Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Haha! Vad var det jag sa, Inger? När de drar igång, så drar de igång!

    Nu får du läska dig med några thomasi-bilder så länge.
    Jag har bara några IKEA-puckar igång i sesskaret några timmar/dag, för att försöka mota cyanon - så det är ju väldigt skum belysning, sen har dom varit för små för att upptäcka

    Ja, thomasi-bilderna är verkligen läskande. Så det finns alltså fler varianter av dessa.
    Om jag nu skulle skaffa, vi säger 6 stycken - kommer det att funka då om det skulle bildas ett eller två par eller blir det dödsfighter?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Jag har bara några IKEA-puckar igång i sesskaret några timmar/dag, för att försöka mota cyanon - så det är ju väldigt skum belysning, sen har dom varit för små för att upptäcka

      Ja, thomasi-bilderna är verkligen läskande. Så det finns alltså fler varianter av dessa.
      Om jag nu skulle skaffa, vi säger 6 stycken - kommer det att funka då om det skulle bildas ett eller två par eller blir det dödsfighter?

      //Inger
      OK, vissa tycker att det här är fredliga, eller snälla ciklider - själv har jag en annan uppfattning. Det är kraftigt revirhävdande figurer och det blir garanterat fajter. Nu har du ju ett par hundra liter, så det borde fungera ganska bra ändå, men var beredd på det gamla fina tricket; när ett eller två par bildats - så får man förbereda sig på att de andra ryker, om man inte lyckas plocka ur dom.
      Thomasin har också ett ganska typiskt par-mönster, lite liknande det man ser hos exempelvis Fjärilsciklider, med tydliga vilopauser mellan lekarna, då det lätt blir obalans mellan hane och hona och det således lätt kan bli jobbiga perioder med mycket jagande fram och tillbaka.

      Men, Inger - som med allt annat, det är svårt att på förhand säga hur ett scenario kommer att utvecklas - testa med en liten grupp i ditt kar och se vad som händer. De är iallafall lättlekta rackare, så ett eller flera par kommer nog ganska snabbt att utkristallisera sig.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Så det finns alltså fler varianter av dessa.

        //Inger
        Jag är osäker på detta, men det kan handla om fångstplats, eller någon variant av något slag...
        Jag skulle noterat namnet och vad Kent sa, men...

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          OK, vissa tycker att det här är fredliga, eller snälla ciklider - själv har jag en annan uppfattning. Det är kraftigt revirhävdande figurer och det blir garanterat fajter. Nu har du ju ett par hundra liter, så det borde fungera ganska bra ändå, men var beredd på det gamla fina tricket; när ett eller två par bildats - så får man förbereda sig på att de andra ryker, om man inte lyckas plocka ur dom.
          Thomasin har också ett ganska typiskt par-mönster, lite liknande det man ser hos exempelvis Fjärilsciklider, med tydliga vilopauser mellan lekarna, då det lätt blir obalans mellan hane och hona och det således lätt kan bli jobbiga perioder med mycket jagande fram och tillbaka.

          Men, Inger - som med allt annat, det är svårt att på förhand säga hur ett scenario kommer att utvecklas - testa med en liten grupp i ditt kar och se vad som händer. De är iallafall lättlekta rackare, så ett eller flera par kommer nog ganska snabbt att utkristallisera sig.
          Den kallas Afrikansk Fjärilsciklid, fast det visste du säkert .
          Det är ju som du säger Mats att man måste testa själv - och som alltid inreda för "just" dom fiskar man skaffar.
          Fy bubblan nu ska det inredas igen också .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Ursprungligen postat av Inger H
            Den kallas Afrikansk Fjärilsciklid, fast det visste du säkert .
            Det är ju som du säger Mats att man måste testa själv - och som alltid inreda för "just" dom fiskar man skaffar.
            Fy bubblan nu ska det inredas igen också .

            //Inger
            ja det är ju hur kul som helst. Sitter spänd av förväntan
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Den kallas Afrikansk Fjärilsciklid, fast det visste du säkert .
              Det är ju som du säger Mats att man måste testa själv - och som alltid inreda för "just" dom fiskar man skaffar.
              Fy bubblan nu ska det inredas igen också .

