Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jag vet att i alla fall några är intresserade av mina "prickdiskusar" - och så här ser dom värst drabbade ut efter ungefär 24 timmar i "saltlake".
    Cobolten är mörk eftersom han nog inte gillar/gillade sina prickar - men ni ser skillnaden. Den lilla blå/turkos, som alltid är framme, äter som en gris av allt och är allmänt alert ser ut så här just nu. Kolla på inlägg 3572 så ser ni skillnaden.
    På dom andra tio, så hade bara några få en och annan prick - idag finns dom inte alls
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Hoppas att det funkar och inte tillbaka, följer dina discus-äventyr fast jag har inget att komma med så jag är tyst ..för det mesta)
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Gott att höra, nu håller vi tummarna att det inte blir ytterligare följder på detta...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Pia; jag vet att du följer äventyret - tack för det .

          Anders; vilka ytterligare följder kan hända? Berätta - jag vet inte alls? Växterna kan jag förstås se att dom är ett minne blott.

          Cryptocorynerna har kroknat väldigt det senaste dygnet - anubiasens rotstock har liksom gulnat och börjar ruttna tror jag.
          Hur tål sandsnäckorna denna saltbehandling - oroande många/massor har kommit upp och ligger på sanden?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Skönt att det verkar gå åt rätt håll!
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Fanbyalperna

              • September 2005
              • 752

              Hoppas att det nu löst sig för dig
              Har inte alltid rätt, men fel ibland

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Cryprocorynen kommer igen, låt dem vara bara.
                All stress diskusarna gått igenom senaste tiden kan resultera i magproblem, men det får vi inte tro.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Är imponerad av hur du gnetar dig fram, Inger mot en större förståelse av vad som sker. Läser med deltagande och intresse om hur du gör med dina Diskusar. Varje steg framåt känns ju toppen.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                    Hoppas att det nu löst sig för dig
                    Tack för att du bryr dig .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Förstod jag det rätt nu, att prickarna har försvunnit helt?
                      Underbart i så fall!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Anders å Johnny; som jag har skrivit lite tidigare i tråden så blir det som en ond cirkel när det händer något med ens Diskusar - cirkeln blir liksom aldrig sluten ibland. Jag har varit med några gånger förut så jag vet det...tyvärr.

                        Just nu fokuserar jag på att prickar försvinner. Försvinner dom efter denna behandling, så måste jag få bort sjuka växter - eftersom dessa kommer att ställa till det för vattenkvaliteten. Då kommer ett moment till att tillkomma i denna cirkel - jag "stör" genom att böka med rötter där dom sjuka växterna finns fastbundna, men dessa måste trots allt bort .

                        Jag tar en dag i sänder nu tills vidare - men händer något igen i detta satans "trollkar", så åker det på tippen med glädje!

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Aha, då är inte prickarna borta... Jag hoppas vidare på att du får bukt med eländet!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Aha, då är inte prickarna borta... Jag hoppas vidare på att du får bukt med eländet!
                            Nää inte riktigt - fast sen igår är dom borta till 75%

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Anders å Johnny; som jag har skrivit lite tidigare i tråden så blir det som en ond cirkel när det händer något med ens Diskusar - cirkeln blir liksom aldrig sluten ibland. Jag har varit med några gånger förut så jag vet det...tyvärr.

                              Just nu fokuserar jag på att prickar försvinner. Försvinner dom efter denna behandling, så måste jag få bort sjuka växter - eftersom dessa kommer att ställa till det för vattenkvaliteten. Då kommer ett moment till att tillkomma i denna cirkel - jag "stör" genom att böka med rötter där dom sjuka växterna finns fastbundna, men dessa måste trots allt bort .

                              Jag tar en dag i sänder nu tills vidare - men händer något igen i detta satans "trollkar", så åker det på tippen med glädje!

                              //Inger
                              Jag följer och håller tummar och tår för att det ska gå vägen, men kan ju inte tillföra något förutom - inte får trollkaret gå till tippen oavsett vad som händer, nej, nej och åter nej !!
                              Alla dina kar är så fina och motgångar får inte göra att du "tappar sugen" utan kom igen nu Inger - du har en massa mer erfarenheter att få men även att ge till oss alla här!
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Jag tänker lite såhär: växterna är det ingen brådska med för även om de ruttnar så är det säkert bara en bråkdel av det guck ( i brist på bättre ord) som blir av fiskarna. Och det är något som sker gradvis så det kan kanske till och med vara en fördel om det hjälper till att öka på den aktiva mängden bakterier.


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...