Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    OK, låt det gå några veckor till innan du möjligtvis adderar fler.
    Min tanke med .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Min tanke med .

      //Inger
      Goody!
      Ja, det är bättre att liksom kolla läget ett tag nu, istället för att brôta på med fler fiskar.
      Nu håller vi lite koll på de där rackarna, så skall du se att det snart händer grejer!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Goody!
        Ja, det är bättre att liksom kolla läget ett tag nu, istället för att brôta på med fler fiskar.
        Nu håller vi lite koll på de där rackarna, så skall du se att det snart händer grejer!
        Japp jag ska hålla lite mer koll på dom, så att jag inte missar något .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Inger H
          ...sedan får du löfte om ett ännu större .

          //Inger
          Hehe Mm, man kan ju alltid hoppas Det som ska bytas ut är mitt 250-liters, hoppas på att hitta ett på 4-600 liter och sen kanske äntligen börja fundera på Diskus på allvar...än så länge lever jag ut mina Diskusdrömmar genom din och Bluewings trådar
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Lite tidigare i tråden pratades det lite om upp och nedgångar, här kommer ytterligare en.
            Jag har bara haft mitt Pelvicachromis Silviaepar i några veckor - dom började med lekinviter nästa på en gång i karet. Hanen har jag inte sett så mycket av faktiskt, men då han har tittat fram har jag noterat att hans andning har varit väldigt snabb. Jag har tänkt, att han inte har funnit sig till rätta än och är stressig för det. Så idag när jag skulle byta vatten fick jag syn på honom - buken är är alldeles uppsvullen och han ligger på botten och flåsar, det är bara att konstatera att den har bukvattensot.
            Trots att han verkar så sjuk så får jag inte tag på honom, han lyckas hela tiden gömma sig bland alla jäkla rötter som finns. Jag kommer att få riva hela karet för att kunna fånga honom.
            Antar att dorsigeror, nycklar och tetror blivit smittade. Tänk att det är roligt nästan jämt.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Fy vad tråkigt
              Hoppas du får tag på honom. Och överallt man läser om bukvattensot då sägs det att det är väldigt smittsamt, men dom gånger genom åren jag har haft fiskar som åkt på detta så har det bara varit enstaka fiskar som har haft det.
              Men då har jag direkt tagit bort fisken ur akvariet och dom andra har klarat sig.
              Så jag håller tummarna för att du får tag på fisken och enligt mina erfarenheter så är det stor chans att dina andra fiskar klarar sig

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Fy vad tråkigt
                Hoppas du får tag på honom. Och överallt man läser om bukvattensot då sägs det att det är väldigt smittsamt, men dom gånger genom åren jag har haft fiskar som åkt på detta så har det bara varit enstaka fiskar som har haft det.
                Men då har jag direkt tagit bort fisken ur akvariet och dom andra har klarat sig.
                Så jag håller tummarna för att du får tag på fisken och enligt mina erfarenheter så är det stor chans att dina andra fiskar klarar sig
                Jag har samma erfarenhet som Jesper, i mitt fall var det en Pansarmal som drabbades och svällde upp till nästan dubbla storleken, men jag tog bort den på en gång efter att ha läst om det här och nu, drygt en månad senare så har fortfarande ingen annan drabbats
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Tror heller inte det är någon fara att övriga fiskar drabbas. Försök att få tag på den drabbade fisken och ta bort honom, men riv inte karet för den sakens skull
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag har klippt honom nu . Blev tvungen att plocka upp en massa rötter på ena sidan, där han stod och tryckte under en rot. Det kändes skönt att få avsluta hans liv - fy och usch vad den stackaren måste ha lidit. Tänk om han hade visat sig mer så jag hade sett hur han såg ut - men förstår nu varför han var så skygg. Sjutton också att man skall vara så jäkla blödig, önskar att jag var av den lite hårdare typen ibland.

                    Tredje gången gillt stämde inte med dessa vildfångade och "ädlare" Pelvicachromis hos mig, så nu blir det inga fler. Överlever honan, så skaffar jag nog en gammal hederlig vanlig hane åt henne. Nu får jag hålla koll på detta kar - håll nu tummar så att dom andra inte är smittade.
                    Hur lång tid kan det ta, innan man ev. kan upptäcka smittade fiskar?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Jag tycker att du är en hårding Inger, skulle nog inte klara av att "klippa" en fisk, som tur är så har jag inte behövt det för jag är tillnärmast hysteriskt rädd för att ta i fisken, det räcker att de sprattlar i håven för att jag skall tycka det är jobbigt

                      Synd att det gick som det gick, alltid synd när sånt där händer..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                        Fy vad tråkigt med din vackra hane.
                        Men jag tror du kan va lugn för hade dom andra fiskarna varit smittade så hade du nog sett det på dom nu.

                        Hos mig är det genom åren endast utstötta/jagade och stressade fiskar som åkt på bukvattensot.
                        Jag tror att han var stressad på något sätt och med tanke på hur fina och bra skötta akvarier du har så säger jag det igen, jag tror att du kan va lugn

                        Kommentar

                        • Nanoq
                          • August 2013
                          • 60

                          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                          Får man fråga...hur bär ni er åt när ni måste avliva fisk, stor eller liten? Har inte behövt det än men den dan man råkar ut för att en av ens fiskar lider vill jag inte stå villrådig.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Tråkigt att han inte överlevde. Men om du skaffar en vanlig hane till honan, är väl korsningsrisken ganska stor?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Jag tycker att du är en hårding Inger, skulle nog inte klara av att "klippa" en fisk, som tur är så har jag inte behövt det för jag är tillnärmast hysteriskt rädd för att ta i fisken, det räcker att de sprattlar i håven för att jag skall tycka det är jobbigt

                              Synd att det gick som det gick, alltid synd när sånt där händer..
                              Ja du Pia när det gäller djur som mår dåligt, är det bara till att bita ihop hur djäkligt det än känns i hjärtat när man blir tvungen att avsluta deras liv.
                              Hårding jag - nää, tror Blåvinge och jag ligger på ungefär samma plan där. Nu är det här historia, så det är bara till att blicka framåt igen .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Animaniac
                                Tråkigt att han inte överlevde. Men om du skaffar en vanlig hane till honan, är väl korsningsrisken ganska stor?
                                Ärligt talat så skiter jag i det - dom stannar här i mitt kar.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...