              //Inger
              OK, men då börjar vi med att försöka titta på hur de har det i naturen. Inte helt lätt att hitta filmer på vilda thomasi, men jag hittade en på några rödciklider - och afrikanska.

              Här:


              Thomasin är en öppen substratlekare och vill gärna ha stenar, rötter eller liknande material där den kan leka.
              Inredningen bör alltså gå i banor kring en blandning av sten och rötter - sedan kan man addera växter som man tycker är snygga.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                OK, men då börjar vi med att försöka titta på hur de har det i naturen. Inte helt lätt att hitta filmer på vilda thomasi, men jag hittade en på några rödciklider - och afrikanska.

                Här:


                Thomasin är en öppen substratlekare och vill gärna ha stenar, rötter eller liknande material där den kan leka.
                Inredningen bör alltså gå i banor kring en blandning av sten och rötter - sedan kan man addera växter som man tycker är snygga.
                Tack för den Mats . Nu måste jag kolla om den finns med på "mina" listor .

                Helena, jag brukar också sitta i spänd förväntan när det ska inredas - fast spänd åt det andra håller .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Några nyss tagna skitbilder - men ändå .
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Gobi112
                    • December 2011
                    • 229

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Några nyss tagna skitbilder - men ändå .
                    fint

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Gobi112
                      fint
                      Tack Gobi

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Japp jag har donat med inredningen...lite bara - du låter inte snäll på "rösten" Mats.
                        Tråden du nämner har jag inte läst. Det är bara så, att finns det något jag avskyr inom den här hobbyn - så är det just den här blågröna skiten. Den kan faktiskt - och har fått mig att ge upp för ett antal år sedan.
                        Ibland får man liksom inte bara stopp på skruttet.

                        //Inger
                        Cyano bakterier trivs bäst där det inte är för mycket syre. Så ökar man syresättningen/flödet speciellt bottenflöden genom en extra powerhead så är det snart borta.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Cyano bakterier trivs bäst där det inte är för mycket syre. Så ökar man syresättningen/flödet speciellt bottenflöden genom en extra powerhead så är det snart borta.
                          Mmm, jag har en liten oanvänd Hydor Koralia cirkulationspump, kanske ska testa den. Fast den är på 1600 L/T så det kanske blir för "blåsigt" i ett 240-literskar.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Inger, denna CA-cikliden då? Multisponosan, gillar högt pH


                            finns att få tag på med
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Inger, denna CA-cikliden då? Multisponosan, gillar högt pH


                              finns att få tag på med
                              http://fisklista.akvarielagret.se/?q...ommit=S%C3%B6k
                              Pia tack för tips - men härifrån mig där jag bor i Norrlandsskogarna så kan jag inte beställa via Glaser. Fast denna var helt klart intressant .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Det blir lite hopp i denna tråd, men åter till mina Diskusar.
                                Jag skrev lite tidigare i tråden, att jag skulle ha lite is i magen ang. prickeländet på några av dom. Det har visat sig, att "isen" inte har hjälpt - trots vattenbyten varje dag en tid - riktigt rent vatten ska ju vara bra. Fast jag tror/vet att dom hade tillräckligt av rent vatten innan prickar.

                                I alla fall så skrev jag en hel "roman" och skickade till "högre makter" i Diskusvärlden - och berättade vad som skett i karet efter stormen Ivar.
                                Så om mina Diskusar gick i ett litet saltbad tidigare - så går dom nu i saltlake - huvvaligen. Jag har kollat detta kar så intensivt den sista tiden, så det finns avtryck av min näsa efter hela framrutan. Nu vill jag blunda i sex dagar tills vattenbyte - därefter en lite mindre saltbad i några dagar till.

                                Dessa mina snyggingar är ju som mina hundar - fast hundarna kan jag ju gå igenom med händerna och känna minsta lilla förändring. När det gäller förändringar på mina Diskusar, så kan jag bara se på deras beteende, skit, hud och matlust om något är fel.
                                Men nu jäklar ska dom få som har prickarna bara bli friska igen - det har jag bestämt .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...