Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Tack Inger!
    Vad är det för sorts anubias du har i ditt nya kar - dom var fina med så tydliga nerver i bladen?
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av heba
      Tack Inger!
      Vad är det för sorts anubias du har i ditt nya kar - dom var fina med så tydliga nerver i bladen?
      Den heter Micro anubias - nejdå, jag skojar bara . Har ingen aning om vad för sorts anubias det är, växtnamn är inte precis min starka sida.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Ursprungligen postat av Inger H
        Den heter Micro anubias - nejdå, jag skojar bara . Har ingen aning om vad för sorts anubias det är, växtnamn är inte precis min starka sida.

        //Inger
        Den var bra, då skall jag kolla i min butik
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jag satt och såg på Johan Falk igår kväll, samtidigt började det att hända grejor i "sesskaret". Jag fick se det som Mats har beskrivit. En av "sessorna" blev hårt åtgången av den ena av dom tre - som jag tror är en hona. Efter en ganska så lång stund började även den större (hanen) att jaga och "gå på" den här stackaren. Dom tryckte upp henne mot ena kortsidan i karet, hon hade inte en chans att komma undan. Jag plockade naturligtvis upp henne och gjorde pinan kort . Det här är ju ett fullt naturligt beteende, men inte kul att kolla på.
          Det ska bli kul att följa vad som händer framöver - eftersom jag tror att dom två som nu är kvar är en hona och en hane. Fast jag kan ju ha fel förstås, det har hänt förr .
          Några bilder från tidigt i morse.
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Ursprungligen postat av Inger H
            En av "sessorna" blev hårt åtgången av den ena av dom tre - som jag tror är en hona. Efter en ganska så lång stund började även den större (hanen) att jaga och "gå på" den här stackaren. Dom tryckte upp henne mot ena kortsidan i karet, hon hade inte en chans att komma undan. Jag plockade naturligtvis upp henne och gjorde pinan kort . Det här är ju ett fullt naturligt beteende, men inte kul att kolla på.
            Tråkigt, men säkert klokt. Fanns det ingen du kunde lämna bort henne till? Fina fiskar, hur som helst.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Aha, det är alltså två kvar nu! Bra, för om vi har lite flyt nu så är det, som du säger, en hona och en hane.
              Det intressanta är hur dessa två kvarvarande beter sig sinsemellan.
              Om du kan studera dessa under någon halvtimme och liksom berätta hur de "går ihop" så kan man nog säga - beroende på hur de uppför sig - om det ser lovande ut eller ej. Jag tror att det kan vara ett par, för har de gemensamt skuffat ut en individ så verkar en gräns, revir eller utstakning av ett område som ganska säkra förberedelser för parbildning.

              Om det är ett par så är förutsättningarna särdeles goda för ett mycket intressant kar framledes. Under tid kommer en alldeles hänförande koloni att växa upp - och denna kommer att vara både vacker att titta på, som spännande att studera. Good luck med detta kar nu, Inger!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Knax
                Tråkigt, men säkert klokt. Fanns det ingen du kunde lämna bort henne till? Fina fiskar, hur som helst.
                Tyvärr så blev hon så pass skadad att hon vände buken upp.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Aha, det är alltså två kvar nu! Bra, för om vi har lite flyt nu så är det, som du säger, en hona och en hane.
                  Det intressanta är hur dessa två kvarvarande beter sig sinsemellan.
                  Om du kan studera dessa under någon halvtimme och liksom berätta hur de "går ihop" så kan man nog säga - beroende på hur de uppför sig - om det ser lovande ut eller ej. Jag tror att det kan vara ett par, för har de gemensamt skuffat ut en individ så verkar en gräns, revir eller utstakning av ett område som ganska säkra förberedelser för parbildning.

