Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av woodlund
    Just detta om slemsläppning vid vattenbyten snackades det om en del på diskusforumet förra veckan och precis som Matz säger ovan är det ingen fara det verkar som att det är mer vanligt på vinterhalvåret då det pratades om att kranvattnet innehåller mer syre och att det är dessa små bubblor som orsakar släppet , har själv samma problem vid mina vattenbyte och äs så är det ingen som farit illa .
    När du pratar om vita prick hade jag för mig att denna sjukdom inte var så vanlig i de temperaturer som vi håller våra diskusar i , kan det vara en parasit av något slag tror du ?
    Har själv haft det någon gång men då endast 1-2 prickar på fisken i fråga vilka i sin tur försvunnit efter just den behandling du beskrivit , dessa mediciner tar ju hand om en mängd olika sjukdomar så jag tror nog att du får bukt med detta också Inger
    Jag har också läst att vita prick är väldigt ovanligt på Diskus just på grund av temperaturen, fast vad ska det annars vara? Jag har aldrig haft det i något av mina kar under åren. Jag skall försöka ta en bild sedan .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Så här ser prickarna ut på min fina BT.
      Bifogade filer
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Å fy då!
        Ser väl ut som om det är dags att åka och köpa Protozin...

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Å fy då!
          Ser väl ut som om det är dags att åka och köpa Protozin...
          Jag kör Anti -Spot + Multicura, men är väldigt okunnig om dessa prickar tyvärr.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Ursprungligen postat av Inger H
            Så här ser prickarna ut på min fina BT.
            Jag vidhåller att jag inte tror det är vita prick. Tycker prickarna ser för stora ut och inte så distinkt avgränsade som de ska se ut. Varje gång jag behandlat med antispot mot flagellater har några av Diskusarna etablerat små vita prickar eller minifinnar efteråt. Jag tror behandlingen slår ut en del bra bakterier som gör Diskusarna mottagliga för denna reaktion/infektion/svamp eller vad det nu är.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Jag vidhåller att jag inte tror det är vita prick. Tycker prickarna ser för stora ut och inte så distinkt avgränsade som de ska se ut. Varje gång jag behandlat med antispot mot flagellater har några av Diskusarna etablerat små vita prickar eller minifinnar efteråt. Jag tror behandlingen slår ut en del bra bakterier som gör Diskusarna mottagliga för denna reaktion/infektion/svamp eller vad det nu är.
              Jo, men det ser ju ut som någon sorts svamp, och då borde väl Protozin hjälpa?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Jag vidhåller att jag inte tror det är vita prick. Tycker prickarna ser för stora ut och inte så distinkt avgränsade som de ska se ut. Varje gång jag behandlat med antispot mot flagellater har några av Diskusarna etablerat små vita prickar eller minifinnar efteråt. Jag tror behandlingen slår ut en del bra bakterier som gör Diskusarna mottagliga för denna reaktion/infektion/svamp eller vad det nu är.
                Jag kände idag, att jag kanske skulle skita i allt vad medicinering heter och köra ett stort vattenbyte bara. Sen en massa funderingar på vad som har gått snett och varför just denna Diskus ser ut som den gör??? Johnny, jag tror egentligen innerst inne, att det inte är vitapricken - då skulle väl alla ha blivit smittade i så fall?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Här är lite bilder på Ichthyophthirius multifiliis:


                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Här är lite bilder på Ichthyophthirius multifiliis:


                    http://www.google.com/search?q=Ichth...=1353&bih=1086
                    Jo, jag vill också ha det till något sådant, det var därför jag började gapa om Protozin...

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Jag är ju ingen expert utan gissar precis som du, Inger. Om du läser igenom www.bldiscus.com och deras diagnoser så ser du att flera sjukdomar/reaktioner kan upplevas som vita prickar. Vanligaste råden där är mer frekventa vattenbyten. Det Aqua-Kraut som du har själv har jag tillsatt som veckodos i vattnet eftersom det ska påskynda läkningen och stärka immunförsvaret hos Diskusen. Då har det hos de som drabbas minskat och till slut försvunnit.
                      Tycker det lätt blir som en medicineringsspiral hos Diskus. Man medicinerar, botar vissa symtom men diskusen verkar också bli lite känsligare av det hela. Skulle själv börja med tätare VB. Tillsätta AK och om det inte försvinner resonera som woods att det är någon svamp och behandla därefter. Har du pratat med Tony?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        När du kört med Antispot förresten hur har du doserat? Har du pytsat på var 2-3:e dag?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          När du kört med Antispot förresten hur har du doserat? Har du pytsat på var 2-3:e dag?
                          Japp, enligt dosering på flaskan.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Här är lite bilder på Ichthyophthirius multifiliis:


                            http://www.google.com/search?q=Ichth...=1353&bih=1086
                            Jag har kollat på dessa bilder jag med. Jag vet faktiskt inte alls - medicinera eller inte det är frågan. En del bilder stämmer, men en del stämmer inte alls??.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Japp, enligt dosering på flaskan.

                              //Inger
                              Ok. Och hur länge som längst i en kur?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                "VP" ser lite olika ut i olika stadier. Skulle det visa sig att det är "VP" du har fått i karet så bör du göra allt du kan för att få bort det. Kolla de här filmsnuttarna.

                                Aquatasy presents a humorous & helpful guide to treating the dreaded fish disease known as "Ich". Think you already know how to treat? Well, before you star...



                                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                                External protozoan parasites are probably the greatest deterrents to achieving maximum production and responsible for a great economic losses in aquaculture....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...