Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Helt rätt attityd, Inger! Förstår att du är rejält frustrerad. Håller tummar och tassar här hemma för en prickfri tillvaro. Vad ligger du på för Ph däruppe?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, Inger - jag hoppas också att du blir av med de där jädrans prickarna. Jag vågar och skall inte ge mig på gissningar om vad det kan vara... Det vore så skönt bara, om skiten kunde ge med sig!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Johnny; PH ligger på drygt 8 - men tror inte detta har någon betydelse i det har med prickarna. Jag har trots detta PH haft massor av lekar, och även en kull som överlevt ganska så länge. Å ja Johnny, jag känner mig jädrans frusterad. Det är faktiskt skönt, att jag har flera kar som behöver min uppmärksamhet .

        Mats; "den höger makten" tror inte enligt bilder jag skickat att det är vitapricken - utan att något annat (parasiter) bröt ut efter Ivan och det långa strömavbrottet. Det blev helt "enkelt" något skit som hände med filterbakterierna (obalans, som dom inte klarade) Detsamma har jag tänkt hela tiden.
        Jag kommer att få säga "hej då" till växterna, men dessa går att ersätta - sen får jag se hur corysarna klarar detta salt.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Johnny; PH ligger på drygt 8 - men tror inte detta har någon betydelse i det har med prickarna. Jag har trots detta PH haft massor av lekar, och även en kull som överlevt ganska så länge. Å ja Johnny, jag känner mig jädrans frusterad. Det är faktiskt skönt, att jag har flera kar som behöver min uppmärksamhet . Mats; "den höger makten" tror inte enligt bilder jag skickat att det är vitapricken - utan att något annat (parasiter) bröt ut efter Ivan och det långa strömavbrottet. Det blev helt "enkelt" något skit som hände med filterbakterierna (obalans, som dom inte klarade) Detsamma har jag tänkt hela tiden. Jag kommer att få säga "hej då" till växterna, men dessa går att ersätta - sen får jag se hur corysarna klarar detta salt. //Inger
          Det är nog helt riktigt - hade det varit VP (som jag var inne på lite i början) så hade du fått bukt med detta vid det här laget.
          Ja, vi får hoppas att det ger sig!

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Du har ingen bild på hur dom drabbade fiskarna ser ut?
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Om du ser på inlägg 3572 så ser du dessa prickar som Inger och hennes Diskusar sliter med.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Om du ser på inlägg 3572 så ser du dessa prickar som Inger och hennes Diskusar sliter med.
                Tack Johnny, satt just och letade efter bilden

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Alltid redo, Inger
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Om du ser på inlägg 3572 så ser du dessa prickar som Inger och hennes Diskusar sliter med.
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Tack Johnny, satt just och letade efter bilden

                    //Inger
                    Då är jag med, vet inte hur jag lyckades missa det eftersom jag följer tråden rätt noga Anledningen till att jag var nyfiken var att två av mina också har prickar. Dom är rätt lika men i det fallet så har den ena 2-3 prickar och den andra har 2 (dock vid ena ögat) så det är väl antagligen inte samma sak som har drabbat dom. Hoppas i alla fall att det löser sig för dig
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av KJE
                      Då är jag med, vet inte hur jag lyckades missa det eftersom jag följer tråden rätt noga Anledningen till att jag var nyfiken var att två av mina också har prickar. Dom är rätt lika men i det fallet så har den ena 2-3 prickar och den andra har 2 (dock vid ena ögat) så det är väl antagligen inte samma sak som har drabbat dom. Hoppas i alla fall att det löser sig för dig
                      Jag tror inte att du behöver oroa dig KJE, dom kan få några enstaka "finnar" ibland - lite tätare vattenbyten ett tag brukar oftast lösa problemet

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Jag tror inte att du behöver oroa dig KJE, dom kan få några enstaka "finnar" ibland - lite tätare vattenbyten ett tag brukar oftast lösa problemet

