Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    Hur går det med fiskarna. Har prickarna gett med sig?


    Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD
    Discus for life

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av lofstrog
      Hur går det med fiskarna. Har prickarna gett med sig?


      Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD
      Prickarna försvann men är tillbaka med full kraft tyvärr.
      Multicura + Antispotkurerna hjälpte inte ett smack. Efter det så saltbehandlades vattnet i två omgångar. Prickarna började redan att försvinna efter första behandlingen och var helt borta efter den andra - och jag blev så jäkla glad i några dagar. Men nu är vi alltså tillbaka på ruta ett.

      Jag avskyr det här med medicinering och Diskus - det blir så jäkla lätt att man hamnar i en ond cirkel, det blir liksom aldrig bra. Man tror att allt man gör är rätt, men på något sätt så blir det fel ändå.
      Jag håller på med brevväxling, så hoppas på svar snart.
      Tack för att du frågar!

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Hörde om brevväxlingen. Hoppas det löser sig.


        Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD
        Discus for life

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          Usch så tråkigt. Hoppas verkligen att du får rätsida på det.
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ok. Då är jag samma frågetecken som du är Inger. Det blir intressant att få höra vad du får för svar. Men om nu saltbehandlingen gjorde att det backade är det ju lätt att tänka att något irriterar huden. Men vet ju att du har god skötsel av vatten, filter och botten. Mysko.
            De tendenser jag kan få i mitt kar är bara om vattenbytet dragit ut ett par dagar eller efter antispotbehandling. Men som jag sagt tidigare så backar det tillbaka hos mina med tätare vattenbyten och Aqua-Kraut vid varje nytt VB.
            Är det Tony du skrivit till? Om du inte hör något av honom. Ring honom. Skickar PM med nummer om du inte har. Har du hans nummer?
            Håller tummarna.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Ok. Då är jag samma frågetecken som du är Inger. Det blir intressant att få höra vad du får för svar. Men om nu saltbehandlingen gjorde att det backade är det ju lätt att tänka att något irriterar huden. Men vet ju att du har god skötsel av vatten, filter och botten. Mysko.
              De tendenser jag kan få i mitt kar är bara om vattenbytet dragit ut ett par dagar eller efter antispotbehandling. Men som jag sagt tidigare så backar det tillbaka hos mina med tätare vattenbyten och Aqua-Kraut vid varje nytt VB.
              Är det Tony du skrivit till? Om du inte hör något av honom. Ring honom. Skickar PM med nummer om du inte har. Har du hans nummer?
              Håller tummarna.
              Ja jag tycker också att det är hur mysko som helst. Jag har precis samma rutiner som jag har haft från dag ett i detta kar. Jag började med VB var tredje dag i stället för var fjärde, men det har inte gjort någon skillnad alls. Enda stoppet i rutinerna har varit när det blev strömavbrott i femton timmar efter Ivar - efter det började prickarna att dyka upp. Jag vet inte om något hände med filterbakterierna då. Jag rengjorde alla filter efter strömavbrottet och gjorde vattenbyten i alla kar. Ja, jag vet inte alls.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Men eftersom mediciner ofta slår ut bakterier och likaså filterrengöring så kanske det kan vara så att det behövs en rejäl dos nyttiga bakterier för att Diskusars hud skall fungera optimalt? Spånar bara nu. Är förstås totalt okunnig i ämnet Men det känns logiskt ändå....
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Men eftersom mediciner ofta slår ut bakterier och likaså filterrengöring så kanske det kan vara så att det behövs en rejäl dos nyttiga bakterier för att Diskusars hud skall fungera optimalt? Spånar bara nu. Är förstås totalt okunnig i ämnet Men det känns logiskt ändå....
                  Jodå, jag har tippat i flytande bakteriekultur, bra att du spånar åt mig.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jag vågar överhuvudtaget inte spåna längre... har alltför liten erfarenhet om sjukdomar, men vill givetvis önska all lycka till med fiskarna och att du blir av med eländet en gång för alla!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 January 2014, 16:23.

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Och jag instämmer med föregående talare

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Tack Mats och Jesper - jag vet att ni menar det .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Nu är jag fastnitad vid Johnnys tänk om för lite nyttobakterier i karet.
                          Ansjo-Anders var helt klart inne på rätt spår ang. saltning och låta huden läka sig själv. Huden läkte ju och "prickarna" försvann - men kom tillbaka efter vattenbytet.
                          Idag, när jag har försökt att tänka lite klart. Det försvann återigen lite nyttobakterier efter vattenbytet som jag gjorde efter saltningen. Det kanske är så "enkelt", att det fattas bakterier i filtret som Diskusarna behöver så väl för sin hud. Så nu är fler nyttobakterier ipytsad, det gör ju ingen skada.

                          Jag satte mig en lång lång stund och bara kollade på deras hud. Prickarna, som jag trodde var prickar - är nog inga prickar, det är i alla fall hur jag spånar nu. Jag ser att dom som har "prickar", även släpper "strängar" av slemhud - så kanske där slemhuden har släppt bildas liksom ärr, som mitt öga har "sett" som prickar. Jag har också partiklar i karet, som aldrig har funnits där förut - det är slemhud som far runt. Jag säger som Johnny, lite flummigt skrivet
                          Usch, jag har läst hemskaste saker om Diskusar som släpper slemhud

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Precis så där som du tänker nu skulle jag resonera själv. Har upplevt det som att Diskusarna är oerhört känsliga precis som det står överallt gällande vattenkvalité. Så har man en god balans i karet så verkar de vara tåliga, men om något rubbar balansen så märks det direkt. Jag har ju själv i torkade mandelblad och Aqua-Kraut regelbundet för att den balansen i karet ska vara optimal. Tycker att jag märker att de mår bättre då.

                            Mina kan ju släppa en del slem när jag byter mycket vatten ibland, som på senaste filmen. Men har jag i Aqua-Kraut så släpper de inte alls ihop med VB. Vad är det för hemskt du läst om släppande slemhud?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Precis så där som du tänker nu skulle jag resonera själv. Har upplevt det som att Diskusarna är oerhört känsliga precis som det står överallt gällande vattenkvalité. Så har man en god balans i karet så verkar de vara tåliga, men om något rubbar balansen så märks det direkt. Jag har ju själv i torkade mandelblad och Aqua-Kraut regelbundet för att den balansen i karet ska vara optimal. Tycker att jag märker att de mår bättre då.

                              Mina kan ju släppa en del slem när jag byter mycket vatten ibland, som på senaste filmen. Men har jag i Aqua-Kraut så släpper de inte alls ihop med VB. Vad är det för hemskt du läst om släppande slemhud?
                              Johnny, mandelblad och Aqua-Kraut finns sen en tid tillbaka alltid i detta kar. Nu skall det bli intressant att se hur mina guldkorn reagerar på mer tillsatt bakteriekultur.
                              Jag tror - fast det är väldigt länge sedan jag läste om det här med " diskusar som släpper slemhud" - att Kaj (rätta mig om jag har fel Kaj) skrev en artikel om just detta. Allt slutade trots allt lyckligt - efter en väldigt "tjurig" vilja från ovan nämnda .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ikväll har jag gjort ett litet vattenbyte i "sesskaret", plockat upp en hel del stenar, som jag har kokat eftersom dom lyste äckelgrönt av cyano. Även sugit upp en hel del grönt som hade samma nyans på sanden -samt tippat i KNO3. Adderat en hel del skiffer på höjden - vilket jag ser att paret gillar skarpt.
                                Sessminisarna växer, fast det går sakta tycker jag.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...