Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Okey, nu njuter jag i alla fall av av dessa som tittade fram igår kväll .

    //Inger
    Det tycker jag verkligen att du skall göra! Gotta dig riktigt ordentligt nu!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Ursprungligen postat av Inger H
      Inte mycket till bild, men det syns att det är minisar i alla fall (och kiselalger)
      Verkligen roligt
      Grattis Inger

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Verkligen roligt
        Grattis Inger
        Tack Jesper, ja det är jättekul . Hur går det med dina "sessor"?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Det tycker jag verkligen att du skall göra! Gotta dig riktigt ordentligt nu!
          Nu vet jag vad jag har att se fram emot, tack återigen för bilder Mats

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Ursprungligen postat av Inger H
            Tack Jesper, ja det är jättekul . Hur går det med dina "sessor"?

            //Inger
            Lite trögt, min stora hona i lekparet dog för ett par dar sen.
            Men jag har några mindre som borde va leksugna snart

            Kommentar

            • Fanbyalperna

              • September 2005
              • 752

              Verkligt eleganta fiskar Lycka till med "minisarna"
              Har inte alltid rätt, men fel ibland

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                Verkligt eleganta fiskar Lycka till med "minisarna"
                Tusen tack "granne" .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Pia å jag surrar om vallisar i hennes tråd, då kommer jag på att jag köpte tio plantor för c:a en månad sedan som jag planterade i Diuskuskaret. Undrar om det kan vara dessa plantor som är upphovet till dom vita prickarna på mina Diskusar? Vet att det gick diverse fiskar/algätare i det karet där plantorna fanns.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Tror inte det.. Men jag kan ha fel, hoppas nån annan vet ..
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Tror inte det.. Men jag kan ha fel, hoppas nån annan vet ..
                      Jodå, jag är påläst att "prickar" kan smitta den vägen - men hoppas som du att andra kanske kan ge svar .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Så kan hända, men som tur är hör man det ganska sällan. Ser diskusen likadan ut fortfarande?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Så kan hända, men som tur är hör man det ganska sällan. Ser diskusen likadan ut fortfarande?
                          Ja dom två ser likadan ut fortfarande - nästan så det är fler små prickar på Cobolten idag. Vet inte vad jag ska tro faktiskt. Diskusarna gillar inte medicineringen i alla fall, det ser jag tydligt. Känns inget vidare att fortsätta med medicin när den inte visar något resultat. Vi hade ju strömavbrott i femton timmar för några veckor sedan - visserligen sköljde jag ur alla filter efter det, men kanske ändå att nåt blev galet med bakteriekulturen.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Jag tror inte du har något att förlora med att höja tempen, 1dl salt/100 liter akvarium samt att göra ett rejält vattenbyte innan kuren. Hoppa över medicinen och se hur det utvecklar sig och gör om kuren med ett par dagars mellanrum. Men tillsätt bara den mängden salt du tar ur karet.

                            Risken är att du inte klarar dessa båda fiskar, men äter och skiter de som de ska är inte hoppet helt ute.
                            Efter ytterligare några dagar/vecka kan man se vad som ska göras, troligen behöver du köra en kur med medicin mot flagellater....men det får framtiden utvisa.

                            Inga pekpinnar, men man bör medicinera/behandla fisken åt ett håll i taget. Kör du på med olika mediciner och behandlingar samtidigt finns risken att det stjälper istället för hjälper.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Jag tror inte du har något att förlora med att höja tempen, 1dl salt/100 liter akvarium samt att göra ett rejält vattenbyte innan kuren. Hoppa över medicinen och se hur det utvecklar sig och gör om kuren med ett par dagars mellanrum. Men tillsätt bara den mängden salt du tar ur karet.

                              Risken är att du inte klarar dessa båda fiskar, men äter och skiter de som de ska är inte hoppet helt ute.
                              Efter ytterligare några dagar/vecka kan man se vad som ska göras, troligen behöver du köra en kur med medicin mot flagellater....men det får framtiden utvisa.

                              Inga pekpinnar, men man bör medicinera/behandla fisken åt ett håll i taget. Kör du på med olika mediciner och behandlingar samtidigt finns risken att det stjälper istället för hjälper.
                              Förstår jag dig rätt, att jag häller i salt till den mängd vatten som blir kvar i karet efter urtappning . Har ju aldrig någonsin saltat något kar tidigare.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jepp, byter du tex ut 200 liter vatten tillsätter du 2 dl salt osv. Sedan när du lakar ur karet gör du det via vattenbytena, men då utan att tillsätta saltet.
                                Inte säkert att dina växter blir överlyckliga under den här tiden, men de kommer igen.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...