                        //Inger
                        Det låter bra att det kanske inte är något i alla fall Det blir vattenbyte idag, gör två i veckan just nu med lite tur kanske det börjar gå tillbaka
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av KJE
                          Det låter bra att det kanske inte är något i alla fall Det blir vattenbyte idag, gör två i veckan just nu med lite tur kanske det börjar gå tillbaka
                          Kanske är "inne" med prickar just nu

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Kanske är "inne" med prickar just nu

                            //Inger
                            Mm, prickar är det nya svarta
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av KJE
                              Då är jag med, vet inte hur jag lyckades missa det eftersom jag följer tråden rätt noga Anledningen till att jag var nyfiken var att två av mina också har prickar. Dom är rätt lika men i det fallet så har den ena 2-3 prickar och den andra har 2 (dock vid ena ögat) så det är väl antagligen inte samma sak som har drabbat dom. Hoppas i alla fall att det löser sig för dig
                              Jag upplever det som att de är extremt känsliga för den bakteriella balansen både i vattnet och på huden. Så om dessa parametrar ändras så får t.ex. en av mina direkt prickar/fläckar. Stressar de upp sig över något som att de inte hittar ett revir eller kan dra sig undan så märks det också att det kan bli lite prickar på några av mina. Men ju mer lunk, ju mer avstrssad cool stämning i akvariet ju mindre prickar. Gör jag rent filtret för mycket kommer dem. Har jag medicinerat så blir det lika. Så för min del känns prickarna/fläckarna som en indikator att man inte hittat rätt. Men jagar man upp sig och ska åtgärda dem så kan ju ibland åtgärderna skapa mer problem än vad de hjälper.
                              Pratar inte om Inger nu, eftersom hennes aktuella prickar beror på det som hände under strömavbrottet utan generellt.
                              Tror verkligen på det som Mats trummat in i min skalle att bra stadiga rutiner på sikt skapar allt bättre hälsa. I mitt kar så är de allt ovanligare och är ofta helt borta numera.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Jag upplever det som att de är extremt känsliga för den bakteriella balansen både i vattnet och på huden. Så om dessa parametrar ändras så får t.ex. en av mina direkt prickar/fläckar. Stressar de upp sig över något som att de inte hittar ett revir eller kan dra sig undan så märks det också att det kan bli lite prickar på några av mina. Men ju mer lunk, ju mer avstrssad cool stämning i akvariet ju mindre prickar. Gör jag rent filtret för mycket kommer dem. Har jag medicinerat så blir det lika. Så för min del känns prickarna/fläckarna som en indikator att man inte hittat rätt. Men jagar man upp sig och ska åtgärda dem så kan ju ibland åtgärderna skapa mer problem än vad de hjälper.
                                Pratar inte om Inger nu, eftersom hennes aktuella prickar beror på det som hände under strömavbrottet utan generellt.
                                Tror verkligen på det som Mats trummat in i min skalle att bra stadiga rutiner på sikt skapar allt bättre hälsa. I mitt kar så är de allt ovanligare och är ofta helt borta numera.

                                Jag undrar om det kan vara så att mina har en generell osäkerhet i gruppen eftersom dom är så få, bara fem stycken, för jag märker ju att dom bråkar en del. Rutinerna har legat rätt fasta när det gäller vattenbytena men nu sen jag läst lite här och på Diskusforum så provar jag att byta två gånger i veckan för att se om det blir bättre med prickarna. Det är som sagt bara två som har dom men en av dom är den dominanta hanen och han borde väl vara den som är minst stressad i och med att det är han som stressar upp dom andra och det var därför jag tänkte att det var bäst att se om fler vattenbyten gjorde att situationen blev bättre. I övrigt verkar dom må bra och trivas, dom har lekt två gånger sen jag koppade in dom den 30 december och äter även om dom äter lite sämre nu när jag inte ger dom Stendkermix varje dag...men dom ser ut att ha fått smak för D50 och Tubifex också
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...