Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Låter som ett riktigt spännande triangeldrama. Läcker bild med kampen. Verkar som om de två hanarna är jämnstarka. Är de fortfarande i strid?
    Nej inte nu längre. Den "nya" hanen fick ge sig. Hanen, den rätta försvarade sitt "revir" (sin rot), sin fru och lagda ägg. Så nu står den tredje icke önskvärda bakom en rot och flämtar lite skamset - ser det ut som i alla fall .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      Jag undrar om det inte kan vara så att hanne nr2 var ute efter ett litet skrovmål men fick ge sig då det inte var så enkelt som han trodde , vi hade en Cobolt hanne som försökte sig på detta i 450 liters karet och lyckades klippa i sig ägg en gång , nästa gång lyckades han inte lika väl
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av woodlund
        Jag undrar om det inte kan vara så att hanne nr2 var ute efter ett litet skrovmål men fick ge sig då det inte var så enkelt som han trodde , vi hade en Cobolt hanne som försökte sig på detta i 450 liters karet och lyckades klippa i sig ägg en gång , nästa gång lyckades han inte lika väl
        Hane nr2 är tillbaka på samma ställe som i går kväll - han gav inte upp som jag trodde. Det kanske är så att han vill åt äggen, men jag uppfattar det inte så. Den här hannen har alltid hållit sig i närheten av paret, och vill liksom vara med att leka han också. Jag tror bestämt att han har fått en "knäpp" och tänker "nu eller aldrig" . Svartsjukedrama på högsta nivå - eller vad detta beteende nu kan betyda.
        Bild från nyss.
        Bifogade filer
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Inger H
          Hane nr2 är tillbaka på samma ställe som i går kväll - han gav inte upp som jag trodde. Det kanske är så att han vill åt äggen, men jag uppfattar det inte så. Den här hannen har alltid hållit sig i närheten av paret, och vill liksom vara med att leka han också. Jag tror bestämt att han har fått en "knäpp" och tänker "nu eller aldrig" . Svartsjukedrama på högsta nivå - eller vad detta beteende nu kan betyda.
          Bild från nyss.
          Rena såpoperan där i ditt akvarium
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av KJE
            Rena såpoperan där i ditt akvarium
            Ja det knäppa eller vad jag skall nu ska kalla det här beteendet, är att nr 2 är där och fläktar vid äggen han också. Samtidigt försöker hane nr1 att mota bort honom därifrån, men han lyckas inget vidare. Honan fortsätter med sitt fläktande och bryr sig inte alls om stridstupparna .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              Det jag undrar på är om det är knäppt eller naturligt det hela. Om beteendet är i naturen också. Har haft lite liknande kamp i mitt kar där jag upplever att hanne nummer 2 vill "hjälpa till" med fläktandet. Hanne nr 1 blir ju arg, men att honan där inte motar bort nr 2 utan beter sig som att det är helt i sin ordning. Undrar om yngelvårdandet i alla steg är så starkt så det kan duga med andras rom? Diskusar kan ju adoptera andras yngel som får beta på deras sidor. Spånar bara fritt.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det jag undrar på är om det är knäppt eller naturligt det hela. Om beteendet är i naturen också. Har haft lite liknande kamp i mitt kar där jag upplever att hanne nummer 2 vill "hjälpa till" med fläktandet. Hanne nr 1 blir ju arg, men att honan där inte motar bort nr 2 utan beter sig som att det är helt i sin ordning. Undrar om yngelvårdandet i alla steg är så starkt så det kan duga med andras rom? Diskusar kan ju adoptera andras yngel som får beta på deras sidor. Spånar bara fritt.
                Det är säkert naturligt, men jag har aldrig sett detta förut. Den här hane nr2 har "hängt" bredvid paret sen dom kom och vill vara med han också stackaren . När paret hade sina överlevande yngel så sattte sig några på hane nr2:s kropp också. Fast nu verkar det som om han vill vara med hela vägen från start.
                Det är spännande att kolla på fiskars olika beteenden

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  Det mest vanliga är nog att de försöker käka upp rommen om det inte är deras egna då det både är ett bra näringstillskott samt att det är konkurrens om födan om de skulle växa upp och bli stora , detta är nog det mest vanliga när vi pratar äggstadiet iaf .
                  Kan ju vara så att du har en hanne med medelålderskris som längtar efter egna bebisar så han tar vad han kan
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av woodlund
                    Det mest vanliga är nog att de försöker käka upp rommen om det inte är deras egna då det både är ett bra näringstillskott samt att det är konkurrens om födan om de skulle växa upp och bli stora , detta är nog det mest vanliga när vi pratar äggstadiet iaf .
                    Kan ju vara så att du har en hanne med medelålderskris som längtar efter egna bebisar så han tar vad han kan
                    Nope, denna hane nr2 försöker inte alls att käka upp rommen - tvärtom så hjälper han paret att mota bort dom som vill det...

