Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanoq
    • August 2013
    • 60

    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Ursprungligen postat av KJE
    Vad skoj med fem akvarier, själv får jag än så länge nöja mig med två, men har i alla fall fått löfte om att byta ut det största mot ett större
    Jo jag får också hålla mig till ett kar...fast som mannen sagt "du får ha hur stort akvarium du vill älskling, så länge du sköter det själv" så nu planeras funderas och dröms det dagarna i ända om nya karet i nya huset (vi måste bara flytta in först!!) sen tror jag inte han skulle märka en räkvas....en vas, om jag inte säger nåt om att det bor räkor i den så kanske han inte märker av den och gör han det så är det ju en vas...det har han ju inte satt upp några protester emot :-)

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Nanoq
      Jo jag får också hålla mig till ett kar...fast som mannen sagt "du får ha hur stort akvarium du vill älskling, så länge du sköter det själv" så nu planeras funderas och dröms det dagarna i ända om nya karet i nya huset (vi måste bara flytta in först!!) sen tror jag inte han skulle märka en räkvas....en vas, om jag inte säger nåt om att det bor räkor i den så kanske han inte märker av den och gör han det så är det ju en vas...det har han ju inte satt upp några protester emot :-)
      Diskuskaret är på 540L. Härligt Nanoq att ni ska flytta in i nytt hus, då är det ju läge att planera hur mycket som helst .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av KJE
        Vad skoj med fem akvarier, själv får jag än så länge nöja mig med två, men har i alla fall fått löfte om att byta ut det största mot ett större
        ...sedan får du löfte om ett ännu större .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Några morgonfärska bilder på sprattlare igen. Det är bara drygt en vecka sen sist, skall bli spännande att se hur det går för dessa små.
          Lite skakigt fotat med macrot utan stativ.
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Härliga bilder på morgonkvisten
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Härliga bilder på morgonkvisten
              Ja men jag fattar inte hur dom orkar hålla på, dom är ju som en äggkläckningsmaskin .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                de "övar" som de flesta nykära gör...
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Helsköna bilder, Inger! Riktigt härligt att se så här på morgonkulan!

                  Kommentar

                  • woodlund
                    • December 2011
                    • 666

                    Snacka om att morgonstund har guld i mun
                    1900Liter Diskusvatten


                    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Helsköna bilder, Inger! Riktigt härligt att se så här på morgonkulan!
                      Är du kvar Mats?
                      På tal om sessor , så har jag nu haft mina i en månad - och som du minns så dog två av fem. Dom beter sig fortfarande som dom har gjort från dag ett - inget speciellt händer, utan dom simmar runt och puffar till varann ibland. Vad tror du om att öka på antalet med kanske tre till - eller ska jag vänta ytterligare ett tag?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Är du kvar Mats?
                        På tal om sessor , så har jag nu haft mina i en månad - och som du minns så dog två av fem. Dom beter sig fortfarande som dom har gjort från dag ett - inget speciellt händer, utan dom simmar runt och puffar till varann ibland. Vad tror du om att öka på antalet med kanske tre till - eller ska jag vänta ytterligare ett tag?

                        //Inger

                        Jag är här, Inger!
                        Hur stora är dom, i cm? Det borde börja visa sig en viss fördelning mellan könen nu tycker man, eller åtminstone tendenser till att vilja bilda par.
                        Om du kan hitta några till i samma storlek, så kanske det skulle vara bra att dra i två stycken till - du kan ju alltid ta ur några senare om det skulle bli ett våldsamt jagande.
                        Skulle du kunna ta en filmsnutt på dom? - några minuter lång, och bara låta kameran stå still framför karet. Det vore intressant att kolla deras beteende.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag är här, Inger!
                          Hur stora är dom, i cm? Det borde börja visa sig en viss fördelning mellan könen nu tycker man, eller åtminstone tendenser till att vilja bilda par.
                          Om du kan hitta några till i samma storlek, så kanske det skulle vara bra att dra i två stycken till - du kan ju alltid ta ur några senare om det skulle bli ett våldsamt jagande.
                          Skulle du kunna ta en filmsnutt på dom? - några minuter lång, och bara låta kameran stå still framför karet. Det vore intressant att kolla deras beteende.
                          Oj det här var ju ganska kul - just nu simmar den "stora" och en av dom mindre i cirklar runt varann, det här har jag inte sett förut. Kan det betyda hona och hane. F**n jag vet ju inte hur eventuell parbildning ser ut hos sessor. Skulle tippa att den stora är 6 cm och dom mindre 5. Jag ska försöka mig på en film ikväll, det är för mycket speglingar nu .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Oj det här var ju ganska kul - just nu simmar den "stora" och en av dom mindre i cirklar runt varann, det här har jag inte sett förut. Kan det betyda hona och hane. F**n jag vet ju inte hur eventuell parbildning ser ut hos sessor. Skulle tippa att den stora är 6 cm och dom mindre 5. Jag ska försöka mig på en film ikväll, det är för mycket speglingar nu .
                            //Inger
                            Åååhhh... (som jag skrivit förut) om jag bara kunde få se hur det ser ut...
                            Om dom simmar runt varandra i, så att säga - harmoni, alltså att dom inte slåss med varandra, så kan det kanske finnas en chans att du ser förstadierna till parbildning.
                            Om dom dessutom uppehåller sig mycket tillsammans, så är det ett gott tecken.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Åååhhh... (som jag skrivit förut) om jag bara kunde få se hur det ser ut...
                              Om dom simmar runt varandra i, så att säga - harmoni, alltså att dom inte slåss med varandra, så kan det kanske finnas en chans att du ser förstadierna till parbildning.
                              Om dom dessutom uppehåller sig mycket tillsammans, så är det ett gott tecken.
                              Nej dom slåss inte, men dom här två mindre håller ihop som dom har gjort från början - klurigt det här .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Nej dom slåss inte, men dom här två mindre håller ihop som dom har gjort från början - klurigt det här .

                                //Inger
                                OK, låt det gå några veckor till innan du möjligtvis adderar fler.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...