Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    Jag känner lite att man inte riktigt vågar ge några råd när man själv är ganska grön, har nu 1 års erfarenhet av akvaristiken. Men utan dessa inspirerande projekttrådar så hade jag nog inte kommit så långt som jag tycker att jag gjort..

    Jag läser allt som skrivs, men säger oftast inte så mycket -mest av blyghet av att säga något korkat :P

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Dopply
      Jag känner lite att man inte riktigt vågar ge några råd när man själv är ganska grön, har nu 1 års erfarenhet av akvaristiken. Men utan dessa inspirerande projekttrådar så hade jag nog inte kommit så långt som jag tycker att jag gjort..

      Jag läser allt som skrivs, men säger oftast inte så mycket -mest av blyghet av att säga något korkat :P
      Jag var också väldigt blyg från början, men allt eftersom akvarieintresset blev kvar så hungrade jag efter mer kunskap från dom som hade varit med ett tag. Så blygheten försvann efter ett tag, och jag postade kilovis med "korkade" frågor .
      Det finns inga korkade frågor Dopply, dessa "korkade" leder bara till mer kunskap - bara så du vet .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        Ursprungligen postat av Inger H
        Jag var också väldigt blyg från början, men allt eftersom akvarieintresset blev kvar så hungrade jag efter mer kunskap från dom som hade varit med ett tag. Så blygheten försvann efter ett tag, och jag postade kilovis med "korkade" frågor .
        Det finns inga korkade frågor Dopply, dessa "korkade" leder bara till mer kunskap - bara så du vet .

        //Inger
        Jo, jag vet ju egentligen det.

        Är väl lite dött i min projekttråd också, men jag är nog inte riktigt integrerad i detta community ännu. Fast det är väl lika mycket en Bilddagbok, det är roligt att titta tillbaka lite då och då och se hur illa det såg ut från början

        Kan ju erkänna att detta är det enda forum jag följer aktivt.. Man kan sitta å stirra in i skärmen och bara klicka uppdatera i timmar när man inte har något speciellt för sig, och bara hoppas att någon har skrivit i någon tråd! :P

        Det är många som varit på besök under dagen av diverse släktingar och annat löst folk, och i princip alla har kommenterat akvariumet -vilket känns roligt. Ingen av dem är ju akvarister dock, men ändå uppskattat med en liten egoboost.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag håller med Inger här! Vi är alla i olika stadier av akvariehållandet, och inga frågor är korkade. Det tillhör också detta forums charm, att det inte är specieliserat på något specifikt - utan alla är välkomna, att skapa trådar, att fråga, att svara, att visa sina kar och dela med sig av erfarenhet och nyfikenhet inför det man inte riktigt har koll på.
          Jag själv är totalt novis på t.ex. gödning av olika former, bland mycket annat - och det blir såklart på det viset att man inte skriver något när det handlar om sådant, utan enbart läser och suger åt sig det man är intresserad av.

          Så fortsätt nu alla att "networka" - då blir det bara ännu bättre!

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            För min del kommer jag inte med så många råd då varje akvarium är unikt. Det finns inte två lika även om de står bredvid varandra med i stort sett lika innehåll. Min metod vid algangrepp, som oftast kommer vis uppstart, är först och främst tålamod. Sist jag startade om mitt 540l fick jag tråd- och prickalger. Efter närmare ett halvår så försvann de av sig själva. Vid andra problem får man rannsaka sig själv och se vad man förändrat som lan vara orsaken, och oftast är det. Det är svårt att lösa andras problem då man sällan har hela bilden.
            God jul!
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Inger, Anders visade mig idag sådana discusar, fina discusar du har
              när man har varit och kikat hos Kaj och Jörgen då känns inte discusar så långt borta, måste bara nån gång köpa större kar
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Inger, Anders visade mig idag sådana discusar, fina discusar du har
                när man har varit och kikat hos Kaj och Jörgen då känns inte discusar så långt borta, måste bara nån gång köpa större kar
                Japp dom är fina - fast det känns "depp" just nu, eftersom två av dom har fått vitaprick - det är i alla fall vad jag själv har kommit fram till.
                Jag förstår bara inte vad dom har fått det ifrån. Inga nya fiskar, eller växter och inget som helst bökande i karet av mig- utan samma rutiner, som jag har haft sen i juni. Jag har just medicinerat kur nr. 3 med Anti-Spot + Multicura - kanske helt fel medicin - men en gör så gott en kan .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  ok.. då förstår jag att det är lite depp, har ju precis haft det själv i mitt kar.. jag körde med protozin och efter andra kuren så släppte det. Håller tummetottarna för dig!
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    När jag körde med Antispot mot flagellater så fick några små vita fläckar efteråt. Lite som vitaprick men större. Körde då med Aqua-Kraut enligt vattendoseringen och VB var 3:e dag. Efter en dryg vecka så försvann prickarna. Är det lite större fläckar du har?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      När jag körde med Antispot mot flagellater så fick några små vita fläckar efteråt. Lite som vitaprick men större. Körde då med Aqua-Kraut enligt vattendoseringen och VB var 3:e dag. Efter en dryg vecka så försvann prickarna. Är det lite större fläckar du har?
                      Lite större prickar på min favorit BT, samt små prickar på en av Cobolterna. Har även noterat, att just dessa två släpper slemhud vid VB. Så då blir jag osäker på, om det är just vattenbyten som gör att dessa två får prickar. Jag vet faktiskt varken ut eller in - kanske jag medicinerar i onödan, har aldrig sett detta på Diskusar jag har haft förut.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Discusar släpper slem vid vattenbyten - ingen fara med det!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Discusar släpper slem vid vattenbyten - ingen fara med det!
                          Ok. Helt plötsligt kan jag inte lägga till några smileys - dom är puts veck för mig ???

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Ok. Helt plötsligt kan jag inte lägga till några smileys - dom är puts veck för mig ???

                            //Inger
                            Det gör inget!
                            Kolla Johnnys senaste Discusfilm - där kan du se att flera av Discusarna "fäller av" stora slemsjok - vilket de brukar göra vid vattenbyten. Som sagt, ingen fara!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det gör inget!
                              Kolla Johnnys senaste Discusfilm - där kan du se att flera av Discusarna "fäller av" stora slemsjok - vilket de brukar göra vid vattenbyten. Som sagt, ingen fara!
                              Japp, jag såg också det :-)

                              /Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • woodlund
                                • December 2011
                                • 666

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Japp, jag såg också det :-)

                                /Inger
                                Just detta om slemsläppning vid vattenbyten snackades det om en del på diskusforumet förra veckan och precis som Matz säger ovan är det ingen fara det verkar som att det är mer vanligt på vinterhalvåret då det pratades om att kranvattnet innehåller mer syre och att det är dessa små bubblor som orsakar släppet , har själv samma problem vid mina vattenbyte och äs så är det ingen som farit illa .
                                När du pratar om vita prick hade jag för mig att denna sjukdom inte var så vanlig i de temperaturer som vi håller våra diskusar i , kan det vara en parasit av något slag tror du ?
                                Har själv haft det någon gång men då endast 1-2 prickar på fisken i fråga vilka i sin tur försvunnit efter just den behandling du beskrivit , dessa mediciner tar ju hand om en mängd olika sjukdomar så jag tror nog att du får bukt med detta också Inger
                                1900Liter Diskusvatten


                                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...