Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av ansjo
    Ojdå, här var visst en sida till somjag inte såg på mobilen:...
    Då får jag ändra mig till "Skit också" om det låter bättre.
    Mycket bättre så .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Hej Inger. Nu har jag snokat runt på internet en hel del i sökandet efter dina Diskusars prickars orsak. Det är få artiklar som handlar om parasiter men ett helt drös som handlar om bakteriella processer i karet. Nu spånar jag bara med mina 8 hjärnceller vilket jag hoppas är ok Allt detta kickades ju igång efter det att strömmen gick vad jag förstod. Du har ju gjort ren pumpen, men läser jag artiklarna så verkar det ju kunna kickas igång av osunda processer i botten också? Vad jag undrar är om du skulle köra prickisarna i ett eget tomt kar och se om de blir bättre? Om de då blir bättre så har du ju ett härligt nöje framöver att utföra dvs. göra rent botten i Diskuskaret


      Varma hälsningar från Leg. Prickolog Blåvinge
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Mmmm.... Jag håller med Johnny - Men, man kanske kan titta på detta i ett annat perspektiv också, så här;
        Hur vore det om karet (med "prickar och allt) fick cykla ordentligt, inklusive fisk?
        Om karet och fiskarna fick en balanserad bakterieflora - på gott och ont - så att fiskarna kunde utveckla ett ordentligt imunförsvar?
        Tänk om man (Inger) helt sonika skulle låta ett antal discusar få och ha prickarna en tid, och se vad som händer? Kanske behöver detta kar redigt ordentligt få gå in sig tillsammans med fiskarna och bli, så att säga, resistent mot minsta lilla rubbning?

        Bara mina 10 öre - inget att egentligen haka upp sig på... bara en tanke...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Sådär tänkte jag också Mats. Men jag är mer bekymrad över hur Inger mår än hennes Diskusar som jag tror är ganska ok trots sitt frånstötande yttre. Lite som när jag hade Camallanus. Man blir lätt bombarderad av känslor när några man bryr sig om ser ut att må dåligt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Johnny, jag är så himla tacksam att du grunnar på mina diskusars prickar - detsamma har jag ägnat mig åt idag. Jag har läst och läst... Som du säger, så finns det inte mycket att "gå på".
            Att rengöra bottensubstratet - nja, tror faktiskt inte att jag någonsin har haft så ren botten i något av mina kar. Massor, massor av sandsnäckor fixar den biten .

            Mats, jag tänker som du skriver just nu. Jag ska ännu en gång att ha lite is i magen - kanske denna BT helt enkelt får lite abstinens efter nedtrappningen av salt, så att det är därför hennes hud reagerar lite sådär. Sedan så tänker jag som så "inte så täta VB. Vi får se vart det bär...

            Lite lustigt nu faktiskt - denna min favorit Blå/Turkos är den som har varit mest drabbad, leker nu "hej vilt" med en av dom två Red Virgin. Dessa två har aldrig lekt förut, men har nu bildat ett par .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              När jag var i tonåren och hade prickar i ansiktet så tänkte jag på kvinnor jämt. Vem vet det kanske finns kopplingar?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Sådär tänkte jag också Mats. Men jag är mer bekymrad över hur Inger mår än hennes Diskusar som jag tror är ganska ok trots sitt frånstötande yttre. Lite som när jag hade Camallanus. Man blir lätt bombarderad av känslor när några man bryr sig om ser ut att må dåligt.
                Japp Johnny, så är det .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  När jag var i tonåren och hade prickar i ansiktet så tänkte jag på kvinnor jämt. Vem vet det kanske finns kopplingar?
                  Kanske inte helt rätt läge att dra ett asgarv här men jag kan inte låta bli

                  Tycker förövrigt att både dina och Mats tankar låter helt rimliga!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Okej... Jag har varit inne här och läst under en lång period nu - och hållt mig borta på grund av att jag inte är så "hemma" på sjukdomar. Jag vill alltså inte kladda ner tråden och påverka Ingers bestyr samt alla duktiga akvaristers expertråd kring dessa prickar.

                    Jag har också haft sjukdomar i mina kar ett par gånger de senaste 40 åren. Någon gång har det varit vita prick, någon gång har det varit ett par diskusar som skitit vitt och flämtat en aning med gälarna... Den värsta "smällen" var när hanen i det blå Stendkerparet höll på att bli uppäten av en rejäl yngelsvärm, och fick stora röda sår på kroppen. Då tog jag ur killen och lät honom gå i ett eget kar en vecka under medicinering - och han klarade sig finfint (finns dokumenterat i stugtråden).

