Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Helt rätt Heba egentligen. Så med den definitionen har jag Diskus i ett Nano.
    Jag "läser" dig lite nu Johnny - jag anar viltfångad Diskus inom en snar framtid. Rätta mig om jag "läser" dig helt fel .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      I det där med trådslös uppkoppling, är detnågon som gått igenom med dig att man kan ha ett "tak" inbyggt i abonnemanget som stryper farten efter ett tag?
      Puh - blir helt snurrig av all "okunskap" inom detta med datorer m. m. Nu får det vara som det är, det har ju funkat i massor av år - utom det här med YT och uppladdning av filmer förstås .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

        Inte i om snar framtid tyvärr. Grejen är att jag är totalt förälskad i diskus trots att det ju inte är en helt enkel fisk, för att uttrycka det milt.
        Men den är så himla belönande. För en person som jag som behöver bli sedd hela tiden är det julafton med 20 Diskusögon som entusiastiskt möter min blick.
        Men jag har förstått mellan raderna från Mats och andra att de vilda diskusarna har lite annat psyke. De är på sitt sätt lättare än de odlade. Kanske kinkigare än de odlade på andra sätt. Så jag inser att detta måste jag uppleva live förr eller senare. Men nu har jag varken pengar eller partner-stöd för projektet. Men efter min drömmen om... tråd så har jag insett att det är befriande att starta en dröm innan den kan bli förverkligad. Så. Det kan dröja år. Eftersom ajg tänkte mig bli minst 96 och ha diskus till dess så har jag ju gott om tid att utveckla denna dröm.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

          Ursprungligen postat av Inger H
          Puh - blir helt snurrig av all "okunskap" inom detta med datorer m. m. Nu får det vara som det är, det har ju funkat i massor av år - utom det här med YT och uppladdning av filmer förstås .

          //Inger
          Det är det att filmerna tar mycket utrymme på internet då kan man ha ett abonnemang som plötsligt "stryper" farten så det blir snigel deluxe plötsligt. Prata med din leverantör av ditt mobila bredband hur många "megabitt" du kan motta/sända på en månad i full fart. Jag tror ditt problem ligger mest där. Inte att du är oteknisk, kära Inger Man kan då välja att öka "potten" av dessa "megabitt" för en ibland billig penning och då går det plötsligt snabbt hela månaden
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Det är det att filmerna tar mycket utrymme på internet då kan man ha ett abonnemang som plötsligt "stryper" farten så det blir snigel deluxe plötsligt. Prata med din leverantör av ditt mobila bredband hur många "megabitt" du kan motta/sända på en månad i full fart. Jag tror ditt problem ligger mest där. Inte att du är oteknisk, kära Inger Man kan då välja att öka "potten" av dessa "megabitt" för en ibland billig penning och då går det plötsligt snabbt hela månaden
            Okey...tills vidare .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Inte i om snar framtid tyvärr. Grejen är att jag är totalt förälskad i diskus trots att det ju inte är en helt enkel fisk, för att uttrycka det milt.
              Men den är så himla belönande. För en person som jag som behöver bli sedd hela tiden är det julafton med 20 Diskusögon som entusiastiskt möter min blick.
              Men jag har förstått mellan raderna från Mats och andra att de vilda diskusarna har lite annat psyke. De är på sitt sätt lättare än de odlade. Kanske kinkigare än de odlade på andra sätt. Så jag inser att detta måste jag uppleva live förr eller senare. Men nu har jag varken pengar eller partner-stöd för projektet. Men efter min drömmen om... tråd så har jag insett att det är befriande att starta en dröm innan den kan bli förverkligad. Så. Det kan dröja år. Eftersom ajg tänkte mig bli minst 96 och ha diskus till dess så har jag ju gott om tid att utveckla denna dröm.
              Sen efter 96 kan dom följa med till "hemmet". Om du inte får ta med dom, är det bara att tjura på och tjata "att du flytt int" - om inte dina gamlingar till Diskusar också får följa med .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Idag har soilen kommit, så i morgon blir det till att inreda mitt andra nanokar - tro det eller ej .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  Vad kul med ett nano till! Vad skall du ha i det - blir det ett till räkkar?
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av heba
                    Vad kul med ett nano till! Vad skall du ha i det - blir det ett till räkkar?
                    Ja Helene, det blir ett räkkar till .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj Inger och Johnny!

                      Jag tror också att Ingers uppladdningsproblem ligger i uppladdningshastigheten, alltså när en lite tyngre fil skall laddas upp hos YT.
                      Själva filmfilen får man ju från kameran till datorn utan att man behöver göra någonting. Har man nu inte ett redigeringsprogram (vilket finns att hämta gratis på nätet), så gäller det bara att filma lite smart - korta filmer, någon minut eller två, på exakt det man vill filma, sådana är i stort sett alla mina filmer som jag lägger här på forumet.
                      Filmfilen lägger man bara i YT: "ladda upp"-ruta - så arbetar YT helt själv, och man kan ta en fika eller göra något annat roligt under tiden filmfilen laddas upp.
                      Jag själv har ett sådant där lökigt nätavtal där hastigheten stryps då jag har "kommit upp" i ett visst tillåtet antal ned- och uppladdade megabits.
                      Jag skall "boosta upp" mitt avatal och dels få lite snabbare fart och dels få fri ned- och uppladdning - någon hundring dyrare och endast ett snabbt samtal till leverantören, så är saken biff!

