forumet. Har funderat över varför jag efter en tid inte "ser" vissa arter i karet. Om man lessnat eller inte har plats är det nog snaraste bra att lämna över stafettpinnen till en annan lycklig akvarist. Tanken var inte att någon skulle känna sig dålig eller så bara att uppmuntra till en debatt kring vad det är som gör att man tröttnar efter ett tag. Tänkte bara inte på hur det kunde tas emot. Ledsen att det skapade en jobbig känsla, Inger.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag får lite knäppa känslor lite då å då. Sorry, har lite för lätt att ta åt mig ibland .

          //Inger
          Jag missade ett "inte" i mitt inlägg - skulle stått; "Men du kanske inte tog det så heller, utan bara fick en känsla..?".

          Vi vobblar nog alla till mans lite då och då, och tar åt oss. Nu har du tagit bort sessorna, och känner dig cool med det - jättebra! Nu är det dags för något annat!
          Jag kan säga såhär; om jag hade hittat någon som ville ha min grupp med N. gracilis, och kunde erbjuda dom ett gôtt kar - så hade jag avvecklat mitt 540 också - jag skulle helt enkelt vilja ta bort hela karet!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Japp Mats du peppare, nu tar vi nya tag

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Nu har jag just tippat i Nematolbehandling nr.2. Det har gått tre veckor nu sen första behandlingen. Jag har tittat under lupp för att upptäcka det där röda eländet ni vet men har inte upptäckt några symtom alls.
              Jag antar att dom sista pennfiskarna + dom två pygmésvärdbärarna som blev kvar efter förra behandlingen kommer att stryka med nu. Det blir trist, men vad är att göra .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                ....fortsättning.

                Jag har nu avbrutit den här sista Nematolbehandlingen fast det återstår 1½ dag. Kom hem vid 14.00 och upptäckte att vattnet i karet var helt dimmigt. Dom två pygmésvärdbärarna som jag fått av Anders - dom som blev kvar sedan första behandlinen låg döda på botten och dom resterande Beckforditetrorna likaså. Bolivianerna dom som var drabbade av dessa röda skitmaskar låg gråa och färglösa på botten.

                Jag plockade upp dom döda fiskarna, sedan gjorde jag ett nästan hundra %-igt vattenbyte.
                Bolivianera har kvicknat till nu ätit och håller på att återfå sina vackra färger, även äppelsnäckorna verkar ok.
                Så ser det ut just för tillfället. Som jag skrev vid den första behandlingen, varning för dubbel dos av Nematol om man har små fiskar som tetror.
                Fast det kanske även är en varning för enkel dos av den här medicinen för småfisk - vet faktiskt inte eftersom det är första gången som jag har behövt använda den.

                //Inger
                Senast redigerad av Inger H; 08 April 2014, 21:07.
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Åh så tråkigt Inger!!!
                  Jag har ju själv Beckfordi och Kardinaltetror i mitt kar. Undrar om Nematol reagerar olika i olika vattenvärden
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Åh så tråkigt Inger!!!
                    Jag har ju själv Beckfordi och Kardinaltetror i mitt kar. Undrar om Nematol reagerar olika i olika vattenvärden
                    Kan så vara Johnny, jag vet inte .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Tråkigt att höra hoppas att resten klarar sig bra.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Tråkigt att höra hoppas att resten klarar sig bra.
                        Dom fem drabbade bolivianerna finns kvar i alla fall.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Blev lite fotosugen så här på morgonkvisten. Man kan inte tro att mina bolivianer låg nästan gråa och halvdöda (såg det ut som i alla fall) för mindre än en vecka sedan. Nu är dom i alla fall färgglada och pigga igen .
                          Bifogade filer
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det där var redigt fina bilder på vackra fiskar, Inger. Bild ett var fantastiskt fin. Så läckert med din nyfriska Bolivian framför en grön behaglig fond av växter.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ja, visst är dom fina .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Underbart fina fiskar!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...