Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av lofstrog
    Lotus kanske.


    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
    Är dom "lätta"?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Finns ju olika sätt att få upp växtligheten. Om du nu inte måste ha stora eller långa blad så tycker jag vanlig vattenspikblad är riktigt snygg. Eller satsa rejält på Anubias. Har nog 30 plantor i mitt kar och det är i vissa partier som en grön vägg. Tycker också att Svärdsplantor tål en hyggligt låg belysning men att de kräver gödning. Alternativt tänk om och ta i grövre grenar så att de blir mindre "pinnigt"?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Jättelätta


        Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
        Discus for life

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Finns ju olika sätt att få upp växtligheten. Om du nu inte måste ha stora eller långa blad så tycker jag vanlig vattenspikblad är riktigt snygg. Eller satsa rejält på Anubias. Har nog 30 plantor i mitt kar och det är i vissa partier som en grön vägg. Tycker också att Svärdsplantor tål en hyggligt låg belysning men att de kräver gödning. Alternativt tänk om och ta i grövre grenar så att de blir mindre "pinnigt"?
          Jag skrev "pinnar", med dessa är av grövre sort så dom blir kvar . Menar du gödning med PMDD eller lerkulor när vi pratar svärdsplanta?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ok, då fattar jag. Börja med lerkulor eftersom Svärdsplantor behöver en viss del av gödningen från rötterna. Märker du sedan att bladen börjar gulna lite så börja med PMDD. Men det är nästan bra att de inte har för mycket gödning i vattnet i början så att det kan ställa in sig på att rota sig ordentligt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Jag har ju bruna fingrar och till och med hos mig trivs svärdplantorna. Annars verkar Ludwigia snabbt bli höga och fina. Jag har lite olika varianter och de växer alla så det knakar. De är de enda som faktisk verkligen växer i mitt 720 där inte ens Polysperman trivs.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Ok, då fattar jag. Börja med lerkulor eftersom Svärdsplantor behöver en viss del av gödningen från rötterna. Märker du sedan att bladen börjar gulna lite så börja med PMDD. Men det är nästan bra att de inte har för mycket gödning i vattnet i början så att det kan ställa in sig på att rota sig ordentligt.
                Då blir det lite blomjakt idag - lotus går bort eftersom dessa fodrar mjukt vatten, tack för svar Johnny .

                Helena; du ger mig hopp ang. svärdsplantorna .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Inger, tror inte att du behöver bry dig så mycket om lotusen och vad den vill ha, den verkar Jungfruöarna till alla sorters pH, 5-8, vad har du för pH eftersom du tror att du inte kan ha den?

                  edit.. Jungfruöarna är = fungerar.. Som det kan bli
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Jungfruöarna?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Jungfruöarna?
                      Fasiken hur hann du läsa och kommentera innan jag hann göra en Edit... Snabba Jonny!
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ninjaakvarist
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Inger, tror inte att du behöver bry dig så mycket om lotusen och vad den vill ha, den verkar Jungfruöarna till alla sorters pH, 5-8, vad har du för pH eftersom du tror att du inte kan ha den?

                          edit.. Jungfruöarna är = fungerar.. Som det kan bli
                          Strax över 8 - icke Diskusvänligt precis

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Fungerar det med discus så fungerar det säkerligen med lotus, dessa är mycket fina
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Sedan Inger så håller jag med om Lotusen. Tåligare planta får du leta efter . Så köp en Lotus ändå (det räcker med att ha den som en solitärplanta) och vid planteringen så trycker du ner ett par lerkulor och så flyttar du den aldrig mer (de gillar inte flytt egentligen). När den sedan trivs kommer du att få blad som är i storlek som välmatade vuxna Diskusar. Det låter väl inte helt fel?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Sedan Inger så håller jag med om Lotusen. Tåligare planta får du leta efter . Så köp en Lotus ändå (det räcker med att ha den som en solitärplanta) och vid planteringen så trycker du ner ett par lerkulor och så flyttar du den aldrig mer (de gillar inte flytt egentligen). När den sedan trivs kommer du att få blad som är i storlek som välmatade vuxna Diskusar. Det låter väl inte helt fel?
                                Då litar jag på er, då har jag några att skylla på om den går åt pipan .
                                Nu sticker jag till affären och hänger på låset, såg nämligen att dom hade Lotus i onsdags

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...