Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Ursprungligen postat av Inger H
    Japp du är på rätt spår Anne .
    Norrbottning och har hamnat i Järfälla - kärleken antar jag, men ta med dig den och flytta hem igen

    //Inger
    Haha - nja, kärleken är också från Norrbotten... men vi möttes faktiskt i Sundsvall, där jag sen bodde några månader. Jobbet förde oss söderöver... nu är vi så rotade här sen -97 så det känns avlägset att flytta hem igen. Ännu mer sen barnen kom för sex år sen. Men vi är ofta där! Och det är mysigt.
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Inger H
      Vet inte riktigt. Detta kar har puttrat på i tre år utan minsta problem (såklart har en och annan fisk kilat vidare) Karet har bara varit så himla tråkigt - ingenting händer där. Så just idag fick jag bara en sån där känsla "att jag vill ha lite mer liv i karet" . Vad det nu blir för "liv" återstå att se. Fast det känns ändå att jag gör rätt - fast kanske inte. Det är mitt impulsiva "jag" som gör sig påmind ibland .

      //Inger
      Spännande med makeover!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Spännande med makeover!
        Spännande å spännande, det återstår att se . Det känns stimulerande just nu i alla fall - fast då har jag ju förstås haft lite "gott i glaset", i form av lite rött . Konstigt, att det där lite röda kan ge så mycket inspiration ändå .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ja, det kan dra igång en hel del, den där vätskan

          ikväll blev det öl för hela slanten, Singha.. Inne på fjärde nu så snart låser alko-låset all tangentverksamhet
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Ja, det kan dra igång en hel del, den där vätskan

            ikväll blev det öl för hela slanten, Singha.. Inne på fjärde nu så snart låser alko-låset all tangentverksamhet
            Haha - tur att inte jag har något alkolås . Pia, nu är vi inne på lite OT igen...bäst att vi stoppar nu .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Nähädå, än så länge går det bra

              Tillbaka till ämnet om du vill..om det nu inte skulle fungera med en grupp tomasii, vad skulle du vilja ha då? Ungfödare kanske? Nån liten sorts jordätare?
              Senast redigerad av PiaJo; 18 January 2014, 21:51.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Nähädå, än så länge går det bra

                Tillbaka till ämnet om du vill..om det nu inte skulle fungera med en grupp tomasii, vad skulle du vilja ha då? Ungfödare kanske?
                Nope, vill inte ha ungfödare. Eftersom ingen verkar ha någon erfarenhet av Thomasicikliden, så får jag skaffa mig den erfarenheten själv.
                "Själv är bästa dräng" sägs det ju ...på gott å ont.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Nope, vill inte ha ungfödare. Eftersom ingen verkar ha någon erfarenhet av Thomasicikliden, så får jag skaffa mig den erfarenheten själv.
                  "Själv är bästa dräng" sägs det ju ...på gott å ont.

                  //Inger
                  haha, det är så sant.. Kan ingen göra det åt en så får man göra det själv..

                  vi har fyra av dessa på jobbet i ett av karen men de är så små än och går i ett 720 så det går liksom inte att jämföra tyvärr.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Spännande med en "nystart" (fast inte) i ditt kar. Planeringsfasen är - i mina ögon - riktigt kul, funderande hit och dit hur man skall inreda och vad som skall bebo karet.
                    Jag är i mina tankar redan i nästa kar där jag vill ha levandefödare ffa svärdbärare som ju finns i så många olika färger numer.

                    Vem vet - efter "den röda vätskan" kanske du är klar över vad du skall göra med ditt kar
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Thomasin är en trevlig och rätt fredlig liten ciklid, som är svår att könsbestämma som liten, och tycker att den verkar vara rätt svår att para ut, så att börja med en liten grupp är bra. Den är en pina att försöka fånga dock, om man har mycket inredning och växter. Den märker snabbt att man är ute efter den, och då är det mer eller mindre att riva ut det mesta i karet, om man inte vill stå där en bra stund.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ja jäklar, utan att jag har märkt någonting alls så har dom små minisessorna fått småsyskon - kull nr. 2 är född .
                        Nu är jag snart ikapp Mats

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Ja jäklar, utan att jag har märkt någonting alls så har dom små minisessorna fått småsyskon - kull nr. 2 är född .
                          Nu är jag snart ikapp Mats

                          //Inger

                          Haha! Vad var det jag sa, Inger? När de drar igång, så drar de igång!

                          Nu får du läska dig med några thomasi-bilder så länge.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Ja jäklar, utan att jag har märkt någonting alls så har dom små minisessorna fått småsyskon - kull nr. 2 är född .
                            Nu är jag snart ikapp Mats

                            //Inger
                            Grattis Inger! Kul att det går så bra
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Haha! Vad var det jag sa, Inger? När de drar igång, så drar de igång!

                              Nu får du läska dig med några thomasi-bilder så länge.
                              Vilka härliga bilder. Får mysiga minne av denna Thomasi som jag hade i flera år för länge sedan. Charmig och lite observant på vad som hände i karet. Trivdes mycket bra med den men inte sett den i butik på många år. Hade du en stor grupp av den eller just detta paret?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Vilka härliga bilder. Får mysiga minne av denna Thomasi som jag hade i flera år för länge sedan. Charmig och lite observant på vad som hände i karet. Trivdes mycket bra med den men inte sett den i butik på många år. Hade du en stor grupp av den eller just detta paret?
                                Jag köpte ett par hos Kent i Nol (han hade två par, varav det ena gick och vallade yngel). Detta var en annan variant av thomasi, alltså inte den vanliga - men jag kan inte för mitt liv komma ihåg namnet. Det är möjligt att jag skrivit det riktiga namnet i något inlägg i "stugtråden", men att hitta det inlägget där... njaee.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...