Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Phuuuu, jag är helt slut efter femton timmars strömavbrott. Såklart kom det när vi hade somnat i går kväll. Jag stängde av alla filter i morse, panikkänslorna kom smått krypande i väntan på strömmen. Vid 11-tiden kom den tillbaka. Jag har gjort rent alla filter och bytt vatten i alla kar - rätt eller fel vet jag inte - det visar sig. Jag kan inte göra något mer, bara vandra som en osalig ande mellan karen och kolla på fiskarna dom närmaste timmarna.
    Alla Diskusar är mörka, men det kanske beror på att värmen i karet dippade till 26 grader, jag vill i alla fall tro det.
    Jag är glad, att jag bor där jag bor - här uppe finns gott om berg, som stoppar i alla fall lite av en sån här storm.
    Johnny visst, vi tillhörde dessa 10000 . Fredag den 13:e är idag det!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      hett tips.. köp en http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A...-500-W/36-4439

      Och när det är avbrott så koppla in ett bilbatteri, så kan pumparna fortfarande gå!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Dopply
        hett tips.. köp en http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A...-500-W/36-4439

        Och när det är avbrott så koppla in ett bilbatteri, så kan pumparna fortfarande gå!
        Det där heta tipset har vi pratat om lite då och då - samtidigt så tror man liksom inte att en sån här vedervärdig storm ska drabba oss här uppe i norr. Det är bara att inse, att vi också är med på kartan.
        Så ett bilbatteri skall inköpas omgående (så då blir det nog ingen fler storm hos oss) .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Ursprungligen postat av Inger H
          Det där heta tipset har vi pratat om lite då och då - samtidigt så tror man liksom inte att en sån här vedervärdig storm ska drabba oss här uppe i norr. Det är bara att inse, att vi också är med på kartan.
          Så ett bilbatteri skall inköpas omgående (så då blir det nog ingen fler storm hos oss) .

          //Inger
          Det är nog ett bra sätt att slippa stormar - att köpa ett batteri!
          Nervigt med så långa strömavbrott, men skönt att allt verkar ha gått bra!
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Det finns också möjlighet att köpa en lösning som gör att strömförbrukaren automatiskt går över till batteridrift (via omvandlaren) så fort nätspänningen försvinner för att sedan automatiskt gå tillbaka till nätspänningen så fort strömavbrottet är över, har skissat på något liknande i sommarstugan men ännu inte fått det till att bli
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Tack för att ni bryr er .

              KJE, det där låter invecklat - får nog visa sambon det du har skrivit .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Dopply
                • December 2012
                • 485

                Det är en UPS som KJE pratar om, lite dyrare men bekvämt. http://www.dustinhome.se/product/501...-ups-cs-350va/ typ en sån här.

                Kanske inte direkt dyrare så Batterikostnad tillkommer med en växelriktare.. Fast drifttiden blir mycket längre med ett bilbatteri.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Upptäckte just dessa alger, som sitter som små tussar på bakgrunden och en del rötter. Jag brukar bara ha ett lysrör tänt i det här karet, så jag har inte upptäckt dom förut - självklart är det Diskuskaret.
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Nu när jag har intervjuat både Bluewing och Einarsson så tänkte jag passa på att fråga dig också, Inger. Hur ofta byter du vatten åt dina Discus och hur mycket byter du varje gång? Filosoferar lite kring om jag är beredd att lägga ned den tid som krävs på mina blivande Discus så jag frågar runt lite grann
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Jag byter c:a 30% var fjärde dag, det verkar i alla fall mina Diskusar må bra av - och jag med . Det tar inte mycket tid i anspråk tycker jag. Skaffar man Diskus, så får man nog vara beredd på att offra lite mer tid än man kanske gör till andra fiskar.
                      Sen som Bluewing säger, beror det på vad för sorts filter du har. Jag har två Eheim ytterfilter, 2075 och 2217.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Jag byter c:a 30% var fjärde dag, det verkar i alla fall mina Diskusar må bra av - och jag med . Det tar inte mycket tid i anspråk tycker jag. Skaffar man Diskus, så får man nog vara beredd på att offra lite mer tid än man kanske gör till andra fiskar.
                        Sen som Bluewing säger, beror det på vad för sorts filter du har. Jag har två Eheim ytterfilter, 2075 och 2217.

                        //Inger
                        Tack för svaret! 30-50 % en gång i veckan klarar jag helt klart, men var eller varannan dag som man läser om på vissa ställen känns lite mycket

                        På filterfronten så är det dels Juwels inbyggda så kallade Jumbo-filter men med en större pump (1500 liter/timme i stället för 1000) sen har jag också ett Tetratec EX 1200 ytterfilter som i alla fall enligt kartongen ska klara femhundra liter, så tanken är att det är ungefär dubbelt mot minimum, förhoppningen är att det ska vara tillräckligt för Discus
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av KJE
                          Tack för svaret! 30-50 % en gång i veckan klarar jag helt klart, men var eller varannan dag som man läser om på vissa ställen känns lite mycket

                          På filterfronten så är det dels Juwels inbyggda så kallade Jumbo-filter men med en större pump (1500 liter/timme i stället för 1000) sen har jag också ett Tetratec EX 1200 ytterfilter som i alla fall enligt kartongen ska klara femhundra liter, så tanken är att det är ungefär dubbelt mot minimum, förhoppningen är att det ska vara tillräckligt för Discus
                          Dina filter räcker gott och väl, så kör på .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Dina filter räcker gott och väl, så kör på .

                            //Inger
                            Skönt att höra
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Upptäckte just dessa alger, som sitter som små tussar på bakgrunden och en del rötter. Jag brukar bara ha ett lysrör tänt i det här karet, så jag har inte upptäckt dom förut - självklart är det Diskuskaret.
                              Jag citerar mig själv efter att ha googlat runt att det är "claddo". Finns det någon algkunning därute, som vet hur jag får bort eländet?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                                Jag har ju själv haft Claddo i Diskuskaret som jag tills nyligen tyckte var snyggt (trodde det var en annan alg). Även om det nu är bökigt att få bort så är det bara att hålla efter det. Skulle du välja att börja med EC i det karet ett tag och tillsätter det under ytan direkt mot några tofsar i karet via en spruta så tvärdör dessa tofsar eftersom. Så fick jag bort det mesta i mitt 180 t.ex. Det räcker ju med en spor så har man det i karet. Så det är nog bara att acceptera att det är lätt att få i karet.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...