Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Ursprungligen postat av HWH
    Har du nån källa på det? Verkligen fascinerande rent fysiologiskt. Gogglade lite med hittade inget bra.
    Hittade. Otroligt spännande tema. Och att det är prolaktinstyrt på samma sätt som mjölkproduktionen hos däggdjur just när de har yngel är ju ytterst spännande.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

      Här finns det beskrivet hur fiskars slemlager är uppbyggt. Kolla en bit ner i texten.


      Edit: såg att du hittat själv

      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
      Discus for life

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Mats om du kikar in, så funderar jag på mina sessynglingar. Dom två första små kullarna växer så långsamt tycker jag, får man någonsin upp dom i storlek tro?
        Några suddiga bilder (dom är ju aldrig stilla) på dom lite större.
        Bifogade filer
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          De prinsessor som jag har nu och har haft förr så har ynglen vuxit ganska sakta tills dom är dryga centimetern. Sen har dom dragit iväg lite snabbare i tillväxten
          Men hade man slängt i nykläckt artemia varje dag så hade dom nog vuxit mycket snabbare. Men det hade jag inte ork till.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jag håller med Jesper. De växer lite trögt i början, men sedan sätter det fart. Svårt att säga exakt hur det förhåller sig dock. De första kullarna i mitt kar har dragit iväg rejält nu och håller sig inte så mycket vid stenarna längre, utan lite mer i "luftrummet".
            Sedan har jag en avstannande period i mitt kar för tillfället. De två senaste kullarna har jag faktiskt inte sett till - tror inte att det finns några levande kvar av dom...
            Detta har jag å andra sidan iaktagit förr, med perioder av lite lugnare beteende med få lekar.
            En spekulation är att kolonien anpassar sig något efter vilka förutsättningar de största ynglen får/har. Om de inte kan vidga ytorna och simma "lite längre bort", så infinner sig en lite avvaktande lunk.
            Men, Inger, bara låt karet gå så ser du snart vad som händer.


            Edit: Man kan tydligt se denna lite lugnare stil på denna film, tagen för ett par dagar sedan.
            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 February 2014, 15:36.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Mina största är nog centimetern nu, så dom kanske snart sätter fart och växer på sig . Det får gärna vara lite lugnt nu med kullar, 240L blir snabbt överbefolkat annars.
              Tack för era svar pojkar .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Usch och blää, jag har haft en riktig depp/downperiod ett tag - ingenting har varit kul, men nu så verkar det positiva knacka på igen .

                Några har följt mina Diskusars hudproblem, så lite uppdatering.
                Jag plockade bort catappablad och slutade med att använda Aqua-Kraut. Jag har endast tillsatt vitaminer ett par gånger i veckan på frysfodret - annars bara vatten från djupborrad brunn.
                Det kanske bara är en tillfällighet, men Diskusarnas hud är jättefin nu. Kanske ändå blev det för mycket av det "goda". Jag har ingen aning, kommer i alla fall att fortsätta så här .

                Åsså en bild på mitt Thomasikar. Fem små ciklider i ett 220L - lite ensamt, så det kommer att tillsättas lite tetror så småningom, förmodligen blir det Nannostomus beckfordi "röd".
                Växter som jag fick av Anders, är planterad till vänster längs bakgrunden, hoppas dom växer sig lååånga - sen en hel del skruviga vallisneria (vet inte vad den heter) längs höger sida. Lite blandade större rötter som drivved och mopani, som ligger lite huller om buller, inte så vanligt i mina kar som brukar ha smårötter. Fiskarna simmar slalom i alla håligheter som finns mellan rötterna, så dom ser i alla fall ut att trivas .
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Vad roligt att du är tillbaka efter ett sugtapp. Det har märkts att du varit borta ett tag, så jag har väl haft mina aningar
                  För min del har jag väl fått acceptera att jag går i vågor lite grand oavsett vad som egentligen händer. Tänker att det får vara så.
                  Själv är jag väl genetiskt besläktad med min förra hund, som var lite känslig av sig

                  Men när det där kom upp gällande huden och Aqua-Kraut, så slutade jag ha i det i vid VB efter den debatt som var här i din tråd (ville testa) , men här blev det ingen skillnad. Nästa steg var att jag vid VB tillsatte vattenberedningspreparat JBL Biotopol och då började det försvinna och är nu helt borta. Gissar att Diskusarnas hud och slemskikt är ytterst känsliga och att det kanske kan vara lite olika åtgärder som behövs beroende på var i landet man bor och hur vattnet är klorerat, PH, KH etc. Både du och jag har ju ganska högt PH och då kanske det leder till en viss känslighet i huden. Men det är som vanligt en okvalificerad gissning
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Förresten, vad fint det blev i nya Thomasikaret
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Fint å fint, men det får duga enligt mina inredningsgener - viktigast är ju trots allt att fiskarna trivs .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Gott att höra att du är på väg att hitta sugen igen, det är ju jag med..
                        Tappade sugar finns det gott om häri världen men nu är det två mindre
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Gott att höra att du är på väg att hitta sugen igen, det är ju jag med..
                          Tappade sugar finns det gott om häri världen men nu är det två mindre
                          Jepp så är det .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Akvariet blev väl jättebra !
                            Skitsnyggt

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Tack Jesper, kul att någon gillar det .
                              Nu är det inte många timmar kvar innan du ligger under kniven, även jag har gjort det. Så bit ihop och gilla läget, det kommer att bli hur bra som helst...efteråt .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Tack igen Inger, ja jag känner ett par till som har gjort det och dom säger samma sak som du
                                Och det är slutresultatet som jag längtar efter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...