Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Först villa jag säga God Jul och Gott Nytt År på dig själv Inger.
    Det där med respons är lite tveeggat egentligen. Många gånger så känns det ju som att man sitter och pratar för sig själv i ett rum när man skriver. När karen kommer in i en lunk så hamnar ju tråden i samma lunk på något sätt. Det blir mer som om man lägger sin akvariedagbok på nätet egentligen.
    Sedan kan du ju se på hur många gånger folk läser tråden. Din tråd är ju öppnad 97395 gånger. Jag kanske tycker att det är en slags respons att folk läser vad du skriver? Men vill man ha svar och inget får, ja då blir det ju lite långtråkigt i längden.
    Jadå, jag har sett att många läser min tråd, men tråden handlar ju inte om bara positiva saker, som händer i ens kar. Helt plötsligt kan det dyka upp något negativt, som händer - kanske enkla saker för vissa, men inte för mig. Då ställer jag en fråga om om detta "enkla" i tråden, men icke ett endaste svar. Det känns inget vidare då att ens skriva om det som är kul - så då blir det liksom lite långtråkigt och ointressant att fortsätta...

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      Åh, vad jag önskar att jag kunde mer om akvaristik, så jag kunde bistå med mer råd istället för bara glada tillrop och enstaka frågor.

      Önskar dig en god jul och gott nytt år, Inger!

      Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        Att jag inte skrivit.... Gör som "Bluewing" säger... Kokande vatten dödar algerna... Hade min Btn täckt av detta... Tömde ner så mycket jag vägade och sedan hällde jag kokande vatten över bakgrunden och vips 3 dagar senare så va den helt ren!
        God jul & gott nytt år!

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          God jul och gott nytt år Inger och lilla "tomtehunden"!
          Hoppas du får ordning på algerna, och berätta gärna hur du gick tillväga för att få bukt med dom.
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Vad synd att du känner så Inger. Men på ett sätt förstår jag dig.
            Jag känner igen det där med att det inte är så lätt att få svar i sin tråd när man ställer frågor.
            Men kan jag svara så gör jag det, men det är ju inte alltid som man har svaret på frågorna och då är jag istället tyst. Tror att alla andra tänker så också.

            Jag tycker om att läsa din tråd så jag hoppas att du fortsätter med dina uppdateringar här framöver.
            Ta en paus härifrån och fira jul och nyår så kanske det känns roligt igen sen. Jag hoppas på det iaf

            Så ha en God Jul och ett Gott Nytt År

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Jag känner igen det där med att det inte är så lätt att få svar i sin tråd när man ställer frågor.
              Nä, och det är därför som jag alltid besudlar andras trådar med mina frågor och min okunskap!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Inger!
                Jag känner igen det där lilla "vacuumet" som ibland uppstår i våra trådar. Min egen "lilla korta" () stugtråd dör ju också av med jämna mellanrum, och är nuförtiden mer eller mindre helt meningslös.
                Gör som jag; Ta en paus från forumet, så blir det (som Jesper säger) roligare senare!

                Jag tittar alltid in i din tråd när jag besöker forumet - och kan jag svara på något så gör jag det mer än gärna! Nu på senare tid har det varit lite sånadäringa alg-, växt- och göd-frågor, och det finns många kunniga här som kan och vet om dessa saker bättre än jag - så jag håller därför tyst när det blir frågor på sådant.

                Ha nu en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Det där vakuumet som kan drabba både en själv och ens tråd tycker jag själv ofta kommer när jag själv inte riktigt vet vad jag vill med karet eller längtar efter egentligen. Men det kanske bara gäller mig iofs.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ja, jag har nog hamnat i det där vacuumet (vem av er har stavat det ordet rätt ) som ni pratar om pojkar.
                    Förhoppningsvis händer snart något i mitt "sesskar" - kanske att vacuumet släpper med ett pyyys då