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Snöar in lite på Mats Prinsess-iaktagelser och undrar om även icke-kolonibildande ciklider typ Diskus kan gå in i beteenden för att gemensamt stödja överlevnaden hos rom och yngel i gruppen?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Snöar in lite på Mats Prinsess-iaktagelser och undrar om även icke-kolonibildande ciklider typ Diskus kan gå in i beteenden för att gemensamt stödja överlevnaden hos rom och yngel i gruppen?
                        Det skulle vara intressant att veta om någon fler har sett detta beteende. Nu är roten tom på ägg i alla fall - dom skyldiga är "det etablerade paret". Jag vet, eftersom jag har tillbringat en del av eftermiddagen vid det här karet .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Snöar in lite på Mats Prinsess-iaktagelser och undrar om även icke-kolonibildande ciklider typ Diskus kan gå in i beteenden för att gemensamt stödja överlevnaden hos rom och yngel i gruppen?
                          Det skulle vara intressant att veta om någon fler har sett detta beteende. Nu är roten tom på ägg i alla fall - dom skyldiga är "det etablerade paret". Jag vet, eftersom jag har tillbringat en del av eftermiddagen vid det här karet .

                          Johnny, min tanke gick också till "sessbeteendet".



                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jag har letat lite efter en beskrivning som stämmer överens på det som Inger observerat hos sina Discusar, men inte hittat något.
                            Däremot fann jag denna artikel, som kan vara lite intressant att läsa:





                            Jag har inte heller själv sett någon "trepartners" familjebildning bland de Discusar jag haft - VF eller odlade. Det jag dock har kunnat observera är att par som leker och yngelvårdar samtidigt kan göra detta på ganska små revir och nära varandra utan allt för kraftiga skärmytslingar.


                            När det gäller den situation som Inger beskriver i sitt kar gäller det, tror jag, att applicera lite vad man kallar "sunt förnuft". Vi kan med säkerhet bortse från Neolamprologuskomplexet (och liknande) i Tanganyikasjön, där ett kolonibeteende är vad som utmärker reproduktion.
                            Går vi sedan över och tittar på de förhållanden Discus-cikliden lever i naturligt så ser vi hur många olika parametrar som spelar in för att denna ciklid skall reproducera sig - årstid, säsonger, vattenförhållanden i flera aspekter som rörelse, djup, temperatur o.s.v. (Kolla gärna artikeln som beskriver detta i fler exempel).


                            Hur vi än bär oss åt så skapar vi ett ganska statiskt tillstånd i våra kar - vi ordnar inte till olika säsongsbetonade varianter i vare sig vattenförhållanden eller miljö - för att göra en generell beskrivning.
                            Vi har dessutom våra Discusar i ganska snäva utrymmen och jag tror helt enkelt att om det uppstår lite "tokiga" beteenden - som i Ingers beskrivning - så handlar dessa inte om naturliga beteendemönster, utan snarare om överloppshandlingar som speglar det statiska tillstånd vi ger våra fiskar.


                            I våra kar har jag en känsla av att vissa lekbeteenden beror på att fiskarna leker på grund av att "de inte har något annat att göra".


                            Dessa tankar är inte vetenskapligt underbyggda, utan fritt funderande bara...
                            Så länge vi gör vad vi kan för våra fiskar, och att de tycks trivas, äta, leka och yngelvårda - får det vara vackert så.


                            Två filmer ni sett till leda redan - men ändå. Ett av tre lekpar i ett 540-kar.




                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 December 2013, 12:15.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                              Filmerna kan man inte se för mycket av. Utan det känns som man upptäcker nåt nytt i dem varje gång.

                              Oerhört intressant artikel om vad som försiggår i lågvatten"pölar" då Diskusarna blir ihopträngda på mindre ytor.
                              Kanske lite likt våra akvarium. Ska skriva ut den så man kan läsa den i etapper. Nu har jag bara läst vissa partier som särskilt väckte min nyfikenhet.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Tänk att någon där nere i Göteborgstrakten spenderar en massa tid för att hitta fiskbeteende, som jag här uppe i Norrland funderar över. Jag blir nästan rörd - tack goa Mats för den artikeln . Jag sparar den också, så jag kan läsa den i etapper.
                                Sen tror jag på "dina icke vetenskapliga" tankar, om att Diskusen kan bli lite "tokiga" och kanske leker för att dom inte har någon annan sysselsättning. Det känns faktiskt lite deppigt.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...