Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jag tror nästan inte att det är sant, men jag tror att 50% av dom många prickarna på två av mina Diskusar är puts veck.
    Som Johnny skrivit lite tidigare i tråden, så har hans Diskusar fått en del prickar efter att ha behandlat med Anti-Spot. Även jag har behandlat mina med denna medicin som är bra mot vitskit ett par gånger.
    Kanske det kan vara så, att den här medicinen trots allt slår ut bakteriekulturen?

    I alla fall efter inrådan av Ansjo-Anders, så gjorde jag ett stort vattenbyte i förrgår och tillsatte salt. I morrn blir det vattenbyte och en ny saltkur, sen får vi se. Ni som är intresserade kan kolla inlägg 3572 - sen ett par bilder hur min blå/turkos se ut nu ikväll . Fast jag ropar inte hej än...

    //Inger
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Vad trevligt att se att det bättrar sig!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Klart du ska ropa hej! Tror verkligen att Anti-spot är ett utmärkt preparat men att Diskusar har en delikat känslighet som lätt tippar över åt ett håll. Så jag jobbar själv för att komma ur medicinfällan och hitta bra naturliga metoder att möta deras symptom. Bra jobbat Inger. Jättekul!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Klart du ska ropa hej! Tror verkligen att Anti-spot är ett utmärkt preparat men att Diskusar har en delikat känslighet som lätt tippar över åt ett håll. Så jag jobbar själv för att komma ur medicinfällan och hitta bra naturliga metoder att möta deras symptom. Bra jobbat Inger. Jättekul!
          Johnny - någon har skrivit "fingertoppskänsla" när det gäller Diskus, så är det nog

          Johan; hoppas att det där "bättre" håller i sig - det visar sig om några dagar .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ja Inger. Men just detta med fingertoppskänsla (tror det var Mats) är ju det som gör arten så förbenat intressant. Det är som att balansera på slak lina och man kan känna sig helt oduglig som akvarist med Diskus i karet, samtidigt som man får sådan kick när det funkar. Att skaffa Diskus är ju lite som att börja en beroendeskapande utbildning. Har en Diskus i mitt kar som börjar tunna ur. Så jag får kavla upp ärmarna och slita mitt hår och hoppas på framgång eventuellt
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Vad kul att det går åt rätt håll för dig och dina Diskus!
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Ja Inger. Men just detta med fingertoppskänsla (tror det var Mats) är ju det som gör arten så förbenat intressant. Det är som att balansera på slak lina och man kan känna sig helt oduglig som akvarist med Diskus i karet, samtidigt som man får sådan kick när det funkar. Att skaffa Diskus är ju lite som att börja en beroendeskapande utbildning. Har en Diskus i mitt kar som börjar tunna ur. Så jag får kavla upp ärmarna och slita mitt hår och hoppas på framgång eventuellt
                Japp jag vet att det är Mats som har sagt så.
                Jag har haft en tung klump i magen över dessa prickar som jag inte alls har trott är vitaprick egentligen - fast något måste såklart göras (medicin.) Sen kommer Anders med sitt "enkla" salttips. Själv har jag inte ens tänkt tanken "salt" - måste nog bero på erfarenhet från hans sätt att se eländet . Fast som sagt, jag ropar inte hej än...

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Gott att höra!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Skönt att höra, funderar på dina discusar varje gång jag kollar till enigma-honan
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Skönt att höra, funderar på dina discusar varje gång jag kollar till enigma-honan
                      Hur ser din hona ut nu Pia?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        hon ser väl så där ut, hon läkte ihop bra efter två kurer med medicin men tyvärr ser det ut som att en prick har kommit tillbaka nu så jag avvaktar lite till..
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          hon ser väl så där ut, hon läkte ihop bra efter två kurer med medicin men tyvärr ser det ut som att en prick har kommit tillbaka nu så jag avvaktar lite till..
                          Har dom andra fiskarna klarat sig?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ja, det har dem. Hannen är helt fri från prickar så jag vet inte vad det kan vara heller, vi får se hur det går
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • woodlund
                              • December 2011
                              • 666

                              Underbart att höra att det går åt rätt håll Inger
                              1900Liter Diskusvatten


                              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av woodlund
                                Underbart att höra att det går åt rätt håll Inger
                                Ja, den där klumpen i magen börjar så smått att försvinna nu . Nu skall jag göra ett VB och en sista saltkur - gillar det här med salt just nu

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...