Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Ikväll har jag gjort ett litet vattenbyte i "sesskaret", plockat upp en hel del stenar, som jag har kokat eftersom dom lyste äckelgrönt av cyano. Även sugit upp en hel del grönt som hade samma nyans på sanden -samt tippat i KNO3. Adderat en hel del skiffer på höjden - vilket jag ser att paret gillar skarpt.
    Sessminisarna växer, fast det går sakta tycker jag.

    //Inger

    Har du donat med inredningen..?

    ...

    ...

    Cyano, som man lätt får i kar där det endast finns sten går det att få bukt med genom ganska enkla medel... det finns en tråd på zoopet någonstans om detta...

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Har du donat med inredningen..?

      ...

      ...

      Cyano, som man lätt får i kar där det endast finns sten går det att få bukt med genom ganska enkla medel... det finns en tråd på zoopet någonstans om detta...
      Japp jag har donat med inredningen...lite bara - du låter inte snäll på "rösten" Mats.
      Tråden du nämner har jag inte läst. Det är bara så, att finns det något jag avskyr inom den här hobbyn - så är det just den här blågröna skiten. Den kan faktiskt - och har fått mig att ge upp för ett antal år sedan.
      Ibland får man liksom inte bara stopp på skruttet.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        Jag körde mörkläggning i 3 dygn och cyanon försvann. Värt att testa?

        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Knax
          Jag körde mörkläggning i 3 dygn och cyanon försvann. Värt att testa?

          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
          Japp jag vet .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Japp jag har donat med inredningen...lite bara - du låter inte snäll på "rösten" Mats.
            Tråden du nämner har jag inte läst. Det är bara så, att finns det något jag avskyr inom den här hobbyn - så är det just den här blågröna skiten. Den kan faktiskt - och har fått mig att ge upp för ett antal år sedan.
            Ibland får man liksom inte bara stopp på skruttet.

            //Inger
            Jo, tråden jag nämner har du läst - det är den där jädra "stugtråden" du vet, bara för några sidor sedan.
            Dra ner lite på belysningstimmarna så går det bort. Det funkar inte att ta upp stenar och koka dom... det är inte där det ligger!
            Jag fick en heltäckningsmatta av cyano i mitt T-kar för ett tag sedan, stängde av lysrör och HM-belysning - körde LED-puckar ett par veckor, så var skiten borta!
            Jodå, jag är snäll på rösten, Inger - det vet la du?

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jo, tråden jag nämner har du läst - det är den där jädra "stugtråden" du vet, bara för några sidor sedan.
              Dra ner lite på belysningstimmarna så går det bort. Det funkar inte att ta upp stenar och koka dom... det är inte där det ligger!
              Jag fick en heltäckningsmatta av cyano i mitt T-kar för ett tag sedan, stängde av lysrör och HM-belysning - körde LED-puckar ett par veckor, så var skiten borta!
              Jodå, jag är snäll på rösten, Inger - det vet la du?
              Tro nu inte att jag har missat något i din tråd - minns mycket väl att du har skrivit om hur du körde puckar och HM...lite som . Trodde bara inte att du körde LED så pass länge som i ett par veckor. Testar det .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Tro nu inte att jag har missat något i din tråd - minns mycket väl att du har skrivit om hur du körde puckar och HM...lite som . Trodde bara inte att du körde LED så pass länge som i ett par veckor. Testar det .

                //Inger
                Japp, Inger - testa! Det är ju, som vi alla vet, en hel räcka mysterier med den där jädrans cyanon - men den går bort av sig självt (åtminstone för min del) om man låter parametrarna i karet staga upp sig och plana ut... Men, åter igen - det är jag, det...

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Ja cyano är mystiskt. Jag har fått det många gånger genom åren, men jag har alltid haft turen att det har försvunnit av sig självt ganska snabbt.
                  Däremot har jag konstant cyano längst ner vid framrutan mellan glaset och sanden i mitt 660L. Men den verkar aldrig sprida sig till resten av akvariet och så länge den inte gör det så gör jag inget åt det.
                  Så tyvärr har jag inget bra tips, men jag lider med alla som har otur med denna äckliga sörja och jag håller tummarna för att du ska bli av med den Inger

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Ja cyano är mystiskt. Jag har fått det många gånger genom åren, men jag har alltid haft turen att det har försvunnit av sig självt ganska snabbt.
                    Däremot har jag konstant cyano längst ner vid framrutan mellan glaset och sanden i mitt 660L. Men den verkar aldrig sprida sig till resten av akvariet och så länge den inte gör det så gör jag inget åt det.
                    Så tyvärr har jag inget bra tips, men jag lider med alla som har otur med denna äckliga sörja och jag håller tummarna för att du ska bli av med den Inger
                    Jag hoppas också att skroten försvinner Jesper .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Lite bilder från igår efter krig mot cyano och påfyllnad av lite mer skiffer. Jag donade lite med andra ord .
                      På ena bilden syns några småttingar, där mamma vaktar lite sådär på håll.
                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Verkligen riktigt fint, Inger. Så spännande att få börja en koloni
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Verkligen riktigt fint, Inger. Så spännande att få börja en koloni
                          Tack Johnny . Ja, det ska bli kul att se åt vilket håll det går - med både det gröna (fast inte såå kul) och förhoppningsvis kommande koloni .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ser härligt ut, Inger!
                            Det blir koloni, vänta bara!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ser härligt ut, Inger!
                              Det blir koloni, vänta bara!
                              Det som är lite kul att se idag, är att småttingarna liksom blev tuffare när det kom fler stenar på höjden. Nu håller dom till både på och mellan stenarna - ser ut som om dom håller på att undersöka stora vida världen .
                              Jag ska försöka få till någon bild på dom sedan.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Jag håller precis nu på att tömma mitt 220-literkar. En paletthane, en dorsigera plus fem nycklar är lämnad till "affären". Där fanns också fjorton rubintetror, som en kompis nyss har hämtat .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...