                  Om det är ett par så är förutsättningarna särdeles goda för ett mycket intressant kar framledes. Under tid kommer en alldeles hänförande koloni att växa upp - och denna kommer att vara både vacker att titta på, som spännande att studera. Good luck med detta kar nu, Inger!
                  Halloj Mats!
                  Om dessa två nu är ett par, hur beter dom sig vid eventuell lek och äggläggning? Är dom som dom flesta andra ciklider, att honan försvinner helt några dagar? Inte möjligen har du en film på prinsesslek ...också.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Tyvärr så blev hon så pass skadad att hon vände buken upp.
                    Oj, ja då förstår jag... Tråkigt, men hoppas som sagt att du får ihop ett par nu av dem som är kvar.
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Knax
                      Oj, ja då förstår jag... Tråkigt, men hoppas som sagt att du får ihop ett par nu av dem som är kvar.
                      Det hoppas jag med .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Halloj Mats!
                        Om dessa två nu är ett par, hur beter dom sig vid eventuell lek och äggläggning? Är dom som dom flesta andra ciklider, att honan försvinner helt några dagar? Inte möjligen har du en film på prinsesslek ...också.
                        //Inger
                        Det roliga med dessa ciklider är att man knappt upptäcker att de har lekt - plötsligt simmar det omkring en massa yngel...
                        Har man lite tränade ögon kan man dock märka att en av parterna väldigt ofta uppsöker samma ställe (lekplatsen) och det blir ett ganska frekvent "åkande" in och ut bland stenarna.

                        Jag har ingen bra film på lekbeteende fråp mitt nuvarande kar, men dock en film från en av kuberna (som Pia har nu) där det under ett kort tag gick ett par N. gracilis. Dessa gav jag sedan bort - då jag var tvungen att "stänga av stugan".


                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Dom beter sig som apisarna ungefär - något brutalare kanske . Då vet jag när det är dags, om det nu inte går åt pipan och det är samma kön på dom. Visste väl att du skulle ha en film någonstans, tack .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Dom beter sig som apisarna ungefär - något brutalare kanske . Då vet jag när det är dags, om det nu inte går åt pipan och det är samma kön på dom. Visste väl att du skulle ha en film någonstans, tack .
                            //Inger
                            Faktum är att det beteende man kan se på just denna filmen - alltså att de spänner upp sig inför varandra - faktiskt kan ske mellan fiskar av samma kön. Om det är två fiskar av samma kön brukar det dock oftast bli en fajt och att den ena jagar bort den andra.
                            Om dina två är hos varandra ofta och uppvisar ett "vänligt" beteende mot varandra, kanske åker tillsammans in bland stenarna, möter varandra med små buffande på varandra o.s.v. så är sannolikheten stor att det är ett par i vardande.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Faktum är att det beteende man kan se på just denna filmen - alltså att de spänner upp sig inför varandra - faktiskt kan ske mellan fiskar av samma kön. Om det är två fiskar av samma kön brukar det dock oftast bli en fajt och att den ena jagar bort den andra.
                              Om dina två är hos varandra ofta och uppvisar ett "vänligt" beteende mot varandra, kanske åker tillsammans in bland stenarna, möter varandra med små buffande på varandra o.s.v. så är sannolikheten stor att det är ett par i vardande.
                              Just det där med att dom håller på att "buffa" vänligt har jag lagt märke till. Det skall bli spännande att se vad som händer .
                              Fortsättning följer...

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Inger!
                                Nu skall jag inte trasa sönder din tråd med en massa onödigt filmtjafs!
                                Jag vill bara säga att det ändå - trots dåliga uppkopplingar (jag själv är i klorna hos de värdelösa Tele2, du vet dom med det där jävla amerikanska fåret som inte har lärt sig svenska ännu, en amerikansk fårskalle som tror att amerikanska värderingar ligger på plussidan... NOT!) så går det att lägga upp en film ändå!


                                Man "får" bara ha lite tålamod!


                                OK, Inger - hear me out (till skillnad mot Tele2:s äckliga amerikanska får - som jag skulle kunna slakta utan misskund - kan jag åtminstone två språk flytande). Jag gjorde såhär:


                                Tog filmkameran och filmade ungefär 15 minuter digital film. Förde över filen till datorn - gjorde sedan de mest rudimentära (kan man se om man kollar filmen nedan helt igenom) klipp, ner till ungefär 6 minuter, och liksom sparade det som jag ville visa. Filmen är bara ett exempel på hur man kan göra - på ett väldigt enkelt sätt.


                                Med en (enligt fårets utsago) snabb lina - 4G - tog det mer än fem timmar att ladda upp denna korta snutt på YT. Fullständig skandal om du frågar mig - men jag vill bara visa att man ibland måste ha lite tålamod med detta att ladda upp filmer.
                                Inger, trots att det blir lång väntan på YT ibland - ladda upp lite filmer på dina prinsessor ändå. Jag vill se hur de interagerar med varandra!
                                OK, Honey, with sugar on top, please?

                                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                                Kommentar

                                Arbetssätt...