                    Jag kan alltså inte tekniskt sett ett skit om sjukdomar - men har ett jävla öga (om jag får säga det själv) för minsta lilla "skavank", eller tecken på om en fisk ser kass, sjuk eller dålig ut.
                    Med detta sagt; Varken Inger, jag eller någon annan tycks kunna pricka (no pun intended) in vad de här prickarna är för något - vi har lallat fram och tillbaka om VP och andra orsaker.

                    Med den ordentliga "genomkörning" det här karet har fått i nuläget borde div. parasiter vara utskåpade...
                    Då tänker jag så här; Kan det vara så att dessa ciklider - med sin fina, känsliga, slemberikade och (i naturliga lägen) motståndskraftiga "hud" - reagerar negativt på allt för många försök att stävja något som egentligen inte är en "sjukdom", utan istället är en ganska naturlig reaktion..?

                    Vad händer alltså om "prickarna" få ha sin cykel? Om nu inte fiskarna själva tycks bli nedbrutna, ordentligt sjuka och svaga av prickarna - utan kanske kan självbehandla detta och utveckla en resistens och motståndskraft och i det längre loppet ett starkare imunförsvar?

                    Med andra ord: Skulle man kunna tänka sig att karet får en egen "biologi" - med allt vad det innebär. Att karet kan få cykla i lugn och ro - och i förlängningen få en stark balans mellan goda och mindre goda organismer?

                    För att belysa detta lite tydligare (finns också många bilder och filmer på detta i stugtråden); kolla in Röd-Turkarna i mitt 540-kar. Dessa fick ibland konstiga "prickar" på fenor och kroppar - i och för sig inte så tätt placerade som i Ingers fall - men ändå.
                    Prickarna fick sitta där - och de försvann efter någon, eller ett par veckor... (och karet var en mardröm för den gängse Discushållaren, med all mulm och annan bråte som man vanligtvis inte förknippar med god Discushållning...)


                    Och ändå är det dessa förhållanden de har naturligt...


                    Återigen; detta är bara mina tio öre, mitt sätt att närma mig dessa problem - och inget ni skall ta så allvarligt eller testa i era kar!



                    Edit; Jo, jag fick gå in här och rätta till en liten grej - nä, det var inget värre än att jag glömt bokstaven "a" på ett ställe - inget som jag tror någon skulle uppmärksammat hursomhaver - men viktigt för min egen del - så, därför.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 January 2014, 10:00.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ett inlägg som detta är det bara att buga sig för Tror på varje stavelse i det. Ett sk. GPS-inlägg verkligen. Med det menar jag att jag får en känsla av att jag hittar kartan för akvaristiken. Så jag vet vad jag ska utgå från i mina resonemang. Det är så bra att det nästan svider.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ja Mats du kloka "gubbe" . Jag tänker också som så, att alla parasiter och ägg bara måste vara pust veck efter dessa saltbehandlingar. Det konstiga är, att prickarna inte alls har stört dom på något sätt - ingen har kliat sig eller mått dåligt.
                        Nu har du klickat på min "sunda förnuft knapp", så den får vara igång nu ett tag framöver.
                        Jag vet inte vad jag ska skriva mer, ditt inlägg är ju bara så tänkvärt .
                        Men du Mats, det finns ett ord till du skulle ha redigerat...Ingrid .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Helvete... Har jag skrivit Ingrid nu igen? Var?

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Helvete... Har jag skrivit Ingrid nu igen? Var?
                            I ditt långa inlägg, men det gör inget . Det är bara lite skojsigt att retas .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              I ditt långa inlägg, men det gör inget . Det är bara lite skojsigt att retas .

                              //Inger
                              Ja, ta mig fan - skrev jag inte ditt namn fel på ett ställe där... har ändrat nu. Men, jag skrev det rätt flera gånger också.


                              Jag har en Ingrid i vänkretsen som jag skriver till ofta - och det blir helt enkelt så att jag blandar ihop namnen ibland när jag skriver fort - och fort skriver jag alltid!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Ett inlägg som detta är det bara att buga sig för Tror på varje stavelse i det. Ett sk. GPS-inlägg verkligen. Med det menar jag att jag får en känsla av att jag hittar kartan för akvaristiken. Så jag vet vad jag ska utgå från i mina resonemang. Det är så bra att det nästan svider.
                                Halloj Johnny! Det är enbart mina tankar jag vädrar - skall egentligen inte lägga mig i "sjukdomsbilden", när det gäller Ingers Discusar - och funderar bara på hur jag själv skulle gått tillväga!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...