Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Mats (om du kikar in), jag filmade sessorna igår kväll - så filmen kanske är klar i morgon .
    //Inger
    Jag kikar alltid in, men skriver inte så mycket här på forumet längre.
    Det tar tid ibland, speciellt med tanke på vilken hastighet "linan" har.
    Ser fram emot din film på "sessorna"!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Jag ser framemot film jag med
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Vill bara meddela, att jag fullkomligt skrotar det här med videoklipp. Mitt tålamod tryter - det bara osar hett om mig kan jag säga. Jag började att ladda upp en film 7.30 i morse. När klockan var 11.00 hade 4% av filmen laddats, då gav jag upp!

        Nu ikväll filmade jag "prinsessorna" igen - okunnig som jag är, så stannade jag filmen ett par gånger (tänkte att nu får jag bort onödigt tjafs), eftersom inget speciellt hände i karet just då. Trodde förstås att från dom stopp jag gjorde, skulle liksom filmen fortsätta från där jag slutade när jag startade filmningen igen.
        Nej så, så var det förstås inte - det visade sig att det blev 7 filer, som måste laddas. Haha, förmodligen skulle det ta två veckor att ladda upp dom filerna.
        Nää tacka vet jag hederliga vanliga bilder i stället. Jag vet ju förstås, att jag inte kommer att ge mig - kanske polletten trillar dit den ska till slut...

        //Inger
        Senast redigerad av Inger H; 14 November 2013, 19:05.
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Inger, vad har du för telefon, en smartphone? du vet jag filmar med den för jag har inte heller tålamod att vänta YT tror dessa filer blir så mycket mindre så det går fort även på 3G anslutningen på telefonen.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Inger, vad har du för telefon, en smartphone? du vet jag filmar med den för jag har inte heller tålamod att vänta YT tror dessa filer blir så mycket mindre så det går fort även på 3G anslutningen på telefonen.
            Jag har en Samsung Galaxy Fame - alltså ingen sån där dyr ifåne som alla har.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Men du har så du kan ha appar och har internetkoppling? Kan inget om samsung telefoner.. Då kan du se om du kan ta hem appen capture, det är med den jag filmar.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Men du har så du kan ha appar och har internetkoppling? Kan inget om samsung telefoner.. Då kan du se om du kan ta hem appen capture, det är med den jag filmar.
                Japp internetkoppling, appar och hela köret - varför en ifåne.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Nä, smaken är som baken.. klöven
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Inger!
                    Filma med din kamera. Det lättaste är att filma korta snuttar på några minuter.
                    Det du filmar - alltså när kameran går - blir till en fil i kameran. Så fort du stoppar filmningen avslutas filmen och sparas i kameran, som en fil.
                    Om du vet att det finns fler grejer som du vill filma - och liksom få med i "en film", så låt kameran gå, byt plats, filma något annat, flytta stativet o.s.v.
                    Du får då en större, "tyngre" och, givetvis, längre film.
                    När du är klar kopplar du kameran till din dator. Filen, som din film nu är, flyttas över till datorn och du kan börja arbeta med filen.
                    Antingen så är du nöjd med den snutt du filmat, eller så har du en längre film som du kanske vill redigera.

                    I datorer med ett äpple på har man automatiskt ett filmredigeringsprogram som är mycket lätt att använda. På andra konstiga datorer vet jag inte vad man skall göra, men det måste antagligen gå att köpa till något hyfsat filmredigeringsprogram som går att arbeta med, hoppas jag.
                    Nu kan du börja klippa (redigera) bort de bitar på filmen som du inte vill ha med - om du nu har filmat en längre stund och kanske flera olika grejer.
                    (I filmredigeringsprogram kan du också givetvis föra samman flera olika filmfiler till en enda - men det är en anna historia).

                    När du är klar med redigerandet sparar du filen på datorn och kanske ger den ett namn. Jag brukar skriva vad det är för fisk, akvarium och datum på filen - liksom ganska enkelt.

                    Nu kommer vi till det intressanta; Vad har du för uppkoppling till nätet?
                    Det är nämnligen detta som avgör om din film laddas upp på YT snabbt eller jävligt långsamt.
                    Jag själv har tyvärr bara ett alternativ när det gäller uppkoppling - och det är det sämsta tänkbara i hälsoaspekt, 4G wifi - trådlöst. Snacka om att hjärnan strålas till papier-maché...

                    En film på ett par, tre minuter brukar bli ungefär en gigabyte "tung". En gig. kan ta evigheter att ladda upp om "linan" är långsam (beroende på vilken typ av uppkoppling till nätet man har).

                    Så, Inger - kan du kolla vad du har för "lina", och vilken hastighet du har? Det är där ditt problem sitter!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 November 2013, 14:14.

                    Kommentar

                    • Jojje_
                      • January 2013
                      • 335

                      Notera även att om du laddar upp klipp på Youtube medan resten av europa också sitter och tankar, då kan det gå seeeeeeeeeeegt..
                      Om du däremot gör det väldigt tidigt på morgon eller på natten, då går det otroligt mkt fortare. =)
                      Samt ett tips gällande macrofotografering.
                      Eller fotografering generellt, är att stå helt tokrakt gentemot akvariet och fota, dvs inte snett då tjockleken på glaset skapar en viss oskärpa, som kanske inte syns så tydligt på "vanliga" bilder, men syns väldigt tydligt på just macrofotografering =)
                      Fluval Edge 46L
                      Projekt - Ciklidhörna

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        ...återkommer lite senare, fick besök .

                        /Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Själv går jag och glor lite hemligt sådär efter en plats för ett litet jumbo-nano på 400 liter för lite vildfångade Diskus...
                          Nano är väl allt < 600 liter
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Ursprungligen postat av heba
                            Nano är väl allt < 600 liter
                            Helt rätt Heba egentligen. Så med den definitionen har jag Diskus i ett Nano.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Mats, jag skulle vilja svara lika låångt som du har skrivit, tyvärr är min okunskap lika med noll ang. all information du försöker att dela med dig av.
                              Dessvärre har vi också trådlös uppkoppling, och jag har inget redigeringsprogram eller nåt sånt alls. Jag börjar att förstå nu, alla "stopp" jag har gått igenom .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Mats, jag skulle vilja svara lika låångt som du har skrivit, tyvärr är min okunskap lika med noll ang. all information du försöker att dela med dig av.
                                Dessvärre har vi också trådlös uppkoppling, och jag har inget redigeringsprogram eller nåt sånt alls. Jag börjar att förstå nu, alla "stopp" jag har gått igenom .

                                //Inger
                                I det där med trådslös uppkoppling, är detnågon som gått igenom med dig att man kan ha ett "tak" inbyggt i abonnemanget som stryper farten efter ett tag?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...