Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    Hej Inger,
    Min första åtgärd innan medicinering hade varit att byta vatten oftare. Nu vet jag inte hur mycket eller hur ofta du byter men jag hade bytt 40-50% varannan eller var tredje dag. AquaKraut kan höja immunförsvaret, slå i enligt dosering på flaskan.
    Ser du ingen bättring inom en vecka så överväg medicinering med multicura + antispott eller någon annan medicin som du föredrar.

    Har en liten fundering angående temperatur. Vilken temp. håller du? Vid 28 eller högre så är det ovanligt med vita prick.

    Hoppas det löser sig för dig.

    /Roger



    Sent from my iPad Mini using Tapatalk Pro
    Discus for life

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Ok. Och hur länge som längst i en kur?
      Jag har fått göra flera kurer med vattenbyten emellan - eftersom det står på bruksanvisningen att man skall fortsätta "tills symtomen är borta". Dessa jäkla "symtom" verkar inte bli "borta". Jag blir så jäkla frustrerad när jag har noll koll på sjukdomar.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av lofstrog
        Hej Inger,
        Min första åtgärd innan medicinering hade varit att byta vatten oftare. Nu vet jag inte hur mycket eller hur ofta du byter men jag hade bytt 40-50% varannan eller var tredje dag. AquaKraut kan höja immunförsvaret, slå i enligt dosering på flaskan.
        Ser du ingen bättring inom en vecka så överväg medicinering med multicura + antispott eller någon annan medicin som du föredrar.

        Har en liten fundering angående temperatur. Vilken temp. håller du? Vid 28 eller högre så är det ovanligt med vita prick.

        Hoppas det löser sig för dig.

        /Roger



        Sent from my iPad Mini using Tapatalk Pro
        Hejsan Roger!

        Jag har ingen aning om hur dessa jäkla prickar har kommit. Mina rutiner från dag ett (juni) i detta kar har varit VB var fjärde dag med 30% nytt. vatten. Medicin sedan ett tag är just Anti-Spot + Multicura.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          Har du märkt någon skillnad efter att du börjat medicinera?


          Sent from my iPad Mini using Tapatalk Pro
          Discus for life

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av lofstrog
            Har du märkt någon skillnad efter att du börjat medicinera?


            Sent from my iPad Mini using Tapatalk Pro
            Lite, men inte mycket - om det nu kan vara till någon hjälp.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              I så fall så kan du nog utgå ifrån att medicinen inte biter. Har man vita prick och medicinerar mot detta brukar man märka effekt av medicinen direkt.

              Testa att byta mer vatten och oftare under någon vecka är mitt råd och att höja tempen till 30 grader om du inte ligger där redan.


              Sent from my iPad Mini using Tapatalk Pro
              Discus for life

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Mats, vad du lägger ner en massa tid - tack .
                Jag har inte alls sett något kliande av denna BT, den äter hej vilt och är precis som den alltid har varit. Men som det sägs på filmerna så har dessa parasiter olika livscyklar - som sagt, jag vet inte .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av lofstrog
                  I så fall så kan du nog utgå ifrån att medicinen inte biter. Har man vita prick och medicinerar mot detta brukar man märka effekt av medicinen direkt.

                  Testa att byta mer vatten och oftare under någon vecka är mitt råd och att höja tempen till 30 grader om du inte ligger där redan.


                  Sent from my iPad Mini using Tapatalk Pro
                  Jag har en temp på 39 grader - testade att höja till 31 i en vecka, men med noll resultat.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Ok, i den temperaturen förekommer inte vita prick.


                    Sent from my iPad Mini using Tapatalk Pro
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Halleluliamoment som jag har väntat - vad skådar jag just nu i "sesskaret", en hel hop med sessminisar . Jag glömmer vita prickar för ett tag nu i alla fall.

                      Mats du "sesskompis" hoppas du läser det här i kväll/natt .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Halleluliamoment som jag har väntat - vad skådar jag just nu i "sesskaret", en hel hop med sessminisar . Jag glömmer vita prickar för ett tag nu i alla fall.

                        Mats du "sesskompis" hoppas du läser det här i kväll/natt .

                        //Inger
                        Så roligt!! Skit i prickarna nu och njut
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Så roligt!! Skit i prickarna nu och njut
                          Det här känns så jäkla kul, men jag har sett på deras beteende att något har varit på gång. Honan fick en lite mörkare färg för kanske en vecka sedan - fast nu dom senaste dagarna har även hanen mörknat på. Äntligen händer något .
                          Prickar glömmer jag tills i morgon när karet tänds igen.
                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Bra Inger! Det är som i Trisslottsreklamen- Plötsligt händer det!
                            Jag vet, jag har varit i en period där inget, verkligen inget hände men nu har det vänt med råge och jag bara njuter som du gör nu
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Nytagen bild på stolta föräldrar, honan med skadad stjärtfena från ett tidigare boende. Dom små "prickarna" nere till höger är små små bebisar
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Grattis Inger!
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...