                      Det Johnny talar om, att VF discus är "lättare", kan jag faktiskt hålla med om, åtminstone på det sättet att jag själv blev helt förvånad över hur tuffa, starka, robusta och... just lätta de var att ha att göra med! De acklimatiserade sig väldigt snabbt - bara på några timmar var de i full karriär i karet, och de åt med god aptit - kanske inte första dagen dock - nära nog allt man erbjöd dom att käka. Mina var speciellt förtjusta i en "Sea-mix", som jag först köpte några flak av Kaj.P. Senare gjorde jag en egen mix av "sea-food" som jag köpte i frysdisken. Det var antagligen tänkt att man skulle wooka dessa godsaker, men fiskarna fick det. Fryspåsen innehåller en fin blandning av musslor, räkor, bläckfisk och en mängd annat gott grejsimojs.

                      Jag har ju också ett långt, stort och ännu inte realiserat projekt som pågått i min skalle i över ett år nu - alltså "storkaret" i stugan, och jag vet inte heller riktigt exakt när det drar igång - men förhoppningsvis till våren/sommaren nästa år.
                      Mitt slutmål i det projektet är en förjävla saftig grupp VF Discus!
                      Så, Johnny - bara fortsätt med dina utmärkta "dröm"-trådar - vad de än handlar om, det är roligt och skönt att drömma sig bort lite, väva planer - skriva om det hela och både entusiasmera sig själv och (kanske) andra.

                      Jag vågar inte generalisera och påstå att VF Discus är "lättare" att ha, än odlade - jag kan bara säga att jag har mycket goda erfarenheter av den vildfångade grupp Nahmunda Red som jag skaffade.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Vad hände med dina skönheter Mats?
                        Jag har sett dessa bilder förut, men har inte riktigt "tänkt" på inredningen riktig - annat än att karet är så harmoniskt inrett. Nu först slår det mig, att du inte har några växter på rötterna - å det är ju skitsnyggt .
                        Ibland när jag sitter och kollar på mitt eget Diskuskar, tycker jag att det ser så jädrans plottrigt ut med alla dessa anubias fastlindad på rötterna.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Diskuskaret, och speciellt de bilder som syns i inlägg nr. 3280, är från slutfasen. Karet hade, under tidigare skepnader, mycket mer växter och framför allt rötter liggandes på bottnen. Jag rensade bort mer och mer av växter och bottenliggande rötter på grund av att jag såg att Discusarna gärna bökade runt i bottensedimentet, bland all mulm - och ville ge dom spejs att göra så. Det var mycket uppskattat!

                          När vi köpte huset var jag tvungen att avveckla alla mina kar, inklusive 960-litaret med Discusarna. Det var liksom ingen idé att bli sentimental angående detta utan jag var fast besluten att ge fiskarna ett gott hem - oavsett om jag kanske kunde ta tillbaka dom eller inte.
                          Lösningen blev ett kar på lite över 2 025-liter nere hos min lokale handlare. Detta var ett visningskar i affären och jag inredde det för discusarna och en mängd andra fiskar.
                          Discusarna gick där ett bra tag och jag tror att Discusgruppen blev såld vid ett senare skede.
                          Här är tråden om det karet;

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Ja Helene, det blir ett räkkar till .

                            //Inger
                            Host, host...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Nu har jag läst igenom Mats tråd, som börjar 2009 - inte ett endaste inlägg av mig, trots att jag då hade mina första Diskusar. Jag var för blyg på den tiden och hade "jättefula" (enligt mig jättefina) Diskusar som jag hade beställt och "tordes inte" skriva ett smack .

                              Samtidigt som jag har läst Mats tråd, har jag inrett det nya räkkaret, som är på 20L. Så Anders, jag ångra allt som jag har skrivit om räkor - snälla ta meducin för din hosta!. Någon bild kanske dyker upp på mitt billighetsräkkar lite senare.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ja du, Inger... Jag har ju dragit igång ett antal trådar - dessbättre utdöda nu - och att du inte skrivit i några stycken av dom spelar ingen roll, av vilken anledning det än var. Det viktigaste nu är att din tråd, här - lever vidare.
                                Det finns några riktigt sköna trådar om (oftast) Discus och hur vi förhåller oss till dessa, samt ett antal andra trådar där vi får se otroligt fina inredningar och mycket, mycket mer!
                                Detta är åtminstone jag tacksam för - då finns det alltid något intressant och spännande att läsa, begrunda och kanske kunna vara delaktig i.

                                Flörhoppningsvis gör jag "comeback" här på forumet i framtiden och det ser jag fram emot!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...