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Tror Mats stavade rätt och jag tabbade mig nog. Ja det är lite underligt det där med våra akvarier. Vi sliter ju som 17 för att få allt så felfritt, harmoniskt och lättskött. När vi väl börjar komma dit så blir vi vilsna och vet inte vad vi ska göra med vårt engagemang. Vi är ju så intresserade och så går karen i en lunk och inget händer. Då vill vi dela med oss av den där lunken och får samma respons som av fisken m a o inte så mycket. Kan ju se på Mats stenkar med sessor där han verkligen jobbat hårt med att få oss andra förstå och se de där små stämnings-skiftena han själv ser i karet. Kan nästan se känslan av frustration ibland när han märker att han får ännu ett svar typ: Vilken fin film.... så fint de simmar etc. Tror det där med harmoniska kar måste upplevas på plats så att stämningen i karet "besmittar" den som tittar på det. Duktiga akvarister får ju ofta sköna lunk-akvarier. Se t.ex. på dina, Pias, Moving Waves, Hannesc m.fl. m.fl. härliga burkar. Vad ska man säga om burken när den fungerar och får ett eget liv? Men släpper man ner parasiter eller de börjar dö eller slåss. Då händer det grejer att skriva om.
                      Men vad ska man skriva om när inget händer då? Jag själv löser det ju med att tänka högt, men alla trivs ju inte med att svamla runt som jag gör. För egen del njuter jag av era lunk-akvarier och saknar när Mats slutar skicka in nya filmer på sina sessor och du slutar fota dina kar. Tror att när det blir en lunk så tystnar betraktaren och njuter. Då blir det mindre respons också.
                      Senast redigerad av Bluewing; 21 December 2013, 14:14.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Japp, Johnny! Där sa du det!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          ...Ja vaccumet kan komma men då kan man göra som jag och bygga ett diy droppfilter eller ett litet överrinningsnano och ställa på fönsterbrädan eller nåt annat tok
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tror Mats stavade rätt och jag tabbade mig nog. Ja det är lite underligt det där med våra akvarier. Vi sliter ju som 17 för att få allt så felfritt, harmoniskt och lättskött. När vi väl börjar komma dit så blir vi vilsna och vet inte vad vi ska göra med vårt engagemang. Vi är ju så intresserade och så går karen i en lunk och inget händer. Då vill vi dela med oss av den där lunken och får samma respons som av fisken m a o inte så mycket. Kan ju se på Mats stenkar med sessor där han verkligen jobbat hårt med att få oss andra förstå och se de där små stämnings-skiftena han själv ser i karet. Kan nästan se känslan av frustration ibland när han märker att han får ännu ett svar typ: Vilken fin film.... så fint de simmar etc. Tror det där med harmoniska kar måste upplevas på plats så att stämningen i karet "besmittar" den som tittar på det. Duktiga akvarister får ju ofta sköna lunk-akvarier. Se t.ex. på dina, Pias, Moving Waves, Hannesc m.fl. m.fl. härliga burkar. Vad ska man säga om burken när den fungerar och får ett eget liv? Men släpper man ner parasiter eller de börjar dö eller slåss. Då händer det grejer att skriva om.
                            Men vad ska man skriva om när inget händer då? Jag själv löser det ju med att tänka högt, men alla trivs ju inte med att svamla runt som jag gör. För egen del njuter jag av era lunk-akvarier och saknar när Mats slutar skicka in nya filmer på sina sessor och du slutar fota dina kar. Tror att när det blir en lunk så tystnar betraktaren och njuter. Då blir det mindre respons också.
                            Lite av en psykolog är du Johnny, varför har inte jag tänkt i dom banorna som du beskriver. Mitt i prick med andra ord - du är klok du .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              Du har helt rätt, Johnny. Och stava till vakuum kan du också.

                              Visst är det så att man tappar styrfart i hobbyn ibland och då blir man gärna lite håglös. När allt går sin gilla gång här hemma och hustrun tycker att "nu är det väl fint?" vill jag alltid göra om något eller skaffa ny fisk eller öht få saker att hända. Bara mata och titta är visst inte min grej.

                              Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Japps, vakuum stavas med "k" på svenska och med "c" på engelska... Så, jag stavade fel - är lite anglifierad, so to speak.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...