Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag har ju själv haft Claddo i Diskuskaret som jag tills nyligen tyckte var snyggt (trodde det var en annan alg). Även om det nu är bökigt att få bort så är det bara att hålla efter det. Skulle du välja att börja med EC i det karet ett tag och tillsätter det under ytan direkt mot några tofsar i karet via en spruta så tvärdör dessa tofsar eftersom. Så fick jag bort det mesta i mitt 180 t.ex. Det räcker ju med en spor så har man det i karet. Så det är nog bara att acceptera att det är lätt att få i karet.
    EC eller inte, jag har väl inget annat val antar jag. Men att spruta direkt på algerna går inte, eftersom jag inte kommer åt. Det är gott om dom här tussarna ska du veta. Jag trodde att det var claddo jag hade i ena räkkaret, men så var det inte.
    Det tar väldigt emot att tillsätta EC i Diskuskaret om jag ska vara ärlig - men gör jag inte det så kommer väl claddon att ta över hela karet till slut.
    Tack Johnny för svar

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Varsågod. Alternativet till EC koncentrerat mot den är kokhett vatten med samma teknik eller vätesuperoxid i vattnet. Kommer inte ihåg hur dosen skulle vara. Men vätesuperoxid smälter Claddon. Sedan finns alternativet att vänta och se. Claddo kan ibland backa och försvinna.
      Det är också en ganska vacker alg när den tar fart
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Varsågod. Alternativet till EC koncentrerat mot den är kokhett vatten med samma teknik eller vätesuperoxid i vattnet. Kommer inte ihåg hur dosen skulle vara. Men vätesuperoxid smälter Claddon. Sedan finns alternativet att vänta och se. Claddo kan ibland backa och försvinna.
        Det är också en ganska vacker alg när den tar fart
        Jag väljer alternativet vänta och se. Tänker icke använda vätesuperoxid!!! "Trollkaret" är tebaks med lite nymodigheter

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag väljer alternativet vänta och se. Tänker icke använda vätesuperoxid!!! "Trollkaret" är tebaks med lite nymodigheter

          //Inger
          Varför inte väteperoxid? Det känns ju i min värld som det bästa alternativet i ett stort kar.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av HWH
            Varför inte väteperoxid? Det känns ju i min värld som det bästa alternativet i ett stort kar.
            Jag känner inte till någon som har använt det i sina kar, därför mitt svar . Så då kommer min motfråga, varför används inte väteperoxid i stället för EC, som dom flesta brukar använda mot claddo om det är ett bättre/skonsammare alternativ?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Vet inte om det är lika verksamt. Men borde vara billigare.



              Sent from my iPhone using Tapatalk
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ett förslag inger: läs igenom min tidigare tråd Cladophora tips? Där står det mesta om vad som fungerar hyggligt och inte. Men jag tror ändå på det där att man får ge sig för naturens krafter. Kan man inte utrota en alg är det ändå lugnare för hjärna och hjärta att försonas med att den finns där i karet. Tror detta kommer att bli ett allt vanligare problem i våra akvarier. Så jag ser den mer som vanliga men jobbiga tofsalger faktiskt. Vill inte få massa negativa vibbar när jag ser på mina kar. EC som jag nämnde tidigare funkar bara på större tofsar som outspädd i spruta eller slang och kan tycka att det bromsar återbildningen en aning. Men egentligen så är det enklare att ge sig och hålla efter det så gott man kan.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ett förslag inger: läs igenom min tidigare tråd Cladophora tips? Där står det mesta om vad som fungerar hyggligt och inte. Men jag tror ändå på det där att man får ge sig för naturens krafter. Kan man inte utrota en alg är det ändå lugnare för hjärna och hjärta att försonas med att den finns där i karet. Tror detta kommer att bli ett allt vanligare problem i våra akvarier. Så jag ser den mer som vanliga men jobbiga tofsalger faktiskt. Vill inte få massa negativa vibbar när jag ser på mina kar. EC som jag nämnde tidigare funkar bara på större tofsar som outspädd i spruta eller slang och kan tycka att det bromsar återbildningen en aning. Men egentligen så är det enklare att ge sig och hålla efter det så gott man kan.
                  Nu har jag läst igenom tråden, jag var ju där och skrev jag med. Några verkade ha stora problem med claddon, den verkade ju ta över hela karet - växter, substrat, rötter och bakgrund. Jag får se vad som händer.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Så här ser det ut i "våran" skog i Medelpad just nu - ingen snö, igår spöregnade det likaså dag. Man kan ju fråga sig vart någonstans våran fina natur är på väg. Förra året vid den här tiden hade vi en meter snö, som det skall vara vid den här tiden på året här uppe. Jag saknar dig du "vinterland"!

                    Känner att det är dags att göra en paus i tråden nu. Dålig uppdatering från mig, samt ingen respons alls när jag ställer frågor.

                    //Inger
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      god jul o gott nytt år !


                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ingen respons?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Ingen respons?
                          Johnny från dig får jag alltid respons, vad det än gäller . Känner bara (som så många gånger förr) - fast jag inte smakat något "gott i glaset" än, att jag inte har något alls att tillföra tråden just nu. Händer något nytt i något av mina kar, så självklart berättar jag om det...kanske.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Först villa jag säga God Jul och Gott Nytt År på dig själv Inger.
                            Det där med respons är lite tveeggat egentligen. Många gånger så känns det ju som att man sitter och pratar för sig själv i ett rum när man skriver. När karen kommer in i en lunk så hamnar ju tråden i samma lunk på något sätt. Det blir mer som om man lägger sin akvariedagbok på nätet egentligen.
                            Sedan kan du ju se på hur många gånger folk läser tråden. Din tråd är ju öppnad 97395 gånger. Jag kanske tycker att det är en slags respons att folk läser vad du skriver? Men vill man ha svar och inget får, ja då blir det ju lite långtråkigt i längden.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              En riktig god jul och ett gott nytt år till dig och de dina Inger.
                              Det finns nog många som läser, och har stor behållning av, din tråd utan att skriva så ofta eller alls.


                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                god jul o gott nytt år !


                                God Jul och Gott Nytt År!
                                önskar jag dig Inger, hoppas det blir många fina klappar!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...